reklama
 

5 nejslavnějších diet světa. Znáte je?

Hubne celý svět! Jakých 5 diet je nejslavnějších a nejoblíbenějších?

Foto: ISIFA/Thinkstock

Na zemi žije přes jeden a půl miliardy obézních lidí. Podle statistik má v České republice nadváhu každý třetí člověk. Co s tím? Zařadit do svého života více pohybu a zkusit jíst zdravěji. Nebo že by pomohla některá z diet?

My jsme se zaměřili na ty, které jsou ve světě nejpopulárnější. Zajímalo nás, jak fungují a jsou-li pro naše tělo dobré. Mezi oblíbenými se tak objevila dieta podle krevních skupin, Dukanova dieta, zónová dieta nebo plážová dieta. Vyzkoušeli jste některou z nich?

Dieta podle krevních skupin

Jednoduchý princip. Nejprve si musíte zjistit svoji krevní skupinu. Podle té patříte buď do kočovníků, lovců, zemědělců nebo smíšené skupiny. Následně se pro skupinu krve určují potraviny, které nastartují metabolismus, a nebo jej naopak zpomalí.

Dieta funguje, opravdu se daří redukovat hmotnost, ale je velmi těžké uhlídat, aby tělo dostalo potřebné vitaminy a minerály, obzvlášť u těch skupin, kde by se mělo vynechat maso.

Krevní skupina 0

Vyhovuje jim maso, ale jen velmi libové. Naopak se musí vyhnout mléčným výrobkům a obilovinám. Tělo špatně snáší lepek. Dokonce i mezi ovocem se najdou suroviny, které metabolismus zpomalují, patří k nim mandarinky a melouny.

Náš tip: Dieta podle Mačingové. Jezte, kolik chcete. Funguje to!

Krevní skupina A

Vlastně by správně měli být vegetariány, ale ti, co neznají základní pravidla racionální výživy, by si mohli také ublížit. Když už potřebují jíst maso, mělo by být drůbeží nebo konzumovat ryby. Mléčné výrobky je dobré vynechat, tělo se od nich příliš zahleňuje. Zeleninu, luštěniny nebo sójové výrobky naopak organismus přivítá s otevřenou náručí.

Krevní skupina B

Opak A, mléčné výrobky a maso organismus nutně potřebuje. Tělo špatně zpracovává mořské plody, luštěniny nebo drůbeží maso. Ideální jsou vejce, sýry a kořenová zelenina.

Krevní skupina AB

Bohužel by neměli jíst nic, co je zakázané pro A či B. Vhodné jsou sójové produkty, některé mořské plody. Nedělá jim dobře zelená zelenina či ananas.

Více o této dietě si přečtete na webu abcvyzivy.cz.

Středomořská dieta

Neboli plážová dieta. Stojí za ní floridský kardiolog A. Agatston. Je velmi jednoduchá. V jídelníčku by měla převládat hlavně vláknina. Někteří si ji upravili tak, že jí vlastně vše, co je běžné na dovolené u moře, ryby, olivový olej, hodně zeleniny. Základem jsou však tři fáze:

1. fáze: Odstranění zlozvyků. Jí se třikrát denně a nesmí se pečivo, přílohy, ovoce, sladkosti a vůbec cukr.

2. fáze: Můžete občas přidávat zakázané jídlo: chleba, těstoviny, rýži nebo čokoládu (dvě kostičky). Vždy však hodně malou porci.

3. fáze: Celkově se naučíte jíst menší porce a zdravější suroviny. Pokud však sklouznete k nezdravému přejídání, vraťte se do fáze 1.

Nevýhodou zůstává, že při nízkém obsahu sacharidů nejspíš začnete přicházet o svalovou hmotu a kvůli velkému množství vlákniny hrozí křeče v žaludku či případná zácpa.

Podrobnější popis diety najdete na webu zijzdrave.cz.

Zónová dieta

Základem je omezit cukry, škroby a mouku. Spíše jde o zdravější stravování, které je vhodné i pro sportovce. Jídlo je rozložené do 5-6 porcí denně. Upraví se zažívání a zrychlí metabolismus. Může se často objevovat velká chuť na sladké. Nepočítají se kalorie, proto se hubne pomaleji.

Povolené potraviny: kuřecí maso, ryby, zelenina, celozrnné pečivo, nízkotučné mléčné výrobky, ořechy, olivový olej

Zakázané potraviny: bílé pečivo, brambory, těstoviny, sladkosti, med, máslo, uzeniny, alkohol, cereálie, tučné mléčné výrobky

O zónové dietě se více dočtete na webu redukcni-dieta.cz.

Dukanova dieta

Oblíbená dieta celebrit. Zkoušela ji dokonce i Kate, manželka prince Williama. Autorem je odborník na výživu Dr. Pierre Dukan. Dieta je rozdělená do 4 fází, z toho první dvě jsou redukční. Strava je složená především z bílkovin, libové maso, ryby, vejce, nízkotučné mléčné výrobky.

V druhé fázi se již střídá bílkovinová strava se zeleninou. Ve třetí fázi si můžete dopřát nějakou mlsku navíc, jednou týdně těstoviny, malou porci ovoce nebo 2 plátky celozrnného pečiva. V poslední fázi lze jíst vlastně vše. Podmínkou zůstává, abyste jeden den v týdnu měli jen čistě bílkovinový.

Podrobnější rozpis fází najdete v článku Nové dietní šílenství: Dukanova dieta

Dělená strava

Velmi oblíbený způsob. Nejde o žádné drastické změny, ale vlastně jen o drobnou úpravu jídelníčku. Podle různých pravidel se jídlo dělí do určitých skupin, které se vzájemně nekombinují. Základem jsou tři skupiny, bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny. S každou z nich naše tělo pracuje jinak podle jejich pH.

Doporučujeme: Chcete zadek snů za 30 dní? Stačí dřepy!

Pravidlo je jednoduché. Buď jíte celý den jen jednu skupinu a tak je střídáte po sobě, nebo si ji vymezíte v rámci jednoho jídla a měníte během dne, což je pro organismus náročnější. Třetí skupinu, neutrální potraviny, můžete kombinovat s oběma předchozími.

Bílkovinové potraviny: maso, masné výrobky, ryby, plody moře, sójové výrobky, vejce, sýry, nízkotučné mléčné výrobky, citrusy, meruňky, hrušky, broskve, třešně, jahody, maliny

Sacharidové potraviny: výrobky z celozrnného obilí, zelenina (brambory, kapusta, kukuřice), ovoce (banány, sladká jablka, fíky, hroznové víno, datle), sušené ovoce, luštěniny (kromě sóji), neloupaná rýže

Neutrální potraviny: olivový olej, máslo, neztužené margaríny, mléčné výrobky s obsahem tuku vyšším než 50 % (zakysané výrobky, tučnější sýry), uzené výrobky, zelenina (lilek, květák, brokolice, zelí, hrášek, okurky, česnek, cibule, mrkev, paprika, cuketa, saláty), ořechy

Nesmí se zapomínat na pravidelné a malé porce jídla. Někteří v této dietě vidí problém, že je den příliš jednotvárný. Ale to je jen otázka zvyku.

Podrobnější výpis jednotlivých potravin najdete na webu delena-strava.cz.

U všech diet, které jsme zde jmenovali, je nutné dodržovat pitný režim v podobě čisté vody, případně neslazených čajů.

Vyzkoušeli jste některou z uvedených diet? Jak fungovala? A znáte ještě další, která byla ještě lepší? Napište nám v diskuzi pod článkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

S konjakem zhubnete. Zkuste a uvěříte

Vesnice mi ničí manžela: Chci se přestěhovat

9 potravin, které nepatří do lednice

Kim Kardashian a holý pupík Emily Ratajkowski. Začíná oscarová afterparty | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama