reklama

Nesouhlasíme se známkou na vysvědčení: Co máme dělat?

Stát se to samozřejmě může. Známkování není nikdy zcela objektivní, a tak známka na vysvědčení někdy nemusí odpovídat úrovni vědomostí žáka. Mechanismus nápravy existuje, nicméně stojí za úvahu, jestli se ho vyplatí použít...

Foto: Isifa/Thinkstock

Stát se to samozřejmě může. Známkování není nikdy zcela objektivní, a tak známka na vysvědčení někdy nemusí odpovídat úrovni vědomostí žáka.

Na vině může být smůla při rozhodující čtvrtletní písemce či přechodné lajdáctví žáka. A občas - i to se stává - neobjektivní hodnocení učitele. Mechanismus nápravy existuje, nicméně stojí za úvahu, jestli se ho vyplatí použít.

Výsledkem je demotivace

Student pražského gymnázia Tomáš se nechal přezkoušet hned dvakrát ve dvou letech za sebou. Poprvé to bylo z angličtiny, kterou opravdu uměl a opravil si ji z dvojky na jedničku. "Prostě mi šlo o princip - věděl jsem, že anglicky umím dobře, jen jsem zkazil písemku. Paní profesorka byla super a vyšla mi vstříc," vysvětluje.

Čtěte také: Učitelka si zasedla... Jak řešit nespravedlnost?

Když ovšem zkoušel rok nato zachránit čtyřku ze dějepisu, pohořel... "Myslím, že jsem to uměl přinejhorším na dvojku, ale je jasné, že při zkoušení z celého roku tě kantor, dostane, když chce... V podstatě záleží jen na něm, zda studentovu snahu ocení, nebo zda bude trvat na svém názoru. Můj výsledný pocit byla velká demotivace. I když jsem se hodně učil, uměl docela obstojně a na vysvědčení jsem měl jedničky a dvojky, čtyřka mi zůstala, přestože jsem, myslím, docela uměl. A tak jsem pochopil, že vlastně ve skutečnosti onomu profesorovi ani moc nezáleží na tom, co umím, jako na obhájení jeho pozice," smiřoval se těžko s porážkou.

Jak postupovat?

Každopádně pokud se známkou na vysvědčení zásadně nesouhlasíte, máte možnost situaci napravit. Opravné prostředky stanovuje školský zákon. Přesný postup dává poradna České školní inspekce.
 
Má-li zákonný zástupce žáka pochybnosti o správnosti hodnocení na vysvědčení, může do 3 pracovních dnů ode dne, kdy se o hodnocení prokazatelně dozvěděl, nejpozději však do 3 pracovních dnů ode dne vydání vysvědčení, požádat ředitele školy o přezkoumání výsledků hodnocení žáka. Je-li vyučujícím žáka v daném předmětu ředitel školy, požádá krajský úřad.

Doporučujeme: "Samolibý" učitel? Co dělat, aby vám zobal z ruky!

Obvykle pak následujte komisionální přezkoušení žáka, které se koná nejpozději do 14 dnů od doručení žádosti. V odůvodněných případech může krajský úřad rozhodnout o konání komisionálního přezkoušení na jiné škole. Zkoušky se na žádost krajského úřadů účastní školní inspektor. Pokud by ředitel školy nepostupoval v souladu s výše uvedeným, lze na něj podat stížnost právě České školní inspekci, která záležitost prošetří.

Vyplatí se to?

Určitě je dobré, že opravné mechanismy existují, nicméně podstatnou roli hraje v těchto případech lidský faktor. Ať chceme nebo ne, žádost o komisionální přezkoušení si mnozí kantoři vyloží jako kritiku své práce. I kdyby komise objektivně uznala, že žák umí o dva stupně lépe, než byl hodnocen, sympatie do příštího roku mu to u postiženého učitele nepřidá...

Možná se spíš vyplatí zamyslet nad tím, zda známky na vysvědčení mají opravdu  takový význam. Třeba by bylo lepší nebazírovat na známce (stejně nemůže postihnout všechny aspekty vztahu učitel - žák ani studentovy vědomosti) a přistupovat ke školním výsledkům svých dětí benevolentněji.

Nebo se mýlíme? Co si tom myslíte vy? Je lepší trvat na spravedlivém a odpovídajícím hodnocení dětí za každou cenu? je to vůbec možné? A pokud ne, netlačíme děti zbytečně do kouta přemrštěnými požadavky? O tom můžete diskutovat pod článkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Videa: Nejlepší učitelé v akci - po takových děti touží

Holčička přežila potrat - matka ji teď zbožňuje

Mýty a pravdy o jogurtech: Jak a kde koupit ten pravý?

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama