reklama
 

Pro hubnutí je důležité upravit porce jídla: Odbornice radí, jak na to

Shodit pár kilo navíc můžete celkem bez trápení. Nemusíte si odříkat, co máte rádi. Zkuste jen upravit životní styl. Že to bude chtít více pohybu, je jasné. Výživová poradkyně radí dodržovat i další zásady. Například upravit porce jídla, které si nakládáte na talíř.

Foto: iStock

Kdyby existovala nějaká pilulka či přístroj, který nám zajistí rychlé a pohodlné zhubnutí, jeho výrobce by už dávno byl nejbohatším člověkem na světě. Jenže to je sci-fi, takže všechno je jen na nás. Bez práce si zkrátka koláče nedáme.

Pokud chcete zhubnout a patříte mezi průměrné a zdravé lidi, máte na výběr ze dvou možností. Buď přidáte aktivitu nebo zredukujete svůj kalorický příjem. Ideálně zkombinujte obě varianty

Počítejte kroky

To se lehko řekne, ale kde vzít v nabitém dni chvíli na cvičení? Pro ty z vás, co nestíháte fitko a jiné aktivity, je tu jednoduchá rada. Více choďte. Pořiďte si k tomu jednoduchou pomůcku, kterou je krokoměr. Stáhnout si ho můžete také v podobě aplikace do telefonu. Možná byste to neřekli, ale když nachodíte denně víc jak 10 000 kroků, v průběhu týdnů a měsíců budete výsledkem překvapeni.

Pro ostatní, co chtějí rychlejší výsledek a celkově pevnější tělo, má nutriční terapeutka Renata Daubnerová tuto radu: "Každý druhý den zařaďte do svého programu 45-60 minut aerobního pohybu, kdy se příjemně zpotíte, spálíte přebytečné faldíky a vyčistíte si hlavu od starostí. Jeden den v týdnu pak ještě přidejte (power) jógu či jinou lekci na řádné protažení celého těla."

Jak vyzrát na kalorický příjem?

Renata Daubnerová radí hodit za hlavu počítání kalorií a raději se soustředit na kvalitu jídla a jeho správné množství. Ideálně byste měli sníst 5 porcí denně. Jak velké by měly být?

Porce masa po tepelné úpravě: Dejte si červené maso nebo drůbež, z ryb pak lososa či tuňáka. Pokud jde o množství, orientujte se podle velikosti vaší dlaně bez prstů. Pakliže máte v oblibě vodnatější druhy ryb, jako je například treska, sumeček, pstruh aj., porce bude veliká asi jako vaše dlaň včetně natažených prstů. Možná se vám to bude zdát málo, ale tělo touto ideální porcí potěšíte.

Porce pečiva: Ženy by si měly dát 50-60 g, muži 80-100 g. Pečivo si dávejte pouze jedenkrát denně. Je jedno, zda je sladké nebo slané.

Porce přílohy: Opět se orientujte podle velikosti uvolněné dlaně. Například pokud jde o brambory, ženám stačí zhruba jedna velká brambora nebo pět polévkových lžic, například rýže.

Pokud jde o vajíčka, měl by stačit ženám jeden kus, chcete-li si dát vejce bez přílohy, jen se zeleninou, můžete si pochutnat na dvou. Muži mají jedno vajíčko navíc k dobru.

Porce ovoce nebo zeleniny by měla mít objem uvolněné dlaně.

Renata Daubnerová

Renata Daubnerová

Nutriční terapeutka a sportovní dietoložka, která poradí i vám. Kontakt a další zajmavé rady a recepty najdete na www.fitarian.cz.

Tipy navíc

  • Jestliže vás trápí nafouklé bříško, vyvarujte se "zobání". Striktně dodržujte tříhodinové rozestupy mezi jídly a za pár dnů pocítíte zlepšení.
  • Nepřejídejte se, i kdyby to mělo být jen zeleninou. Ani nedojídejte po ostatních.
  • Chcete-li urychlit proces hubnutí, zapomeňte na jakýkoli alkohol a sladkosti z rafinovaného cukru či slané pochutiny.
  • Tam, kde to není nutné, nepřidávejte olej, ani jiný tuk.
  • Dodržujte pitný režim. Měli byste vypít 2,5l vody. Sportujete-li, dejte si ještě dalšího 0,5 l navíc.

Související

reklama

Komerční tip

reklama