reklama
 

Sladkosti - je to skutečně hřích?

Koblihy, koláčky nebo muffiny představují velké lákadlo, kterému se jen velmi obtížně bráníme, ale jsou opravdu tak nebezpečné?

Foto: Isifa/Thinkstock

Koblihy, dorty, koláčky, muffiny, zmrzlina, čokoláda, sušenky, bonbony, tyčinky - někoho nechávají chladným a pro jiné představují závislost nejvyššího stupně.

Sladkosti mají tu kouzelnou moc udělat nám dobře, uklidnit nervy, potěšit smysly, vytvořit iluzi bezpečí a odnést nás na chvíli pryč od každodenního shonu.

Jsou dobrým sluhou, ale zlým pánem. V okamžiku, kdy se stanou nástrojem pro řešení nepříjemných emočních stavů a problémů a představují univerzálního utěšitele či dokonce přítele, nastává problém. Dokážou být silně návykové a zanedlouho o sobě dají vědět v podobě tukových polštářů kolem pasu.

Lidský organismus je evolučně nastavený tak, aby vyhledával sladkou chuť, protože ta znamenala již od pradávna energii. Cukr působí na centrální nervovou soustavu uklidňujícím účinkem, a proto je v obdobích zvýšeného stresu téměř nadlidský výkon sladkostem odolat.

Nebezpečné spojení cukru s tukem

Sladká chuť sama o sobě tak velký problém nepředstavuje - problémem je kombinace cukru s tukem a dalšími látkami, které vytvářejí vysokoenergetický mix skvělé chuti, jež je tak těžké odolat. V cukrářském průmyslu se navíc často používají trans-mastné kyseliny, které vznikají ztužováním rostlinných tuků a již dávno bylo prokázáno, že velmi škodí zdraví.

Bílý cukr a bílá pšeničná mouka, přísady, bez kterých se žádný cukrář neobejde, nemají pro výživu člověka žádný význam - neobsahují vlákninu, minerály ani vitamíny, jen se podílejí na rozvoji nadváhy a rozkolísání hladiny krevního cukru (a v důsledku na diabetu II. typu). Ve spojení s tukem mají na svědomí zvýšenou hladinu cholesterolu, vysoký krevní tlak a další metabolická onemocnění.

Pozor na krásné lákavé obaly

Lidé si většinou vybírají potraviny podle chuti, nikoliv podle jejich dopadu na zdraví. O tom moc dobře producenti potravin vědí, a proto balí sladkosti do krásných a poutavých obalů a vytvářejí stále lákavější kombinace chutí.

Aby si byl člověk alespoň částečně jistý tím, co si dává do úst, musí pozorně číst etikety potravin a zkoumat jejich složení i energetickou hodnotu. Nelze totiž spolehlivě říct, že všechny lahůdky v pestrých obalech jsou učiněným zlem, a že ty, na kterých je napsané velkými písmeny "bio", "fitness" nebo "bez přidaného cukru", jsou jednoznačně výhrou.

Jistotu, že po sladkostech nepřiberete a ani neohrozíte svoje zdraví, budete mít jedině tehdy, když je nebudete jíst vůbec, nebo když si je připravíte doma, s použitím zdravějších ingrediencí. Takový požadavek je ale pro většinu lidí nerealistický a málokomu stačí dát si místo mléčné čokolády jablko, jak někdy radí výživoví poradci a moudré časopisy.

Raději kvalitní sladkosti z dobrých surovin

Když už vás chuť na sladké ovládne, vybírejte si kvalitní produkty, na kterých je uvedené jejich složení, nebo navštěvujte poctivé pekaře a cukráře, jež vám budou schopni zaručit, že nepoužívají žádné chemikálie, umělé náhražky nebo nekvalitní ztužené tuky.

Nemusíte se ale děsit ani v případě, že si dáte jednou za čas zmrzlinu nebo šáteček z listového těsta neznámého složení. Věřte, že to vaše tělo zvládne a příště si vyberte zase něco zdravějšího.

Pokud chcete hubnout, sladké chuti se odnaučujte a nešiďte se umělými sladidly. Akorát svoje tělo zmatete. Jednou za čas si bez výčitek dopřejte kousek něčeho, co máte rádi a pak přebytečnou energii vysportujte.

Více tipů pro štíhlou postavu a videotéka cvičení na www.fithall.cz.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Potřebujete se najíst rychle a dietně? Tady je návod!

Zhubněte pitím vody! Kolik potřebujete vypít denně?

I Češi podléhají trendu raw food neboli syrové stravě

Kim Kardashian a holý pupík Emily Ratajkowski. Začíná oscarová afterparty | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama