reklama
 

Horší než palmový: Které tuky škodí?

Slezte z palmy! Nedržte se informací o škodlivosti palmového oleje tak pevně. Jsou horší látky!

Foto: Thinkostock

Kokosový je dobrý, palmový olej je čiré zlo! Nic jiného se o tucích v poslední době nedočtete. Jenže co když to tak vlastně vůbec není?

Odborníci upozorňují, že z biochemického hlediska mezi nimi vlastně není žádný velký rozdíl. Odpor vůči palmovému oleji se veze na vlně ekologických námitek a mocné síly sociálních sítí. Kvůli budování plantáží pro pěstování palmy olejné čili olejnice guinejské se kácí pralesy a deštná rašeliniště. S nimi mizí pak i rostliny a zvířata, především katastrofálně ohrožení orangutani.

Zlatý střed

Tento argument samozřejmě mluví sám za sebe a nesnese opomenutí. Na druhou stranu škodlivost palmového oleje zase není až tak dramatická. Nevhodné nasycené mastné kysliny obsahuje jen zhruba z poloviny, což jej řadí mezi průměrně nevhodné potraviny. "Je to takový zlatý střed," uvedla k tomu MUDr. Marie Skalská z ProFit Institutu. Z tohoto hlediska si s kokosovým rozhodně nemají co vyčítat.

Doporučujeme: Mléko, sýry, jogurt, margarín. Mýty se drží zuby nehty

"Z čistě chemického hlediska není palmový tuk vyloženě škodlivější než jiné tuky s vysokým obsahem nasycených astných kyselin, jako je máslo nebo sádlo. Na základě posledních metaanalýz nelze jednoznačně jeho škodlivost prokázat. Neustále se však debatuje o rozsáhlejších zdravotních problémech jako je vliv na rozvoj rakoviny, kardiovaskulárních onemocnění, či rozvoj diabetu," potvrzuje také Mgr. Michaela Bebová z webu biochemicka.cz.

Proč je ho náhle všude tolik?

Na palmovém oleji je špatné především to, že je skoro všude. Odhaduje se, že jej nalezneme ve 2/3 výrobků převším z oblasti sladkostí: v čokoládách, sladkých pochoutkách, pečivu s náplní, pekárenských výrobcích a hlavně ve zmrzlinách, ale i jiných. Pokud se vám zdá, že v poslední době došlo přímo k palmové invazi, pak je to však "optický klam". 

"Dříve byl skryt v označení rostlinný olej, od prosince 2014 se však musí uvádět i druh tuku použitého v receptuře," vysvětluje profesorka Jana Dostálová z Ústavu analýzy potravin a výživy VŠCHT Praha. Takže dlouhá léta jsme ho jedli bez povšimnutí - nejen našeho, ale i bez povšimnutí nyní rozhorlených odpůrců. Dokonce jsme řadu let slýchali, jak jsou veškeré rostlinné tuky (a pod tímto názvem se krýval i ten palmový) mnohem zdravější než ty živočišné.

Podvod na zákazníky?

To ale nemusí být pravda. "Tam, kde bychom u rostlinných olejů očekávali nenasycené mastné kyseliny, však konzumujeme nasycené, které, jak je známo, mají jiný potenciál způsobovat aterosklerózu a přispívat k vytváření krevních sraženin," upozorňuje Mgr. Bebová pro Žena.cz.

Palmu však výrobci milují. Je levná, snadno se získává i zpracovává a v potravinách taky dobře "drží" - polevy a náplně se neroztékají, takže tento tuk vidíme ve výrobcích čím dál častěji. 

Faktem však je, že v něm obsažené nasycené kyseliny zvyšují hladinu krevních lipidů a vyvolávají tak srdečně-cévní onemocnění, která jsou v současné době příčinou úmrtí až 60 % Čechů. Ale tolik vychvalovaný kokosový olej je podle amerických studií pro lidi s kardiovaskulárním onemocněním také považován za nevhodný.

Přečtěte si:  6 nejlepších látek pro zdravé srdce

I tyto "sporné" tuky jsou však rozhodně lepší - tedy méně nebezpečné - než tzv. transmastné tuky. Jejich nepříznivý účinek na organizmus je nepopíratelný: zvyšují cholesterol a urychlují aterosklerózu. Jsou obsaženy zejména ve ztužených tucích, mléčných výrobcích, másle a sádle a vznikají rovněž při smažení a tepelné úpravě potravy při vysoké teplotě.

A jaké tuky jsou lepší?

Vedle nich je zlopověstná "palma" ještě docela přijatelná. Především totiž záleží na tom, jak velkou část našeho jídelníčku tvoří. Občas vás pár "nevhodných" sušenek s palmovou náplní jistě nezabije, zato každodenní jídelníček nacpaný mastnými a tučnými jídly už takový potenciál určitě má.

"Jde o to, co jíme jinak," připomíná doktorka Skalská v rozhovoru pro DVTV, a doporučuje tuky v potravě čerpat především z těch nenasycených, hlavně s obsahem omega 3 a omega 6 kyselin. Podstatné však je rozlišit, k jakému účelu je který tuk nejvhodnější. Pro tepelnou úpravu je to především řepkový olej, pro použití za studena - třeba do salátu - se hodí olej lněný. Pokud bychom ho však dali na pánev, brzy by se přepálil a po jeho prospěšnosti by zbyl jen - doslova - dým.  

Celý rozhovor s lékařkou Marií Skalskou na DVTV:

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Jak si ohlídat špatné tuky? Poradí vám Petr Havlíček

Citlivé zuby? Vždycky jde o skrytý problém

Nemůžete zhubnout? Viníkem mohou být geny

reklama

Komerční tip

reklama