reklama

Pomoc! Jsem těhotná a čím dál víc tlustá...

„To je hrůza, jsem teprve ve třetím měsíci - a už mám o čtyři kila navíc. S takovou budu za chvíli vypadat jako koule a po porodu se těch kil navíc už nikdy nezbavím!" Pokud máte stejný pocit, nezoufejte. Podobně se cítí stovky žen.

Těhotná
Těhotná | Foto: Profimedia.cz

„To je hrůza, jsem teprve ve třetím měsíci - a už mám o čtyři kila navíc. S takovou budu za chvíli vypadat jako koule a po porodu se těch kil navíc už nikdy nezbavím!" Pokud máte stejný pocit, nezoufejte. Podobně se cítí stovky žen.

Jako se liší nálady budoucích maminek, průběh ranních nevolností, chuť na jídlo a na sex, je individuální také přírůstek na váze. Proto rozhodně nemá cenu se trápit kvůli tomu, že jste přibrala o čtyři kila víc než kamarádka, která je ve stejném týdnu. Váhový přírůstek je ovšem třeba přece jen trochu hlídat, protože všeho moc škodí.

Optimální přírůstek: do 20 kg

Existuje optimální přírůstek na váze s tím, že během prvního trimestru by měla budoucí maminka přibrat zhruba jeden a půl kilogramu a v dalších měsících pak přibližně 400 g týdně. Za průměrný fyziologický přírůstek během celého těhotenství se potom považuje rozpětí 5 - 20 kg. To je dost velké, abyste se tam vešla i vy. Pokud jste tedy přibrala o pár kilo více nebo méně - netrapte se tabulkami.

Přejídání miminku škodí

„Jen si dopřej, vždyť teď jíš za dva," slýchá často od budoucí babičky. Je to ovšem omyl. Energetický příjem těhotné ženy by měl být jen o něco málo větší než energetický příjem před těhotenstvím. Velký váhový přírůstek budoucí mamince rozhodně neprospívá. Dochází ke zvýšení krevního tlaku, k těhotenské cukrovce, častěji se vyskytuje zánět žil a maminky se samozřejmě hůře dostávají po porodu na svou původní váhu.

Ani nastávající maminka by si tedy neměla dopřát si ke svačince dva dortíky, kus šunky a pět housek. Těhotenství není obdobím, kdy můžete bez výčitek svědomí sníst cokoliv. Měla byste si hlídat jídelníček. Nejdůležitější je vynechat škodlivé látky a alkohol, jíst pravidelně několikrát za den, menší porce a dodržovat zásady zdravé výživy: hodně ovoce, zeleniny, bílkovin. Těhotné ženy by také neměly jíst příliš těžká jídla, zejména večer. Přibíráte-li hodně, omezte především tuky a sacharidy. Pokud to nepomáhá, je vhodné se poradit se svým lékařem. 

Připadáte si tlustá? Cvičte!

A nezanedbávejte pohyb! Těhotenství není nemoc! Vybírejte však jen takové sporty, které nebudou ohrožovat vaše zdraví a zdraví plodu. Pohybových kurzů pro těhotné je celá řada - můžete si vybrat, zda budete navštěvovat lekce orientálního tance či gravidjógy, vhodné je také plavání. Při pohybu se určitě budete cítit daleko lépe, než kdybyste ležela na gauči a litovala se.
Rozhodně však nedržte dietu kvůli budoucí štíhlé linii! Musíte vzít v úvahu, že se ručička na váze vychyluje doprava, se kromě miminka podílí také zvýšená krevní zásoba, růst prsou a zadržování vody v těle.

Napište nám o ceny!

Jak jste v těhotenství přibírala vy? Kolik kilo to bylo a jak jste se jich potom zbavovala? Lišilo se nějak u vás hubnutí po porodu při prvním a při druhém těhotenství? Napište nám o tom!

Příspěvky o délce maximálně 10 vět posílejte do pátku 10. 2. na adresu [email protected], do předmětu uveďte heslo "Těhotentví". Nejzajímavější z nich uveřejníme a tři odměníme krásnou cenou: knihou Cartier na Pražském hradě! Chcete-li soutěžit, nezapomeňte připojit své jméno, adresu a telefonní číslo! Zaslané příspěvky se stávají vlastnictvím magazínu www.zena.cz a jejich posláním dáváte souhlas k neomezenému užití. Redakce si vyhrazuje právo příspěvky redigovat.

Češka ve výběru 50 feministek světa: Nejsem extremistka, svět může být spravedlivější | Video: Daniela Drtinová
reklama
reklama
reklama