reklama

Trápí vás na dovolené střevní potíže? Nedejte se!

Přijeli jste z dovolené a máte problémy se zažíváním? Víme, jak bojovat s průjmem!

Foto: Profimedia.cz

Trávíte svůj čas na dovolené na toaletě, nebo jste se vrátili a máte křeče v břiše, či nedokážete nic pozřít bez toho, aby jste to hned nešli odevzdat? Postihlo vás nepříjemné onemocnění průjmem. Máme pro vás tipy na vhodnou prevenci a léčbu průjmového onemocnění.

Pokud průjem trvá několik dní, může ve vašem organismu dojít k dehydrataci a tím k totálnímu oslabení imunity. Netrapte se a podívejte se, jak bojovat s průjmem.

Průjmové onemocnění

Průjem spolehlivě poznáme tak, že jdeme víc než třikrát na záchod a stolice je řídká. Jde o porušenou funkci střeva, které přestalo vstřebávat vodu a živiny a vše vylučuje z těla ven. Organismus se tak zbavuje škodlivých látek. Pokud průjem trvá delší dobu, hrozí dehydratace a selhání organismu.

Příjem tekutin je třeba hlídat hlavně u malých dětí a starých osob. Průjmové onemocnění přichází v kombinaci s křečemi v břiše, nutkáním na zvracení, bolestí hlavy, zvýšené teploty a občasnou přítomností krve ve stolici.

Proč nás toto onemocnění potkává?

Jsou dva původci. Jedním z nich je neinfekční příčina, kdy pozřeme třeba zkažené jídlo, přesmažené jídlo, nevhodné potraviny nebo nás jednoduše postihne potravinová alergie.

Průjmy také vznikají jako reakce na léky, jakými jsou antibiotika. Dále jde o projev otravy houbami, těžkými kovy nebo souvisí se zánětem střev, žlučníku nebo nádorovým onemocněním. Průjmem trpí lidé, kteří jsou vystaveni velkému stresu.

Jak se při průjmu stravovat?

Hlavně si hlídejte příjem dostatku tekutin a vitamínů. Nejlepší je slazený čaj nebo masový vývar. Při velkém odvodnění musíte do těla dostat rehydratační roztok, který doplní sodík, draslík a chlor. Při pití postupujte po malých lžičkách či douškách. Stejně tak jezte jídlo po malých dávkách.

Ideální potravinou je banán, dušená mrkev, rýžový odvar nebo obilné polévky, které průjem zastavují. Později dodejte starší rohlík, dětské piškoty, brambory nebo libové vařené hovězí či kuřecí maso.

Na tyto potraviny zapomeňte

Určitě při průjmovém onemocnění vynechejte pevné potraviny a mléčné suroviny. Nejezte jídlo, které má semínka, slupky nebo je slané či kyselé. Doporučuje se vyhýbat příliš teplým a zrovna tak studeným nápojům. Ze stolu dejte pryč i jídlo s vysokým podílem vlákniny: hrušky, kapustu, luštěniny a celozrnné pečivo.

Pro organismus je nepřijatelné i tučné, ostré nebo kořeněné jídlo. Vyvarujte se pití silné kávy a černého čaje či kyselých džusů.

Prevence

Před odjezdem na dovolenou si ujasněte zásady, které je třeba dodržovat. Pijte nápoje v originálním balení nebo převařenou vodu. Nepoužívejte led, neznáte původ vody. Ovoce jezte pouze oloupané a omyté převařenou vodou. Nejezte syrovou zeleninu a vyhněte se zmrzlině či tepelně nezpracovanému jídlu. Vyhněte se potravinám a jídlu z pouličního prodeje. Převařujte si vodu na čištění zubů. Nekoupejte se a neoplachujte ve studnách a fontánách. Před dovolenou užívejte probiotika jako je Lactobacillus GG a Saccharomyces boulardii.

V případě, že se průjmovému onemocnění nevyhnete, zabalte si sebou léky, které průjem zastaví. V lékárně jsou k dostání léky jako Endiaron v tabletách, Imodium tobolky, Smecta v podobě prášku, Carbocit tablety, Enterol tobolky, Loperon, Hyla forte nebo vyzkoušejte bylinkové čaje, jako je řepíkový odvar nebo čaj Tormentan.

 

Bittnerová: Vložky zdarma? Pro spoustu žen je menstruace stigma, muži diskuzi hrotí | Video: Emma Smetana
reklama
reklama
reklama