reklama
 

Trápí vás nadýmání? Zkuste bylinky a svižnou procházku

Nadýmání naštěstí není vážným onemocněním, ale dokáže pořádně znepříjemnit den. Navíc může být příznakem nejen špatného stravování, ale i něčeho nebezpečnějšího.

Foto: Thinkstock

Nadýmání se nám obvykle pojí s luštěninami nebo kapustou. Potraviny ale nejsou jedinou příčinou těchto obtíží. Pokud vás trápí dlouhodobě, neváhejte si zajít k doktorovi. Jak si ale pomoci sám bez lékaře i léků?

"Nafouknutí břicha, zvýšenou plynatost či říhání nezpůsobují jen některé pokrmy, ale i hltání či konzumace jídla ve spěchu a nedostatečné rozkousání nebo zadržování vody," vysvětluje výživová poradkyně Štěpánka Štěpánová z Naturhouse.

Za vším hledej vodu

Připomněla také, že pro ženy je období před menstruací či těhotenství spojené s nadýmáním především kvůli zadržování vody, které je obecně jednou z příčin i mnoha dalších zdravotních obtíží.

K příčinám patří i stres, potravinová alergie (především na lepek a laktózu), nebo také návyky jako je kouření či žvýkání žvýkaček, které vedou k polykání vzduchu. Pokud nadýmání nevyvolávají tyto příčiny, je lepší obrátit se na praktického lékaře nebo specialistu - gastroenterologa. Onemocnění žaludku či syndrom dráždivého tračníku není dobré podcenit.

Bez změny zvyklostí to nepůjde

Nafouknuté břicho, říhání a plynatost často doprovází i pocit na zvracení a nepříjemný, až bolestivý pocit plnosti. Jak se těchto obtíží jednoduše zbavit? "Změňte své stravovací návyky. Na jídlo si udělejte čas, jezte pomalu, pořádně žvýkejte a nepřejídejte se. Navíc přidejte ke každému jídlu porci zeleniny, omezte sladké a příliš slané pokrmy a uvidíte, že se budete cítit výrazně lépe," říká Štěpánka Štěpánová.

'Ucpanému systému' v břiše také obvykle pomůže pohyb. Neznamená to nějaké namáhavé cvičení, spíš jen chůzi. Procházka by však přece jen měla být svižná, aby se rozhýbala střevní peristaltika. Věci se pak dají obvykle do pohybu už samy…

Zažívání si musí zvyknout

Obvykle se radí nekonzumovat potraviny, které nám nadýmání způsobují. Výživová poradkyně však radí opak: potraviny do jídelníčku zařaďte, ale postupně, v malých porcích a správně upravené!

"Když si pravidelně a v malých dávkách dopřejeme fazole nebo brokolici, naše tělo si na ně zvykne a tento typ potravin přestane dělat paseku v našem trávení," vysvětluje a přidává i další tipy, které se v kuchyni rozhodně neztratí. 

Rady proti nadýmání 

  1. Potraviny, jako je zelí, kapusta či brokolice vždy tepelně upravte.
  2. Luštěniny vždy před vařením namočte alespoň na šest hodin a vodu aspoň jednou vyměňte. Zbavíte se tak látek, které tělu škodí.
  3. Při tepelné úpravě luštěnin sbírejte pěnu a přidejte anýz, majoránku nebo bazalku. To je nejen ochutí, ale zároveň působí proti nadýmání.
  4. Vyzkoušejte také naklíčené fazolky mungo, cizrnu nebo čočku. Nejen, že tyto luštěniny nenadýmají, ale navíc obsahují řadu významných látek.
  5. Z mléčných výrobků upřednostněte kvalitní kysané produkty. Například kefír nebo bílý jogurt.
  6. Vyvarujte se perlivých nápojů, ale i pití brčkem. Dokonce i polykání vzduchu totiž vede k nadýmání.
  7. Od potíží uleví i bylinky. Heřmánek a máta mají uklidňující účinky, proto si z nich připravte čaj vždy, když vás začne trápit bolest nebo pocit plnosti.
  8. Lžička rybího oleje sice není nic, po čem by většina z nás toužila, ale je to nezpochybnitelně naprostý všelék. Působí příznivě i preventivně na mnoho různých nemocí a neduhů, a to včetně nadýmání.
  9. Příznivě působí i draslík, který najdeme například v banánech, mangu, špenátu, rajčatech, ořeších či chřestu.
  10. Dopřávejte si s chutí i exotické ovoce jako papája, ananas nebo citrusy. Obsahují enzym, který pomáhá štěpit bílkoviny v trávicím traktu a usnadňuje trávení.
  11. Nezavrhujte ani nakládané okurky, kysané zelí nebo korejské kvašené zelí kimchi. Působí příznivě na střevní mikroflóru.
Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama