reklama
 

9 chytrých triků, jak pracovat lépe a zároveň méně

Jak pracovat efektivně a všechno zvládnout za kratší čas?

Foto: Thinkstock

Nebylo by fajn místo 40 hodin týdně a možná ještě nějakých přesčasů pracovat jen 30 a ani o minutu víc? Podle špičkových manažerů i některých švédských zaměstnavatelů to jde. Inspirujte se, ať máte konečně víc času na sebe. 

Některé firmy ve Švédsku se rozhodli, že svým zaměstnancům zkrátí denní pracovní dobu na šest hodin, aniž by se to však nějak odrazilo v jejich platech. Ty totiž zůstanou stejné. 

Proč to dělají?

Věří, že výkon lidí, kteří pro ně pracují, tak bude efektivnější, a lidé zároveň budou šťastnější, protože nemusí v práci strávit většinu dne. Kromě toho budou prý i fyzicky zdravější. 

V některých firmách už tenhle model zavedli, a zatím si ho nemohou vynachválit. Spokojenější jsou skutečně nejen zaměstnanci, ale i zaměstnavatelé. Všechno prý funguje přesně podle očekávání. Jde přitom především o nemocnice nebo pečovatelské domy, kde může být únava a přepracovanost zásadní.

Čtěte také: 5 mýtů o práci a kariéře, kterým byste měla přestat věřit

V našich končinách asi takové nařízení nehrozí, minimálně z toho důvodu, že může být nákladnější - na jednu pracovní pozici, zejména ve zmíněných pečovatelských zařízeních, je totiž potom potřeba najmout více lidí. Přesto si ze zavedení takového systému můžeme vzít příklad ryze individuální.

Takže pokud byste i vy chtěli zvládnout ty samé pracovní povinnosti za kratší dobu, zkuste do svého denního harmonogramu aplikovat některou z následujících rad:

Dělejte si přestávky

Zní to možná trochu paradoxně, když je vaším cílem ušetřit čas, ale skutečně to funguje. Člověk se dokáže soustředit jen 90 minut a pak jeho pozornost upadá, takže kdybyste po této době zkoušela pracovat dál, budete se spíš trápit. Naopak je třeba si udělat alespoň desetiminutovou pauzu, ideálně se zvednout ze židle a trochu se projít, nejlépe na čerstvém vzduchu. Připravíte tím mozek na další devadesátiminutové fungování naplno.

Dobře spěte

Jestli chodíte spát pozdě a brzo vstáváte, nemůžete se divit, že vám všechno moc dlouho trvá a že trávíte v práci přesčasy. Magazín Red píše, že na dlouhý spánek sází i Arianna Huffington, uznávaná novinářka a zakladatelka Huffington Post. Nedejte na poučky a naordinujte si přesně tolik spánku, kolik potřebujete, abyste pak byli schopni bez problémů podávat ty nejlepší výkony, soustředit se, ale i nasávat informace a učit se.

Komunikujte chytře

Měli byste si přesně stanovit, jaký druh komunikace je nejlepší pro řešení kterého problému. V některých případech je nejlepší zajít za daným člověkem osobně. Myslete ale na to, že osobní setkání může snadno sklouznout k tlachání mimo téma, nebo se přinejmenším argumenty protahují. Což se vám po telefonu nestane. Na druhou stranu naživo i po telefonu se někdy vyjádříte přesněji než přes e-mail, a tak nesklouznete k desítkám dovysvětlujících zpráv. Pokud ale potřebujete od někoho slyšet jen ano nebo ne, je mail naopak tím nejlepším a nejrychlejším prostředníkem.

Chraňte svůj diář

Nenechte druhé lidi, aby vám kompletně organizovali váš program. Kompromisům se samozřejmě nevyhnete, ale všechny schůzky by měly vyhovovat i vám. Snažte se nikdy hned nepřistoupit na termín, který se vám ani trochu nehodí, a kvůli kterému budete muset deset jiných věcí přesouvat nebo odkládat. Zkuste přinejmenším vyjednávat, a teprve když zjistíte, že jiná možnost opravdu není, kývněte. 

Začněte tím nejdůležitějším

Každé ráno si stanovte úkol nebo úkoly, jejichž vyplnění je ten nejdůležitější a začněte s nimi. Všechno ostatní pro tuto chvíli počká, a hlavně budete ty zásadní věci vyřizovat s čistou a svěží hlavou. Teprve až když je tenhle důležitý seznam odškrtaný, můžete dnešní den považovat za úspěšný, a všechno co uděláte dál, bude vlastně navíc a v z toho budete mít o to lepší pocit.

Jezte a cvičte

Díky tomu, že umíte pracovat efektivně, získáte čas na to, abyste se mohla pravidelně hýbat. A to je zase důležité k tomu, aby se rozhýbal i mozek a fungoval rychle a správně. Ze stejného důvodu byste neměla zapomínat na jídlo, ale zároveň jezte zdravě. Asi víte, jak "dobře" se vám pracuje, když si dáte k obědu svíčkovou se šesti.

Najděte si rituály

Zkuste přijít na nějaký rituál, který můžete dělat pokaždé, když začínáte pracovat a končíte. Může to klidně být i cesta do kanceláře, nebo třeba šálek kávy, kterým se ráno nastartujete a odpoledne jím pracovní maraton zakončíte. Bude to fungovat jako jakýsi přechod mezi volným časem a prací. Díky takové maličkosti se vám práce nebude motat do osobního života a naopak. Kromě toho tím naučíte mozek, aby pokaždé poznal, kdy má začít fungovat a kdy může polevit.

Hledejte přírodu

Jistě, že je to klišé, jenže klišé mají někdy neuvěřitelný význam. Takže přestaňte celý den vysedávat v šedivé kanceláři, ale najděte si někde v okolí nějaký zelený koutek, park, nebo alespoň lavičku pod stromem. Tam si můžete jít dát oběd, nebo třeba vyřídit pár telefonátů. To, že budete obklopena alespoň kouskem přírody, vás zklidní, zregeneruje, abyste se zase v plné síle mohla vrátit do hektické reality.

Smějte se

Vlastně ani nepotřebujete důvod, prostě si naordinujte úsměv jen tak. Usmívejte se, když jdete na nepříjemnou poradu, usmívejte se sama pro sebe, což bude zároveň fungovat i na ostatní. Vám i jim bude líp, a všechno vyřešíte o něco snadněji. Pokud byste si připadala jako blázen, vyhlédněte si v práci vtipného kolegu (jeden jediný tam určitě být musí) a když bude nejhůř, stavte se za ním na kus řeči. Samozřejmě během pauzy po 90 minutách práce.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Problém s přehnanými emocemi? Víme, jak se je odnaučit

8 znamení, že jste chytřejší než ostatní

5 způsobů, jak přesvědčit lidi, aby dělali, co chcete

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama