Zrušit pololetní vysvědčení na ZŠ? Hlasujte!
Je pololetní vysvědčení k něčemu? Nebo by se mělo úplně zrušit? Zjišťovali jsme názory učitelů i žáků. A samozřejmě nás bude zajímat i váš názor!
Je pololetní vysvědčení k něčemu? Nebo by se mělo úplně zrušit? Tuto diskuzi rozvířila MF Dnes oznámením, že někteří učitelé doporučují ministerstvu školství zrušit pololetní vysvědčení na ZŠ.
Podle nich zkoušení spojené s pololetními známkami žáky zbytečně stresuje. Zjišťovali jsme názory učitelů i žáků. A samozřejmě nás bude zajímat i váš názor!
Pololetní vysvědčení? Zbytečné!
Změnu navrhl ministerstvu ředitel základní školy v Chrudimi Zdeněk Brož. Podle něj se žáci v lednu zbytečně stresují písemkami a zkoušením a měli by dostávat pololetní informace o prospěchu méně oficiálním způsobem, ideálně ústním hodnocením.
Čtěte také: "Samolibý" učitel? Co dělat, aby vám zobal z ruky!
"Dítě si nalije do hlavy matematiku, pak napíše písemku, vylije matematiku a nasouká tam fyziku. To je krátkodobé učení jen pro pofidérní známku," argumentoval v rozhovoru s MF Dnes ředitel Brož. Dalším argumentem podle něj je, že vysvědčení zbytečně zatěžuje školy administrativně i finančně - například samotné blankety stojí ročně více než 2 mil. Kč.
Pomůže ale, když se pololetní vysvědčení zruší? Finančně určitě a učitelům to ubere práci. Bude to ale prospěšné také pro žáky, o které jde v první řadě? Na to téma nejspíš vznikne nejen v učitelské veřejnosti velká a vášnivá diskuze, protože má stejně přívrženců jako odpůrců. A ministerstvo školství sice radikální změnu prozatím odmítlo, nicméně nevyloučilo diskuzi do budoucna.
Pomůže opravdu, když se zruší?
To si mnozí učitelé nemyslí. "Školský systém je způsobem vyučování a známkování nastavený tak, že kdyby se žáci známkovali jen na konec roku, tak by na učení většinu času kašlali úplně. Už teď se děti učí, jen když se blíží klasifikace, čtvrtletí je vůbec nezajímá. Teprve fakt, že rodiče dostanou oficiální papír, kde jsou známky černé na bílém, představuje jeden z mála motivačních momentů, které vůbec ještě zaberou. Takže já bych pololetní vysvědčení rozhodně nerušil," konstatuje pražský učitel Jindřich Vobořil.
A jeho kolegové vrší další argumenty proti:
- Písemky se budou psát, ať už pololetní vysvědčení bude či nebude.
- Děti nestresují známky, ale nesoudní rodiče s nesoudnými požadavky.
- Vysvědčení a známkování představuje zdravou motivaci a přípravu do reálného života, kde děti také budou muset čelit hodnocení.
- Děti nestresují známky, ale zbytečné memorování a nesmyslná zátěž, kdy se musí učit přemíru teoretických a nepraktických informací.
- Děti se obvykle kvůli známkám moc nestresují, a když už, tak pouze dva týdny před vysvědčením, kdy se snaží napravit to, na předchozího půl roku zanedbaly.
A co na to žáci?
Zeptali jsme se Matěje, žáka 9. třídy. Odpověď nás překvapila. Jak je vidět, i patnáctiletý kluk dokáže pochopit, že problém spočívá někde jinde: "Je to úplně jedno," krčí rameny Matěj. "Pokud žákům na známkách záleží, stresují se kvůli nim průběžně. A když ne, tak na ně stejně průběžně kašlou. Problém je v tom, že nás nebaví, co se učíme. Že učitelé nemusí být objektivní. A že i když se snažíme, nemusí se nám podařit si všechno zapamatovat. Spíš než známka na papíře je důležité, co umíš a víš a jak to dokážeš použít."
Je jisté, že Matějův názor nevystihuje problémy učitelů - ti své svěřence musí nějak hodnotit, jinak by škola ztratila smysl. Ale stejně tak je jisté, že skutečné problémy školství spočívají někde úplně jinde. Nebo se snad mýlíme?
Co si myslíte vy? Mělo by se zrušit pololetní vysvědčení na ZŠ? Hlasujte v naší anketě!
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Nesouhlasíme se známkou na vysvědčení: Co máme dělat?