reklama

Čím nahradit dětem sladkosti?

Děti sladkosti milují. Často by si je rády daly i místo normálního jídla. To ovšem není dobrá cesta. Sladkosti sice do dětského jídelníčku patří, nicméně rodiče by měli dětem nabídnout hlavně zdravé možnosti mlsání. Jaké to jsou?

Foto: Isifa/Thinkstock

Děti sladké milují. Aby ne - oblíbily si tuto chuť už v kojeneckém věku díky mateřskému mléku. Jeho sladkost pro ně zůstala důvěrně známým pocitem, takže pozitivní vztah ke sladkému má většina z nich.

Často by rády jedly sladkosti i místo normálního jídla, a tak se někdy stává, že jim nějaký ten pamlsek máma přislíbí jako odměnu za vzorně snědený oběd. To ovšem není dobrá cesta. Sladkosti sice do dětského jídelníčku patří, nicméně rodiče by měli dětem nabídnout hlavně zdravé možnosti mlsání.

Jak se vyhnout sladkému, které dětem neprospívá, a nahradit ho zdravými potravinami podobné chuti, radí mgr. Jitka Laštovičková, nutriční terapeutka odborného centra zdravého životního stylu Rekondice.

Sladké není odměna!

Odborníci na zdravou stravu se vůči odměňování dětí sladkostmi staví dost negativně. Obvykle ho považují za výchovnou chybu.

Čtěte také: Jak naučit děti jíst zdravě? Poradíme!

"Děti odměňujte raději ovocem, nebo ještě lépe úplně jinak. Hezky řečená pochvala či příslib, že si najdete čas na společnou hru, dokážou potěšit mnohem lépe a motivovat daleko vhodněji," doporučuje nutriční terapeutka.

Sladké ano, ale jinak

Je jasné, že sladkosti nelze z dětského jídelníčku vyloučit úplně. Občasné mlsání neuškodí, ale nesmí ho být moc. Nadměrné množství cukru přispívá ke vzniku zubních kazů, ke zvyšování tělesné hmotnosti a hladiny krevních tuků.

Rodiče by proto měli trvat na tom, aby se dítě najedlo nejdříve běžného jídla, a teprve potom si dopřálo něco sladkého. A když už mu sladké nabízejí, stačí popřemýšlet nad tím, čím klasické cukrovinky vhodně nahradit. Mlsat se totiž  dá i zdravě. Sladká chuť je v říši potravin bohatě zastoupena v čerstvém i sušeném ovoci, v mrkvi, v kukuřici.

Aby na ně dítě mělo větší chuť, stačí si vhodně pohrát s jejich úpravou. Ovoce se dá na talíři naaranžovat velmi lákavě, s trochou šikovnosti můžeme vykouzlit postavičky z pohádek, zvířátka nebo květiny. Barevný ovocný svět děti přiláká a snáze si tak zvyknou na to, brát ho jako běžnou a chutnou součást jídelníčku.

Lépe méně a kvalitnější

Stravu lze obohatit také ořechy. Mandle, pistácie, arašídy, vlašské, lískové a para ořechy bychom starším dětem měli podávat častěji. Obsahují totiž zdraví prospěšné tuky, jsou zdrojem vlákniny a minerálů," radí Jitka Laštovičková. Pozor však u dětí do tří let! Hrozí vdechnutí, proto je při jídle hlídejte.

Co se týká klasických sladkostí jako čokoláda nebo sladké tyčinky, nemusíte je z jídelníčku úplně vynechat. Vyplatí se však volit kvalitu nad kvantitou. Přednost by měla mít kvalitní čokoláda s vyšším podílem kakaa, a ne levnější náhražky. Dobrou volbou jsou také celozrnné sušenky nebo müsli tyčinky bez polevy.

A že byste se měli vyhnout pití sladkých nápojů a limonád, snad ani není nutné opakovat. Nahradit je lze ředěnými přírodními ovocnými šťávami nebo ovocnými čaji, které případně dochutíte trochou medu.

Jak jsou na tom se sladkostmi vaše děti? Klidně by obědvaly dort a od čokolády je musíte odtrhávat? Nebo jim sladké nic moc neříká? O tom můžete diskutovat pod článkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Jak přesvědčit děti, aby jedly ryby (nejen) o Vánocích?

Video: Domorodý porod v džungli, přirozený jako dýchání

Sladkosti - je to skutečně hřích?


Neff: Lidé si se svobodou neví rady, vzdávají se vlastní identity a žijí umělé životy | Video: Martin Veselovský

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

reklama
reklama
reklama