reklama
 

Oliva, nebo řepka: Který olej je nejzdravější?

Rozlehlými lány žlutě kvetoucí řepky se už za pár týdnů ohlásí české léto. Pro někoho romantika, pro někoho důkaz, jak se z naší krajiny ztrácí různorodost.  Možná je to důvod, proč Češi zatím příliš nepřišli na chuť řepkovému oleji, i když patří k nejlepším.

Foto: Thinkstock

Rozlehlými lány žlutě kvetoucí řepky se už za pár týdnů ohlásí české léto. Pro někoho romantika, pro někoho důkaz, jak se z naší krajiny ztrácí různorodost.  Možná je to důvod, proč Češi zatím příliš nepřišli na chuť řepkovému oleji, i když patří k nejlepším.

Vědci totiž zjistili, že je v mnoha ohledech zdravější a hodnotnější než slunečnicový a dokonce i než olivový. Předčí je svým složením i působením jednotlivých druhů mastných kyselin.  Obsah žádoucích omega-3 masných kyselin v řepkovém oleji totiž činí devět procent, zatímco v olivovém je to pouhé jedno procento.

Zdravé omega 3 kyseliny

Americká FDA (Food and Drug Administration doporučuje alespoň 1,5 lžíce řepkového oleje denně jako prevenci chorob kardiovaskulárního systému. Také podle německé Společnosti pro výživu (DGE) patří řepkový olej k celosvětově nejzdravějším rostlinným olejům a je zcela jednoznačně doporučován ke každodenní konzumaci.

U německých sousedů, se stal v roce 2010 řepkový olej nejoblíbenějším rostlinným olejem mezi spotřebiteli. Tuto pozici v roce 2011 nejenom obhájil, ale s tržním podílem 37,3 % dokonce posílil. Řepkový olej má totiž zdravé složení a hodí se jak pro studenou kuchyni, tak pro tepelnou úpravu.

Doporučujeme: Nesyťte se zbytečně nasycenými tuky!

Za největší klad řepkového oleje je konkrétně považován vysoký podíl kyseliny alfa-linolenové patřící do skupiny omega-3 mastných kyselin, které si lidské tělo nedokáže samo vyrobit. Proto je důležitý jejich pravidelný denní příjem prostřednictvím potravy.

Řepkový olej může chránit před infarktem

Řepkový olej zároveň dodává značné množství dalších pozitivních mastných kyselin, jako je kyselina olejová. Ta je schopna udržet hladinu cholesterolu v těle v přiměřené rovnováze a tím chránit organismus před rizikem infarktu.

Nenasycené mastné kyseliny mají pozitivní vliv na snižování rizika kardiovaskulárních onemocnění, a to zejména díky ovlivněním hladiny cholesterolu. Dále brání růstu aterosklerotických plátů v cévách a snižují riziko trombóz, které zhoršují průchodnost cév.

Náš tip: Z čeho konzumujeme tuk aneb Jak se vyznat v potravinách

Dostatečný příjem nenasycených mastných kyselin je podle posledních výzkumů důležitý i pro vývoj dětí a zdravotní stav těhotných, ovlivňuje i kvalitu kůže a zásadním způsobem se promítá do obranyschopnosti organismu nebo do výskytu alergických onemocnění.

Odborníci doporučují řepku

"Správě sestavený jídelníček by měl zajistit potřebný příjem všech prospěšných látek, zejména rostlinných olejů bohatých na omega-3 mastné kyseliny, a to zejména na úkor živočišných tuků a zdrojů transmastných kyselin. Přínos řepkového oleje spočívá v nízkém podílu nezdravých nasycených mastných kyselin a velmi vysokém obsahu prospěšných vícenenasycených mastných kyselin," říká RNDr. Pavel Suchánek z Institutu klinické a experimentální medicíny.

Celkový obsah "zdravých"  polynenasycených mastných kyselin (tzv. PUFA), tedy kromě omega-3 také omega 6,  v řepkovém oleji činí zhruba 30 %, v olivovém oleji je to jen 10 %.

Olivový olej naproti tomu obsahuje 15 procent nasycených mastných kyselin (SAFA), všeobecně považovaných za škodlivé. Řepkový olej obsahuje ale jen zhruba polovinu SAFA (asi osm procent) .

Dnešní řepkový olej je jiný - lepší!

"Pro příjem doporučeného množství vícenenasycených mastných kyselin omega-3  a omega-6 je potřebný přísun cca 100 ml řepkového za den," připomíná doktor Suchánek.

Lidé však stále žijí v zajetí starých představ, kdy řepka a z ní vyráběný olej měly úplně jiné složení, než je tomu dnes. "Současné odrůdy řepky, z nichž se olej vyrábí, jsou kvalitativně významně jiné a výrazně lepší, než staré - tzv. erukové odrůdy. Od roku 1985 se v České republice pěstují výlučně tyto nové, tzv. dvounulové odrůdy řepky, které poskytují olej velmi ceněný a doporučovaný odborníky na zdravou výživu prakticky po celém světě," vysvětluje Doc. Ing. Petr Baranyk, CSc. ze Svazu pěstitelů a zpracovatelů olejnin.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Jarní únava? 7 tipů, jak se z ní uzdravit!

Horoskop na celý březen: Na co se můžete těšit?

Sexuální výchova dětí: Stále tabu?

 

 

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama