reklama
 

Co si mají mlsné maminky v těhotenství odpustit

Každá nastávající maminka stravou v těhotenství zajišťuje výživu nejen pro sebe, ale i pro své dítě. Potraviny, které konzumuje v průběhu gravidity, svým složením přímo ovlivňují vývoj plodu, ale také zdraví ženy a dítěte po porodu. Mají také vliv na stravovací návyky dítěte. Obecně platí, že je lepší jíst po menších porcích několikrát denně a hlídat si dostatečný příjem neslazených tekutin. Je dobré si však hned na začátku uvědomit, že období těhotenství není vhodnou dobou k razantním změnám stravovacích návyků.

Těhotná
Těhotná | Foto: Profimedia.cz

Každá nastávající maminka stravou v těhotenství zajišťuje výživu nejen pro sebe, ale i pro své dítě. Potraviny, které konzumuje v průběhu gravidity, svým složením přímo ovlivňují vývoj plodu, ale také zdraví ženy a dítěte po porodu.

Mají také vliv na stravovací návyky dítěte. Obecně platí, že je lepší jíst po menších porcích několikrát denně a hlídat si dostatečný příjem neslazených tekutin. Je dobré si však hned na začátku uvědomit, že období těhotenství není vhodnou dobou k razantním změnám stravovacích návyků.

Nepřehánět to

„Určitě není správný všeobecně rozšířený názor, že má žena v těhotenství jíst podle chuti a nemá se ohlížet doleva ani doprava. Už nadměrné kilogramy, které v těhotenství přibere, ukazují, že její strava nebyla správná. Za přiměřený se pokládá váhový přírůstek do patnácti kilogramů.

V průběhu těhotenství by tedy neměl být zvyšován kalorický příjem, maximálně se může v poslední části těhotenství lehce zvýšit množství potravy, ale skutečně jen lehce, a ne příliš významně. Tuk, který v takovém případě u těhotných vzniká, se pak těžko shazuje, a obezita, jež po těhotenství zůstává, bývá pro ženu riziková," konstatuje MUDr. Josef Jonáš, praktikující řízenou a kontrolovanou detoxikaci.

Některé potraviny a nápoje mají malou výživnou hodnotu, proto by je těhotné matky měly konzumovat v minimálním množství. Patří sem především popcorn, sušenky, chipsy, instantní polévky, bílé pečivo, limonády a další jídla bohatá na jednoduchý cukr. Potraviny s tzv. nicotnými kaloriemi neobsahují vitamíny a minerály, nepřispívají rozvoji plodu, zato vedou k přírůstku na váze.

Čemu se vyhnout

  • Kromě alergizujících a jinak poškozujících potravin je vhodné vyhýbat se také těm, které nadýmají a mohou způsobovat střevní dysbiózu i nepříjemné pocity vzhledem ke zmenšujícímu se prostoru v dutině břišní. 
  • Vynechejte alkohol a kofein. Alkohol totiž může způsobit mentální retardaci dítěte, kofein zase narušuje vstřebávání železa. U plodu může být velké množství kofeinu příčinou jeho zrychlené srdeční činnosti. Větší množství kávy nebo čaje se proto v období gravidity nedoporučuje.
  • Není ani vhodné pít vodu z kohoutku, protože ta může obsahovat hormony a jiné chemické látky používané lidmi. Vhodný je naiopak zelený čaj, čaj roibos nebo džusy, nejlépe z „necitrusového" ovoce. S bylinnými čaji je třeba nakládat v těhotenství velmi opatrně.
  • Vyhýbejte se smaženým či grilovaným pokrmům, protože obsahují karcinogenní látky a zatěžují organismus. Pozor je třeba si dát také na potraviny, které způsobují pálení žáhy. 
  • Naprosto nevhodné jsou masové konzervy, sterilovaná zelenina a uzeniny. Naopak velmi vhodné je soustředit se na biopotraviny, protože konzervanty, barviva a stabilizátory jsou pro těhotnou ženu několikanásobně nebezpečnější než pro ostatní lidi. 
  • Nutné je vyhýbat se tučným rybám a syrovému masu. Také vnitřnosti je lepší ze stravy vyřadit - mohou obsahovat toxické látky nebo zbytkové hormony z krmiva. Málo vařené či syrové maso zase obsahuje velké množství bakterií a toxoplasmy, ty jsou pro plod velmi nebezpečné.
  • Rizikové je i pití nepasterizovaného mléka, protože může obsahovat různé původce infekcí, např. borelie, a konzumace jídel ze syrových vajec.
  • Potraviny s ušlechtilou plísní jako niva či hermelín zase podporují rozvoj mykóz a kvasinek v organizmu matky.

zdroj: babyweb.cz

 

Co nesmí chybět?

  • Kyselina listová: prevence vývojových vad a nervových onemocnění, nezbytná pro tvorbu DNA a krvetvorbu (celozrnné obilniny, brokolice, špenát, ořechy, luštěniny)
  • Železo: prevence anemie, podpora hojení (máslo, kuřecí maso, ryby, špenát, čočka, olivový olej, ořechy, brambory) 
  • Zinek: fungování imunity (celozrnné obilniny, tvrdé sýry, kuřecí maso)
  • Omega-3 mastné kyseliny: fungování mozku (sardinky)
  • Vápník: vývoj kostí plodu, prevence osteoporézy matky (kysané mléčné výrobky, sardinky, olivový olej, celozrnné obiloviny)

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama