reklama
 

Jak přestat kouřit v deseti krocích

Chcete přestat kouřit? Máme pár tipů, jak si to ulehčit.

Foto: Thinkstock

Zbavit se závislostí na nikotinu vyžadujte obrovskou vůli, trpělivost, hodně síly a kolikrát i podporu ostatních. Není to ani trochu jednoduché, ale i tak je možné si cestu od poslední típnuté cigarety k úplnému zbavení se závislosti aspoň trochu zpříjemnit a hlavně ji zvládnout.

Máme pro vás deset tipů, které vám mohou pomoct a díky nimž bude ta cesta určitě o něco jednodušší. Obrňte se silnou vůlí a čtěte:

Přesvědčte sami sebe

Pokud si již déle pohráváte s myšlenkou, že přestanete kouřit, ale cítíte, že ještě nejste stoprocentně rozhodnuti, pomáhá určit si všechna pro a proti. Pro jistotu si je sepište. Například vám cigareta chutná, máte ji spojenou s určitými rituály, uklidňuje vás, nedokážete si bez ní představit kávu, ale vadí vám, že jsou vám cítit ruce, oblečení, štve vás, že máte z cigaret nepořádek v autě či vás nikotin zbytečně neustále tahá od rozdělané práce. Pokud máte negativ více, jste na dobré cestě k tomu přesvědčit sami sebe.

První krok neodkládejte

Každý, kdo kdy přestával kouřit, vám potvrdí, že nejsložitější je udělat první krok. Zde se musíte rozhodnout, jestli vám vyhovuje vázat se na určité datum, například si dát předsevzetí do nového roku, dokouřit krabičku a další si nekoupit, či se prostě rozhodnout spontánně z minuty na minutu, cigaretu típnout a zbytek vyhodit do koše. Plánovaná rozhodnutí mají jedno úskalí. Pokud nemáte dostatečnou vůli, z plánu sejde. Více šancí mají lidé, kteří první krok zbytečně neoddalují a udělají ho hned.

Postupně nebo hned?

To, jestli přestat kouřit úplně, či zvolit takzvanou substituční terapii, která spočívá v postupném nahrazování nikotinu z cigaret, je individuální. Vzdát se cigaret hned však zvládají spíš kuřáci, kteří se neřadí mezi ty se silnou závislostí. Pokud mezi ně ale naopak patříte, je možné, že vám bude vyhovovat postupné omezování. Při substituční terapii lze používat různé podpůrné prostředky, které tělu dodávají nikotin, avšak v jiné podobě než klasickou inhalací. Na trhu jsou volně prodejné například pásky Niuquitin, které se vkládají do úst, kde uvolní dávku nikotinu v podobném množství, v jakém ji tělo přijímá z cigarety. Zkusit můžete i některou z terapií, kde vašemu tělu "na míru" předepíšou léky, které se vážou na receptory v mozku a eliminují abstinenční příznaky.

Nepodceňujte motivaci

Člověk, který přestává kouřit, se samozřejmě musí vybavit silnou vůlí a obrovskou trpělivostí. Velmi však pomáhá motivační program. Zapojte proto své blízké, kolegy z práce či se domluvte s někým, kdo také přestává kouřit. Budete pak mít větší pocit zodpovědnosti a od zapálení cigarety vás může zachránit fakt, že nechcete zradit nejen sami sebe, ale i další "sparing" partnery. Za každé dílčí úspěchy se také odměňte. Stanovte si cíl, že když se vám například podaří uzavřít další týden bez hřešení, něco hezkého si koupíte.

Zabavte ruce

Hodně kuřáků si také zapaluje další cigaretu, která není vyvolána ani tak potřebou nikotinu, jako tím zkrátit si například dlouhou chvíli. Všechny tyhle okamžiky se proto snažte vyplnit. Často pomáhá zabavit ruce. Můžete si koupit jednoduché korálky na šňůře, se kterými si budete hrát, ve chvílích, kdy byste si jinak zapálili.

Zbavte se návyků

Kouření je návyk, který bývá spojený s ostatními činnostmi běžného dne - cestou na autobus, kouřením po jídle, ranní kávou, návštěvou baru, alkoholem, návštěvou. V prvních dnech se proto snažte všechny tyto zvyklosti eliminovat na minimum či se jich ještě lépe zcela zřekněte - aspoň tedy těch, kde vás to bude nejvíce lákat k hřešení. Zkuste kávu po ránu na čas vyměnit za zelený čaj, který vás též nabudí, po jídle si zvykněte jít na krátkou procházku, cestou na autobus poslouchejte třeba hudbu a samozřejmě od sebe zkuste co nejvíce odtáhnout jiné kuřáky, kteří vás budou svádět k tomu si zapálit.

Překonejte krizi

V prvních dnech se nejčastěji objevují silné abstinenční příznaky jako je mravenčení, nervozita, poruchy spánku, výkyvy nálad, podrážděnost, pocení. S každým dnem se však tento stav zlepšuje. Ve chvílích, kdy vás přepadne tato krize, je dobré zhluboka dýchat, hodně pít, popřípadě udělat pár dřepů, abyste se zbavili největšího napětí. Některým lidem pomáhá se zabavit jinou činností - například někomu zavolat, něco si přečíst, zkrátka zabavit mozek.

Najeďte na zdravější život

Zbavení se závislosti na nikotinu je poměrně velkou životní změnou. Máte proto příležitost obrátit svůj životní styl vzhůru nohama - k lepšímu. Současně s odvykáním kouření přidejte například zdravý jídelníček či sportovní aktivitu. Jednak tak pro vás změna bude méně bolestivá a pak také eliminujete riziko, že naberete kila, která jsou s odvykáním kouření často zmiňována.

Řekněte si heslo

Z psychologického hlediska pomáhá také, když si stanovíte heslo pro své odvykání. Neustále si jej připomínejte. Pamatujte, že pokaždé, když típnete cigaretu, slavíte malé vítězství.

Ujišťujte se

Každý den, který nekouříte, se snažte shrnout všechno dobré, co vám odvykání přináší - voňavý byt, rychle udělanou práci a podobně a neustále se ujišťujte, že jste udělali správné rozhodnutí.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Šetřete čas: Co všechno se dá zařídit přes internet?

8 slabostí, které tolerujeme a neměli bychom

Špatné návyky, které ničí spánek a přidávají kila

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama