reklama
 

Jak se zbavit podzimní deprese a únavy? Kupte si slunce

Cítíte se unavení, nic vás nebaví a nevíte co s tím? Možná trpíte nemocí SAD. Co to je a, jak si pomoci? Vybíráme simulátory slunce!

Foto: Thinkstock

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč v zimě trpíte neskutečnou únavou, ospalostí, depresemi a pocitem, jako by celý váš organismus stávkoval? Hlavním důvodem jsou dlouhé večery, kdy vašemu tělu chybí světlo. Pomoci by mohly simulátory slunce. Víte, o co jde?

Určitě jste v takových stavech a náladách přemýšleli, zda nejste zralí navštívit odborníky. Není třeba panikařit. V některých případech je to opravdu z nedostatku přirozeného slunečního záření. Nevěřili byste, jak moc je světlo důležité pro celkový chod organismu.

Co je onemocnění SAD?

Světlo řídí biologické rytmy v těle a hlavně naše vnitřní hodiny během dne. Oběma rytmům velí jeden hormon, jmenuje se melatonin a je vylučovaný epifýzou neboli šišinkou, která je umístěná hluboko v mozku.

Často se mu přezdívá spánkový hormon. Začíná se tvořit ve chvíli, kdy se v našem okolí snižuje intenzita světla a jeho hlavním úkolem je, umožnit nám usnout hlubokým a regenerujícím spánkem. Při rozednívání začne fungovat opačně, orgán dostává signál, že už není třeba dál vyrábět hormon a náš organismus začne fungovat naplno.

Čtěte také: Stupnice deprese: Na jakém stupni jste?

Naše tělo funguje i v zimě normálně, a to díky umělému osvětlení. Bohužel se ale najdou lidé, kteří brzké stmívání snášejí velmi špatně a žárovky jim nijak nepomohou, trpí tzv. onemocněním SAD (anglická zkratka pro sezónní emoční poruchu).

Nejčastější příznaky:

Důležité je, uvědomit si, že jde o sezónní problémy. Přes léto mohou být pacienti absolutně bez potíží.

  • Únava a nedostatek energie: I běžné věci a činnosti jsou neproveditelné.
  • Zvýšená chuť k jídlu: Extrémní změny a neovladatelné chutě. Neustálý hlad a vyhledávání potravin s vysokým obsahem cukru. Okamžitá a dlouhodobá energie a vitalita po pozření sladkých pokrmů.
  • Přibývání na váze: Přibrat tři kila je běžné, jenže u onemocnění SAD je to 6-20 kg.
  • Zvýšená potřeba spánku: Abnormální nárůst potřeby spánku. Problém s probuzením nebo častý spánek během dne. Někteří celý den zápasí s únavou, ale večer naopak nemohou vůbec usnout.
  • Pokles zájmu o sex a intimitu: Nemocní se vyhýbají fyzickému kontaktu.
  • Potíže s komunikací: Nechuť chodit do společnosti.
  • Útlum myšlení: Dochází ke zpomalení myšlení a špatné koncentraci.
  • Deprese a změny nálad: Nejde jen o smutek, ale také se dostavují nepříjemné emoce, pocity viny a poruchy nálad.
  • Zdravotní problémy: Objevují se i fyzické příznaky, bolest zad, ramen, hlavy. Chronická deprese vede k úbytku bílých krvinek, což vede k poruchám imunity.
  • Zhoršení premenstruačního syndromu: Výrazné psychické i fyzické změny, které se v posledním týdnu před menstruací zhoršují.

Rizikové faktory

  • Špatný životní styl.
  • Lidé, kteří tráví málo času venku.
  • Ženy jsou postižené touto nemocí 4x častěji (vlivem hormonů).
  • Určitou roli hraje i dědičnost. Existuje konkrétní gen, který ovlivňuje tvorbu hormonů.
  • Možnost ovlivnění některými očními vadami.
  • Místo bydliště. Výskyt nemocí stoupá se vzdáleností od rovníku.

Vhodná léčba SAD

Pokud navštívíte lékaře, udělá vám příslušné diagnostické testy a stanoví vhodnou léčbu - psychoterapii, světelnou terapii či antidepresiva.

Jednou z metod je nasazení antidepresiv. Zmírňují příznaky, ale samotnou nemoc nevyléčí. Navíc tu vždy je velké riziko negativních vedlejších účinků.

Druhou možností je psychoterapie. Ta umožní pacientům změnit pohled  na jejich osobní situaci a dodá jim sílu aktivně hledat řešení. Problém však přímo neřeší.

Světelná terapie funguje spolehlivě!

Další moderní metodou léčby SAD je světelná terapie pomocí přístrojů, které suplují sluneční záření. Představte si je jako veliké zářivky s velice jasným světlem, které léčí a dobíjí tělu baterie.

Na světelné terapie můžete docházet do různých specializovaných center. Fototerapeutické místnosti jsou vybavené světelnými simulátory a celková atmosféra navozuje slunečný den. Usadí vás do pohodlného křesla, rozsvítí stropní přístroje a zapnou hudbu. Některá centra nabízejí současně aromaterapie. Celá procedura je velmi příjemná, nikoliv však zadarmo.

Jde-li o dlouhodobou léčbu, jistě se vyplatí koupit domácí simulátory, které jsou přenosné. Stačí je zapnout do zásuvky, a pak už se jen sluníte, jako byste byli u moře nebo na horách. V zimním období si "umělé slunce" dopřávejte denně na 20 minut, a to především v ranních hodinách. Každodenní aplikace snižuje hladinu hormonu melatoninu a zvyšuje produkci serotoninu, který vás vrátí do plnohodnotného života.

V mnoha případech dojde k úplnému vyléčení, ale chce to trpělivost. Výsledky se mohou dostavit už za pár dní. Většinou to ale trvá i několik týdnů. Je prokázáno, že ten, kdo podvědomě vyhledává světelná místa a raduje se ze slunného dne, dostane se z nemoci lépe, než pacienti, kteří se raději pohybují v prostředí s nedostatkem přirozeného světla.

Výhody a nevýhody

  • Nežádoucí účinky se objevují jen u zanedbatelného procenta pacientů a jsou obvykle velmi mírné.
  • Nepříjemné vedlejší příznaky jsou bolesti hlavy.
  • Terapie by se neměla přerušovat na delší dobu, proto je nutné přístroj balit na dovolenou s sebou, pokud tedy nejedete do hor za sluníčkem.
  • Občas dochází k nespavosti, ale jen ve chvíli, kdy světelnou terapii aplikujete večer, místo doporučeného rána.
  • Za 30 let používání terapie nebyl zaznamenán případ poškození zraku.
  • Riziko představují jen nekvalitní přístroje.
  • Přístroje jsou plně přenosné, můžete se léčit i v práci.
  • Lidé s vadami očí se o užívání musí poradit se svými lékaři.
  • Pro léčbu dětí by se měla používat nižší intenzita světla. (okolo 2 500 luxů)
  • Pokud se dítě postaví před silnou lampu, nic se nestane. Pořád jde o nižší intenzitu světla, než v letních měsících představuje slunce.
  • Léčba není vhodná pro kojence. Síla záření by mohla poškodit jejich citlivé oči.
  • Těhotenství není důvodem k ukončení světelné terapie. Naopak je bezpečnou léčbou.
  • Světlo neovlivňuje vývoj plodu.

Jak vybrat simulátor slunce

Potlačení tvorby melatoninu dochází již při intenzitě světla 100-800 luxů, to platí pro zdravé osoby. Léčba SAD potřebuje mnohem intenzivnější světlo, minimálně od 2 500 luxů po dostačujících 10 000 luxů.

Dále je důležitá barva světla. Většinou se používají boxy s bílým světlem. Není ale bílá jako bílá, ze studií vyplívá, že nejúčinnější jsou takové, které co nejvěrněji simulují sluneční světlo. Hovoříme o plnosmektrálním světlu, které navíc obsahuje dostatečné množství modré složky, na kterou melatonin reaguje nejsilněji.

Náš tip: Kolik elektřiny sežerou staré spotřebiče a jak ušetřit?

O tom, zda by lampy měly obsahovat určitý podíl UV záření, se vedou dlouhé diskuze a výzkumy, ale zatím vše nasvědčuje tomu, že pacienti vystavení léčbě s trochu UV záření, se lépe uzdravují.

Nezapomínejte na velikost slunné plochy. Větší boxy umožňují v průběhu sezení provádět širší spektrum činností. Můžete se věnovat své práci. Malé zářiče jsou účinné, ale musíte před nimi sedět bez hnutí.

POZOR! Světelný zdroj by měl být vybavený difuzérem, plastovou difúzní vrstvou, která zabraňuje poškození rohovky. Špatné přístroje poznáte, když vám blikají do rytmu síťového proudu.

Léčivé lampy

Pokud chcete svému zdraví věnovat větší pozornost, jsou na trhu k dostání běžné zdroje světla, ale s plnospektrálními funkcemi (barevné složení se blíží slunečnímu záření). Mají pozitivní vliv na celý organismus. Dochází k poklesu vylučování stresových hormonů, snižuje se únava a zátěž očí.

Stolní a stojací lampy jsou navíc zajímavým doplňkem pro ty, kdo nadměrně zatěžují oči a trpí jejich zarudnutím a podrážděním. Výrazně působí při práci na počítači, kdy navíc zmírňují nepříjemný vliv záření monitoru a zlepšují soustředění. Při mírnější formě onemocnění SAD, tzv. winter blues, jejich používání často samo o sobě stačí k výraznému zlepšení stavu.

Typy světel:

  • stolní lampy - cena od 1300 Kč
  • nástěnná svítidla- cena od 3500 Kč
  • stojanové lampy - cena od 3200 Kč
  • stropní svítidla - cena od 2500 Kč

zdroj: zimnideprese.cz, svitimezdrave.cz

Máte problémy zvyknout si v zimě na dřívější stmívání? Trpíte nějakými zdravotními problémy nebo snad máte zkušenosti s onemocněním SAD? Jaký druh léčby jste zvolili? Napište nám v diskuzi pod článkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Čím se zahřát? Kožené versus pletené rukavice

Smog: Může za alergie a astma?

Tanečník Jan Onder: Taťána je temperamentní pižďuch!

 

 

 

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama