reklama
 

Změna času: Pár rad, jak se nenechat rozhodit

Přechod na letní čas může narušit dobrý spánek a ještě prohloubit jarní únavu. Jak se bránit?

Foto: Thinkstock

Zatímco přechod na zimní čas našemu tělu v podstatě prospívá, protože funguje v podstatě jako návrat k přirozenému biorytmu, letní čas má přesně opačný efekt. A bohužel právě začal. Jak ho přežít bez přílišné únavy a dalších negativních účinků?

Přechod na letní čas znamená, že najednou spíme o hodinu méně než celou zimu. Večer sice bude déle světlo, ale rána budou zase tmavá. Výsledkem je, že svůj organismus mučíme nátlakem, aby dělal něco úplně jiného a v úplně jinou dobu, než si zvykl.

V období změn času se ordinace lékařů plní pacienty, kteří si stěžují na pokles výkonnosti, nespavost, únavu a rozladěnost. "Jakákoliv nutnost přizpůsobit se novému času, posunutému byť i o jednu hodinu, může znamenat dočasné zkrácení doby spánku, a tím i únavu, zhoršenou výkonnost a špatnou náladu," přiznává doktorka Helena Illnerová.

Z jedné britské studie vyplývá, že produktivita práce v týdnu následujícím po změně času padá až o závratných 50 procent. Lidé si na změny, které přináší "letní čas", musí teprve zvyknout. Letos nám může pomoct volné Velikonoční pondělí, ale jen nepatrně.

Jste taky opoždění?

Denní biorytmy lidského organismu jsou vrozené, a přestože je tento čtyřiadvacetihodinový cyklus řízen střídáním noci a dne, přetrvává i ve stálé tmě, za což mohou takzvané vnitřní hodiny v mozku člověka.

Ty mají tendenci se přirozeným rytmem zpožďovat o 12 minut za 24 hodin. Přirozeně by tak den netrval 24 hodin, ale každý další byl by o 12 minut delší. Časový posun z letního času na zimní je pro nás téměř bezbolestný, neboť se přizpůsobíme "zpožďováním".

Náročnější situací pro organismus je změna času právě na jaře, kdy se musí organizmus tzv. "předbíhat", což je proti přirozenosti a proto nám to činí mnohem větší obtíže. Navíc nastává v době, kdy nás trápí jarní únava po dlouhé zimě.

Hledejme výhody

K výhodám změny času však patří skutečnost, že si víc užijeme slunečního záření a vůbec světlé části dne. Světlo má významný vliv na lidský organismus - je dokonce jednou ze základních podmínek existence buněk.

Již staří Řekové si byli vědomi velkého významu světla pro lidské zdraví, a proto budovali lázně, využívající blahodárné účinky slunečních paprsků. Už spoustu generací se traduje velmi výstižné rčení - Kam nechodí slunce, tam chodí lékař.

Vitamín D, takzvaný sluneční vitamín, který je nezbytný pro zdraví člověka, nedokážeme přijímat pouze v potravě, proto je tak důležité vstřebávat ho ze slunečního světla.

Sladce spěte

Odpoledne tedy změnu času uvítáme, ale v prvních pár dnech se bude hůř vstávat. A čím dříve vás bude budík tahat z postele, tím to bude horší. Všechno tedy závisí jen na tom, jestli se nenecháte rozhodit, co se kvalitního spánku týče.

Jak na to? Práškům na spaní se raději vyhněte, protože narušují hlubší fáze spánku, které jsou velmi potřebné pro to, abychom se budili svěží, takže nakonec nespavost jen zhoršují. Mnohem lepší i účinnější je soustředit se na samotný spánkový režim:

  • Dodržujte denně určitý čas, kdy jdete do postele. Nastavení přesného cyklu spánku a bdění je snad to nejdůležitější, co musíte pro kvalitní spánek udělat. 
  • Čtyři až šest hodin předtím, než jdete do postele, vynechejte kávu, alkohol, cukr a čokoládu. Také asi tři hodiny před spaním nejezte těžká jídla. 
  • Alespoň tři hodiny před spaním vynechejte namáhavé cvičení. 
  • V ložnici mějte tmu a přiměřenou teplotu, přílišné teplo či chlad narušují spánek, ideální je teplota kolem 18 °C. 
  • Když už nemůžete spát, alespoň relaxujte, protože právě relaxace je to podstatné. Pokud nemůžete usnout, nerozptylujte se mobily či elektronickými hračkami a vynechejte i televizi. Svit displejů a obrazovek narušuje produkci melatoninu, hormonu, který je důležitý pro kvalitní spánek. 
  • Když jdete spát, zkuste vypnout mozek. Pokud se často budíte s novými nápady či úkoly na další den, nechte si na nočním stolku blok a tužku. Když vás něco napadne, napište to, pusťte z hlavy a spěte dál.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Jak odolat lákavému jídlu? Zhubněte kilo za týden

5 rituálů, díky nimž můžete být šťastnější ještě dnes

Návod, jak si z jarních květů vyrobit lék na celý rok

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama