reklama
 

Klimakterium: Ani nemoc, ani konec světa

Zralá dáma hrdě kráčí rušnou silnicí po zebře a jen ona zná to tajemství: Je na  přechodu i v přechodu… Žádná stařena obávající se nemocí a konce aktivního života! Klimakterium je jen další etapou v životě ženy.  

Foto: Profimedia.cz

Zralá dáma hrdě kráčí rušnou silnicí po zebře a jen ona zná to tajemství: Je na  přechodu i v přechodu… Žádná stařena obávající se nemocí a konce aktivního života!

Očima přírodní energetické medicíny můžeme pohlížet i na obávané období menopauzy poněkud jinak a veseleji. Klimakterium není statický stav, kterého je třeba se bát. List stromu nezmění svou zelenou barvu ze dne na den a neztrácí spojení se stromem a zemí. Pozorujeme-li v průběhu roku změny období, zažíváme hlubokou úctu k umění, kterým příroda řídí roční koloběh. Podobně je tomu s obdobími v životě ženy.

Kde je ten vápník…

Zažíváme pravidelné vlny zvláštního vzrušení, kdy nám reklama či kamarádky nabídnou tu či onu pilulku věčného mládí, která oddálí proces zvaný klimakterium. Kupujeme vitaminy či koncentráty minerálních látek, úporně se honíme za vápníkem.

Ženy středního věku mají obvykle hrůzu z jeho nedostatku, neboť je spojen s osteoporózou - řídnutím kostí. A to je podle moderní medicíny neodvratitelně spojeno s přechodem. Jak se ale na honbu za vápníkem dívá přírodní energetická medicína?

Osteoporóza je onemocnění, které znamená ztrátu kostní hmoty. Při umělé menopauze (chirurgickém odnětí vaječníků) se kostní hmota zmenšuje asi o 1 % za rok. Při menopauze přirozené je pokles výraznější, ale stabilní.

Proč mléko nepomáhá?

Ve skutečnosti ovšem žena počíná demineralizaci pociťovat už od třicátého roku svého života. Před deseti lety trpělo osteoporózou v průměru 25 % žen, dnes je to číslo skoro o 10 % vyšší. Jde o onemocnění degenerativní, svým způsobem zmrzačující.

Když jednou dojde ke ztrátě kostní hmoty, je prakticky ztracena navždy. Proto je tak důležitá prevence. Už od 50. let se jako prevence doporučovalo pít mléko (až 4 sklenice denně) a jíst mléčné výrobky.

Teprve v posledních letech se díky přírodní medicíně dovídáme, že vápník v nich obsažený je pro lidské tělo takřka nevyužitelný. Pro nejlepší absorpci vápníku je ideální jíst potravu, která je bohatá na vápník, ale přitom obsahuje vápník a fosfor v poměru 2:1.

Vsaďte na fosfor v zelenině

Dobrý poměr vápníku a fosforu obsahují zelené listnaté zeleniny a mořské řasy. V mléku je tento poměr 1:1, což není dobrá podmínka pro vstřebávání vápníku.

S denním užíváním mléka a mléčných výrobků jsou navíc spojeny mnohé vedlejší účinky. Existuje totiž vazba mezi jejich konzumací a cystami (i těmi v prsou), vaginálními záněty a záněty nosních dutin.

Čemu se máte, podle přírodního energetického pohledu na svět, vyhnout především? Kromě mléka a mléčných výrobků cukru, cigaretám, kávě a velkému množství ovoce i ovocných šťáv, které z těla velmi odvádějí minerály včetně vápníku. Doporučuje se naopak mírné vystavování slunci.

Zacvičte s cvičením

Výbornou prevencí je cvičení. Cvičit se snažte nejméně třikrát týdně aspoň 20 minut denně i více. Vyberte si cvičení, která v těle namáhají dlouhé kosti. Těmito cvičeními je v kostech nabuzován minielektrický proud, který pomáhá vstřebávat vápník.  Nejlepší je chůze.

Plavání ve sladké vodě (na rozdíl od vody mořské) tento účinek nemá, navíc odebírá prostřednictvím kůže z těla mnoho cenných minerálních látek, potřebných pro chod našich orgánů.

Návaly odstraní strava

Častým problémem, na který si ženy stěžují, jsou návaly horka. Tento vazomotorický symptom je spojen s měnící se hladinou cirkulujícího estrogenu. Ten způsobuje roztažení cév a zvýšení přítoku krve do krevních cest v pokožce.

Návaly nejsou nebezpečné a obvykle rychle pominou, některým ženám však mohou nepříjemně narušit spánek. Vedou i k depresím a jiným psychickým problémům.

Existuje mnoho důkazů o tom, že přesun ke stravě založené na obilninách, zelenině a luštěninách, s omezením masa kromě ryb a navíc s vynecháním mléka, mléčných výrobků a cukru a se značným snížením ovocných šťáv a ovoce, které cukr obsahuje, můžete značně zmírnit návaly horka. Vyrovnaná strava podporuje přirozenou tendenci těla stabilizovat hormonální rovnováhu.

V 70. letech si lékaři zvykli předepisovat v menopauze estrogen. Jako vše, co se vpravuje do těla uměle, způsobuje změny. Patří k nim například mnohdy bolestivé napínání dělohy.

DRUHÁ PUBERTA?

Jako je nástup puberty postupný, tak se pozvolna mění hormonální situace v ženském těle. V této etapě však pravidelně se opakující, cyklický přísun pohlavních hormonů naopak slábne. Když se sníží jejich produkce, a vznikne tak jejich nedostatek, začíná přechod neboli ­klimaktérium. Dochází k poruchám menstruačního cyklu. Ten může být nepravidelný, menstruace trvají různě dlouho a mají různou sílu. S postupem času se pak menstruace úplně zastavuje, dochází k menopauze.

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama