Nemáte práci? Realizujte se na internetu
Pro drobné podnikatelky je internetový obchod základ úspěchu. Na co si dát pozor a do čeho se vyplatí zainvestovat?
Pečete štrůdly, děláte krásné vazby z květin nebo dokonce vyrábíte třeba nábytek? Pokud přemýšlíte, jak zvýšit zisky a dostat se do povědomí širšího kruhu zákazníků, bez e-shopu to zřejmě v dnešní době nepůjde.
Drobní podnikatelé, jako jsou třeba ženy s dětmi, se zřízení e-shopu často brání. Jeho správa je časově náročná, počáteční náklady vysoké, a pokud se do jeho tvorby pustí někdo ne zcela zkušený, očekávané výsledky se nemusí dostavit. Na druhou stranu však, pokud překonáte prvotní překážky, online podoba vašeho obchodu může přinést úspěch, o jakém se vám nesnilo.
Rozšíření, které vás potěší
Návodů, jak e-shop vytvořit, existuje nespočet. Předpokládejme však, že jste na tuto práci najali profesionála z oboru. Zde je několik aktivit, které nezapomeňte pro úvod požadovat. Nákup zboží totiž není to jediné, čeho lze z online podnikání docílit. Lépe řečeno, abyste nákupu docílili, do budoucna vám pomůže několik vychytávek.
Doporučujeme: Nejste v práci šťastní? Pak ještě neznáte sami sebe
K těm patří možnost přihlášení se k odběru novinek emailem, registrace, nastavení oslovení, využití bonusového systému, možnost ohodnocení zboží na jednom ze srovnávacích portálů či doporučení na sociálních sítích. Samozřejmostí je také přehledný popis produktů doplněný o fotky, videa, zkušenosti a recenze ostatních.
Zákazníci by měli mít možnost se k nákupu a kvalitě zboží vyjádřit, a to jak negativně, tak pozitivně. Ostatním jejich zkušenosti navíc pomohou při rozhodování a e-shopu přidané recenze zvyšují důvěryhodnost.
Na co nezapomenout
Jistě souhlasíte, že kolikrát je lepší některé požadavky a připomínky řešit telefonicky než přes online komunikaci. Z toho důvodu je nutné vždy uvádět i telefonní kontakt. Zákazníci taktéž oceňují přehlednost a možnost výběru. Proto, když se dostane na otázku dopravy, vždy spolupracujte s více zásilkovými službami. Jasně uveďte, která možnost kolik stojí, ale finální volbu nechte na kupujícím.
S dopravou nepřímo souvisí i to, v jakém stavu zásilka k zákazníkům dorazí. Nejspíš se i vám už někdy stalo, že doručený balíček a následně i jeho obsah nestály za nic. To ale nelze vždycky svádět na nešetrné zacházení při přepravě. Jako podnikatel jste za stav zboží zodpovědný vy.
Přečtěte si: Etiketa psaní e-mailů: Co děláte špatně?
Lze tomu však částečně předejít kvalitními obaly. Polorozpadlé krabice natřikrát oblepené izolepou jsou již pasé. Zainvestujte do kvalitních pevných krabic s výplní, bublinkových fólií apod. Pokud si navíc potrpíte na detail, nechte si krabice, do kterých zboží budete balit, natisknout v barvách vašeho obchodu. Tuto službu za rozumné peníze najdete například na webu Paketo.cz, předního specialisty na výrobu obalových materiálů.
Buďte trpěliví
"Rozjetí e-shopu není záležitostí pěti minut," říká Pavel Šíma, zakladatel Institutu politického marketingu a autor dvou knih. Je třeba se obrnit trpělivostí a připravit se na všemožná úskalí. Nevěšte však hlavu, pokud vám první týdny přinesou neúspěch. Zkuste se ze svých chyb poučit a na jejich základě za běhu pozměňte, co je třeba. Také zauvažujte, jestli sami stačíte na marketing, který je v době online komunikace na úplně jiné úrovni, než dříve. Nyní nějaký ten letáček už prostě nestačí a marketing je třeba dělat ve velkém. Prostě tak, aby se dostal k vašim budoucím zákazníkům.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
9 chytrých triků, jak pracovat lépe a zároveň méně
Vousy chrání před nemocemi, tvrdí vědci
Boj proti stresu: Ovládněte mozek, pomůže i čokoláda