reklama

Otužování = posilovna imunity. Začněte teď!

Veverky si už dělají zásoby na zimu, a vy se můžete začít připravovat taky. Právě teď je nejlepší doba začít se starým dobrým otužováním!

Foto: Isifa/Think

Veverky si už dělají zásoby na zimu, a vy se můžete  začít připravovat taky. Právě teď je nejlepší doba začít se starým dobrým otužováním!

Otužování je jako posilovna pro imunitní systém. Naše babičky a dědečkové, kteří chodili do Sokola, dobře věděli, že představuje účinnou prevenci proti nachlazení, chřipce, angíně a všem nemocem dýchacího ústrojí.

Jakpak je u vás doma?

Jaké má ještě výhody? Je snadné a zadarmo. Navíc ušetříte za různé vitamíny a medikamenty při léčbě rým a nachlazení. Otužování bylo vždycky považováno za velkou ctnost, a to ještě naši předkové ani nevěděli, že když se obranyschopnost našeho organismu nevyčerpá neustále opakovanými banálními nemocemi, zůstane jí víc sil i na boj s těmi vážnějšími.

Doporučujeme: Téma: Obranyschopnost organismu

Zvyšuje se jím pružnost  cév, zlepšuje se výkonnost srdce, stabilizuje se hladina cholesterolu a dokonce se posílí i nervový systém. Vyplavuje se při něm "hormon štěstí" endorfin - proto mají lidé po otužování vždy dobrou náladu. Takže - hurá do toho!

Správné otužování ale nezačíná ledovou sprchou nebo koupelí.  Ze všeho nejdřív si dobře všímejte, jaká je teplota u vás doma (v létě to pochopitelně neplatí). V bytě obecně by měla být jen mezi dvaceti a dvaadvaceti stupni, v ložnici osmnáct. Pokud je tepleji, stáváme se choulostivější. Takže už pouhé snížení teploty na tu ideální je předehra k otužování.

Začněte vzduchem

Nejlepší je začít s otužováním vzduchem. To znamená chodit co nejčastěji ven a hlavně  spát důsledně při otevřeném okně. A ráno si u otevřeného okna ve svižném tempu zacvičit. Otužování studenou vodou je až fáze číslo dvě. Probíhá pozvolna. Nejdříve se člověk otírá žínkou namočenou ve studené vodě.

Až po několika týdnech přichází na řadu sprcha. Nejdříve vlažnou vodou, pozvolna se ochlazuje až na studenou. Důležité je sprchovat se zásadně od nohou a postupovat směrem nahoru k srdci. Kdy? Na to je jasná odpověď: nejlépe ráno, hned po ranní rozcvičce.Sprchování by mělo trvat jen tři minuty, takže na ranní spěch do školy a do práce se nikdo vymlouvat nemůže. Nezapomeňte se po osprchování rychle utřít. Na studené koupele - natož v lednu v řece! - zatím vůbec nemyslete. 

Důležité je vědět, že jakmile otužování z jakéhokoliv důvodu přerušíte, je třeba po nucené přestávce začít úplně od začátku. Rozhodně nepokračujte v otužování v době jakékoliv nemoci. V té době je tělo oslabené a ještě víc by se vyčerpalo.

13 zásad podle Priessnitze

Velkými zastánci a propagátory otužování a léčby vodou byli léčitelé Sebastian Kneipp (známá "Kneippova kůra") a rodák z Jeseníků Vincenc Priessnitz, jehož účinný zábal používáme dodnes.

Podívejte se na 13 Priessnitzových zásad zdravého života, které popsal ve své Rodinné knize o vodě z roku. 1847. Otužování má mezi nimi důležité místo a jinak taky nejsou k zahození, i když občas pobaví. 

  1. Spát v chladném prostředí a při otevřeném okně a pokaždé mít tolik čerstvého vzduchu, aby se člověk nikdy nezapotil.
  2. Po povstání z postele se okoupat, otřít nebo omýt a vypít několik sklenic vody.
  3. Po osušení provést vzdušnou lázeň a při tom se intenzivně pohybovat, pak se projít nebo pracovat, až se ruce a nohy zahřejí.
  4. Studená snídaně a studená večeře.
  5. Hodně se procházet a pracovat venku.
  6. Nejíst žádnou teplou polévku.
  7. Když se člověk prostřednictvím práce nebo jinak poněkud unaví, dostane závrať nebo má strach, pak si má omýt obličej a nohy třít ve studené nožní lázni tak dlouho, až se celý zahřeje, a i po velkém vyčerpání nic nejíst.
  8. Při zkaženém žaludku se musí pít hodně vody, přiložit si tenký obklad (zábal na břicho), hodně se zdržovat v chladném prostředí a mírně se pohybovat.
  9. Za těchto okolností musí být teplota v pokoji maximálně 14°C.
  10. Ráno časně vstávat a časně jít spát.
  11. Požívat prostá jídla a málo sladkostí nebo vůbec žádné.
  12. Dle možnosti se vyhýbat všem zahřívajícím nápojům.
  13. V příbytku se teple neoblékat, chodit bez punčoch, s výjimkou cestování, kdy člověk nemá žádný pohyb.

O významu zdravého životního stylu Priessnitz prohlásil:  "Zdraví nespočívá v receptu, spočívá v součtu toho, jak prožíváme den."

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Začněte hned: 10 věcí na zvýšení imunity

Lenost není hřích. Válejte se a nedělejte nic

Čtyřka léků, na kterých jsme nejčastěji závislí

Češka ve výběru 50 feministek světa: Nejsem extremistka, svět může být spravedlivější | Video: Daniela Drtinová
reklama
reklama
reklama