reklama
 

Relaxujte žaludkem aneb Jídla, která vás uvolní

Chcete být v pohodě? Zapomeňte na prášky na uklidnění a dobře se najezte! Jen musíte přesně vědět, co si správně dát.

Foto: Isifa/Thinkstock

Chcete být v pohodě? Zapomeňte na prášky na uklidnění a dobře se najezte! Jen musíte přesně vědět, co si  správně dát.

Že to víte už teď, protože kyblík čokoládové zmrzliny vám zaručeně zvedne náladu pokaždé ? Možná... ale ty následky! Jídlo sice patří k osvědčeným způsobům, jak uvolnit napětí, zbavit se stresu a zahnat depresi, ale  ne všechny potraviny jsou vhodné.

Stres z bdělosti

Chcete-li se zklidnit a nezanášet přitom své tělo škodlivými chemikáliemi, uvolnění vám může přinést vhodná strava.Už tisíce let tradiční asijská medicína upozorňuje, že právě strava může mít jak stahující, tak naopak uvolňující účinky na proudění energie v těle.

Moderní výzkumy tyto poznatky potvrzují, i když na jiném vědeckém pozadí. Podobnou zkušenost má nakonec asi každý z nás. Jen si vzpomeňte na kávu, čaj, čokoládu a coca-colu. Všechny obsahují stimulační prostředky a kofein. Tyto látky zpočátku uvolňují stres a zvyšují vaši bdělost a energii, ale když je užíváte přespříliš, vyvolávají napětí.

Jakákoliv snaha se takového pocitu zbavit tím, že vypijete víc kávy nebo sníte víc čokolády, situaci jen zhoršuje. Větší množství kávy nebo alkoholu může dokonce vyvolat pocity úzkosti a záchvaty paniky.

Jaké jídlo pomáhá relaxovat?

Určitý druh potravin přináší našemu tělu expanzivní energii, která neutralizuje napětí a uvolňuje v mozku hormon štěstí - serotonin.

Takový je například i účinek řepného cukru a bílé mouky. Jde sice o potraviny uvolňující, ale přesto nejsou pro chvíle relaxace nejvhodnější, protože postrádají potřebné vitamíny a minerály. Kromě toho, že rozhodně nepatří pod visačku "zdravá strava", ještě ke všemu se z nich tloustne.  

Pro tělo jsou celkově nezdravé a po několika příjemných chvilkách mohou naopak působit kontraproduktivně.

Které potraviny nás tedy uvolní?

  • Čerstvé šťávy a ovoce raději než alkohol
  • Komplexní sacharidy s přírodními vlákninami, jako celozrnný chléb, celozrnná mouka, nudle, hnědá rýže, kukuřičná kaše, popcorn, zrní apod.
  • Indická jídla
  • Moučníky s aromatickým kořením jako skořice, hřebíček a muškát
  • Moučníky s přírodními sladidly jako ječmen nebo rýžový slad, ovocné koncentráty, marmelády a želé
  • Luštěniny - jednoduchým uvolňujícím jídlem, které pomáhá od stresu, je například obyčejná čočková polévka

Pokud si chcete zdravě zamlsat a nepřivést přitom tělo do nerovnováhy, zkuste si připravit přírodní banánovou zmrzlinu!

Do mrazáku dejte zmrznout dva oloupané nakrájené banány a ty pak rozmixujte s půl hrnkem, nejlépe čerstvě odšťaveného, nefiltrovaného jablečného džusu. Výsledek je chuťově výborný a přitom i zdravý.

Pomohou i bylinné čaje

Mezi bylinky, které pomohou relaxovat, patří heřmánek, máta nebo třeba valeriána (kozlíkové kapky) Ze všech můžete uvařit dobrý čaj a osladit jej lžičkou medu.

Výborně účinkují, i pokud si je přidáte do večerní koupele. Plánujete-li však vášnivou noc s partnerem, pak je raději vynechte.

Ale pozor! Nic se nemá přehánět

Nadměrné požívání uvolňujících potravin může způsobit až ochablost, sklíčenost, melancholii a depresi. I v tomto případě pomůže ale vhodně zvolená strava dostat organizmus zpět  do rovnováhy. Přestaneme užívat všechny výrazně uvolňující potraviny, jako jsou sladkosti, zmrzlina, alkohol nebo ovoce, a konzumujeme naopak jídla s mírně zpevňujícím účinkem: více koncentrovaná a sušší. Zařadit můžeme například maso, vejce a tvrdé sýry.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Vyzkoušejte tyto recepty: Působí jako afrodiziakum!

Stres je jako droga. Nemůžeme bez něj být

Pozor na zákeřné "kamarádky": Zlikvidujte je!

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama