reklama
 

Díky otužování nemyslím na rakovinu, říká Jitka

Den u lednové Vltavy s otužilkyní Jitkou Martínkovou. Co v rozhovoru prozradila? Prohlédněte si fotoreportáž.

Foto: vicha.eu

Polárium je moderní mrazicí zařízení, ve kterém je v absolutně suchém prostředí udržována stabilní teplota od -110 °C do -130 °C. Při krátkodobém pobytu (2-4 minuty) dojde k ochlazení povrchu těla. Do polária mohou lidé v přiměřeném zdravotním stavu a při dodržování správného postupu si upevňují zdraví či zmírňují tělesné příznaky civilizačních chorob.

Plavání ve Vltavě v lednu? Proč ne! Jitka Martínková se jako členka I. plaveckého klubu otužilců Praha několikrát týdně noří do ledové vody, aby si zlepšila imunitu a nechala odplout každodenní stres z běžného života.

Máte-li pocit, že se vám mrazivé dny nedaří zvládat ani se třemi vrstvami oblečení a termo prádlem, pak vyrazte do Braníka. Tam totiž každou chvíli potkáte otužilce v plavkách, kteří se trousí k Vltavě, aby si zaplavali.

My jsme se s Jitkou potkali na břehu Vltavy v den, kdy teplota vzduchu dosahovala -5 °C, teploměr ponořený pod hladinou ukazoval pouhé 3 °C a sněžilo. V rozhovoru nám prozradila, jak ji otužování pomáhá s jejím vážným onkologickým onemocněním, proč bychom se měli do vody nořit, na co si dávat pozor a jak případně s ledovým koníčkem začít, abychom si neublížili.

Bývá otužilcům zima?

Určitě. V případě, že plavou delší dobu ve studené vodě nebo jim to nesedne. Pak vylezou z vody a může nastat nějaká forma podchlazení. Ale jinak se vyloženě klepeme po plavání. Když se v klubovně prohříváme u kamen, nastává přirozená reakce těla tzv. "otužilecký třes". Nejde o nic špatného, ale je pravda, že v tu chvíli neudržím ani skleničku s pitím.

Mám na sobě tři vrstvy, vy pouze plavky. Co vás vedlo k tomu, že jste se dala na otužování?

Skryté přání. Já jsem už od dětství měla radši zimu. Pak jsem začala s denním sprchováním studenou vodou. A po vážných zdravotních problémech jsem se rozhodla, že se otužování začnu věnovat naplno, a to pod záštitou I. plaveckého klubu otužilců Praha.

O jaké zdravotní problémy jde?

Dvě různá onkologická onemocnění v jeden okamžik. Rakovina prsu a na ledvině. Což byla pro mě velká rána.

A lékaři, vhledem k vašemu zdravotnímu stavu, s otužováním souhlasili?

Běžně si lidé nejprve otužování vyzkouší a následně podstupují zátěžové testy, zda se tomuto extrémnímu sportu mohu věnovat. Já jsem vše udělala obráceně. Vzala jsem si poměrně tlustou zdravotní složku a vyrazila na zátěžové testy a prošla jsem.

K otužování jsem dostala svolení s podmínkou, že se budu hlídat a sledovat jakoukoliv změnu. Někdy mám pocit, že se ve vodě až přehnaně pozoruji.

Hraje při koupeli ve studené vodě roli i tělesný tuk? Jinými slovy, zvládá otužování lépe člověk při těle, nebo na konstituci nezáleží?

Co pozoruji kolegyně, které jsou trošku při těle, vydrží v hodně chladné vodě déle. Avšak i velmi štíhlé se umisťují při soutěžích na předních místech. Větší roli hraje trénink a fakt, zda plavci dělají ještě i jiné sporty a jsou v kondici.

Podle mnoha vědeckých studií chlad pomáhá při regeneraci organismu. S čím otužování pomohlo vám?

Nemám ty běžné nemoci, pouze ty vážnější. Ale hlavně mi otužování pomohlo psychicky. Studená voda vyplavuje endorfiny a dodává energii, kterou potřebujete k běžnému životu. K tomu všemu skvělá parta lidí se stejným koníčkem.

A co vaše onkologická onemocnění? Nastala nějaká změna po pravidelném otužování?

Studená voda je pro mě daleko příznivější než teplá. Protože mám odebrané všechny uzliny v podpaží, tak hrozí otok ruky. A právě studená voda funguje jako prevence před lymfatickým otokem.

Může naopak studená voda tělu ublížit?

Určitě může, proto se dělají zátěžové testy, zda vaše srdce zvládne extrémní nápor. Když totiž vlezete do studené vody, zúží se vám cévy a srdce čeká hodně práce, aby dopravilo krev do celého těla. Takže lidé, kteří mají onemocnění srdce, povolení k otužování zpravidla nedostávají. Druhým problémem je vysoký tlak. V případě, že jej nemáte upravený léky, koupání vám nebude doporučeno.

A máte nějaké limity či omezení?

Ani lékařka z onkologie mi otužování nezakázala, ale musím si hlídat své hranice. Ve vodě o teplotě do 4 °C smíme být max. 22 minut. To jsou všeobecná pravidla. A moje hranice? Musím poslouchat své tělo. V momentě, kdy pocítím, že mi zebou ruce nebo v nich přestávám mít cit, jdu okamžitě z vody. Pak už člověk přestává vnímat a hrozí skutečné nebezpečí. I z tohoto důvodu chodíme do vody po dvou. Může se přihodit cokoliv, skutečně se jedná o extrémní sport. Otužovat se, ale s rozumem.

Co prožíváte na těle i na duši těch pár minut v ledové vodě?

Já nejsem váhavý tip. Neosměluji se a prostě jdu, jako bych šla do sklepa pro víno. Nemívám stavy, kdy se lapá po dechu. Pak si říkám, že doplavu k těmto schůdkům, ke keři, ke stromu. Kontroluji se, zda je vše v pořádku, a pak si včas uvědomuji, že musím ještě vydržet cestu zpátky. Žádná panika se nekoná.

Kdy je nejlepší s otužováním začít? A je tato aktivita omezená věkem či zdravotním stavem?

Doporučuje se začínat v létě a postupně se do té zimy proplavat a vytrénovat. Nedá se naráz a bez přípravy. Říká se, že by se mělo do 40 let a nad by měli jít plavci určitě na lékařskou prohlídku. V případě závodů je prohlídka povinná pro všechny. Dokonce i děti našeho pana předsedy si občas zaplavou. Musí jim to být příjemné a nelámat nic přes koleno.

Když se rozhodnu ponořit do ledové vody. Jak mám postupovat, abych si neublížila nebo aby mě první "ponor" neodradil?

Důležitá je hlava. Musíte si v ní nastavit, že chcete. Je lepší začínat v létě a s někým, kdo vás postupně připraví na pocity a fyzické změny, které mohou nastat při koupání v chladné vodě. Ideálně nejprve začněte s otužováním pod sprchou. Bez přípravy je to velmi těžké.

Musí otužilci dodržovat speciální jídelníček?

Ze začátku jsem si říkala, že tělo na studenou vodu zareaguje tak, že se začne obalovat tukem, proto jsem se snažila jíst zdravěji. Ale jak vidím lidi kolem sebe, zjistila jsem, že otužování v ledové vodě takové účinky nemá. Nedomnívám se, že jsem se stravovala špatně, ale po operacích jsem se začala stravovacími návyky zabývat více. Rozhodně by se neměly bezprostředně před a po koupání jíst tučné pokrmy a v žádném případě pít alkohol. Jinak nic speciálního není potřeba.

Proč byste doporučila pravidelné otužování?

Určitě kvůli imunitě, která se hodně zlepší. I otužilci bývají nemocní, ale následné léčení je mnohem rychlejší. Tělo si s virem dokáže snáz poradit. A jednoznačně psychika. Když vylezete z vody, máte ze sebe skvělý pocit.

Má se začátečník připravit na tělesnou zátěž, nebo spíše na psychickou?

Fyzická zátěž je to veliká. Tělo je nucené vydávat hodně energie. Co se psychiky týče, záleží na vás. Neměli byste jít do vody s nepříjemným pocitem.

Jak probíhají vaše tréninky?

Nejprve si zatopíme v šatně (pouze v zimních měsících), abychom se vrátili do vyhřátého. Určitě chodíme minimálně po dvou. Někdo se před tím proběhne, opláchne ruce a obličej vodou. Já nic takového nedělám. Nastavím si stopky, abych věděla, jak dlouho jsem ve vodě. Vedu si dokonce "otužovníček", kde si zapisuji teplotu vody, vzduchu a čas.

Když vylezu, občas si zaklušu. Ale nechci, aby trpěla kolena. Tělo je totiž hodně ztuhlé. Pak jdeme do naší klubovny a necháme tělo pomalu prohřívat. Nesmíte se zahřát okamžitě např. pod horkou sprchou. Tento extrém by mohl mít pro tělo i fatální (smrtelné) následky. Proto sedíme kolem kamen jen s minimálním množstvím oblečení, aby se z těla chlad uvolňoval postupně. Ještě si většina z nás nosí termosku čaje s citronem a zázvorem.

Udržujete se v kondici i přes léto? A jak?

Jinými sporty ano, otužováním ve studené vodě těžko. Ale zimní plavci se v létě často věnují dálkovému plavání, kde po několika kilometrech stejně prochladnou, i když má voda 18 °C. Já v létě chodím do polária (viz levý sloupec).

A vůbec, jak snášíte tropická vedra?

Sotva je přežívám. Moje vysněná dovolená je na horách. Já v horku přestávám úplně fungovat. Nedělám vůbec nic. Jezdím na hory, kde teče horský potok, do kterého se vždy "naložím".

Máte své osobní rekordy při pobytu v ledové vodě? Soutěží se vůbec v otužování?

Přímo rekordy nemám a ani je nevyhledávám. Já se otužuji pro radost. Účastním se soutěží, které pořádají jednotlivé otužilecké oddíly, včetně mého mateřského I. plaveckého klubu otužilců Praha. V těch si vyplaváváme různé výkonnostní třídy. Začátečník nemůže jen tak plavat 750 metrů, aniž by před tím nezaplaval kratší vzdálenosti. Téměř každý víkend se něco děje.

Když říkáte soutěže. Čeho byste chtěla v otužování dosáhnout?

Loni jsem se zúčastnila 1. ročníku Kryathlonu, kdy se kombinují zimní plavání (250 m), běh (2,5 km) a běh na lyžích (3 km). Závod jsem zvládla, což si myslím, že je opravdu skvělé. Chtěla bych se Kryathlonu zúčastnit i letos. A mým cílem? Zrychlit čas oblékání. Na celém závodu je totiž nejtěžší, když se zmrzlá po plavání máte obléknout na běh. Představte si, že zaplavete za 5 minut a následně si na sebe soukáte 7 minut kalhoty. Jedna kolegyně se oblékala i 12 minut.

Co by se muselo stát, abyste s otužováním skončila?

Musel by nastat zdravotní problém, kdy by lékaři řekli jednoznačně ne. Já nejsem nejmladší a nehazarduji. Respektuji svůj zdravotní stav. Myslím si, že otužování a vůbec aktivní život je to, co mě drží. Kdybych seděla a přemýšlela, jak moc jsem nemocná, tak by byl konec. Všechno je v hlavě.

Co vám otužování dalo a naopak vzalo?

Nevzalo mi nic. A získala jsem dobrou náladu, partu skvělých lidí, jiný pohled na svět, na problémy. Starosti nechávám ve studené vodě...

Máte zkušenosti s koupáním ve studené vodě? Napište nám v diskuzi pod článkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Chcete zadek snů za 30 dní? Stačí dřepy

Horší než palmový: Které tuky škodí?

Kolik s námi za tři měsíce zhubne Katka? Tipněte si



Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama