reklama

Známky na vysvědčení? Pochvalte dítě i za čtyřku!

Jsou známky zapotřebí? Většina učitelů si myslí, že ano. Spousta žáků a rodičů, ale také odborníků na školství si myslí, že ne. Kde je pravda?

Foto: Isifa/Thinkstock

Jsou známky zapotřebí? Většina učitelů si myslí, že ano. Spousta žáků a rodičů, ale také odborníků na školství si myslí, že ne. Kde je pravda?

Co dělat, když vaše jinak chytré dítě přinese za pár dní na vysvědčení čtyřku? Pochvalte ho! Základem každého učení je totiž motivace. A jak to vypadá podle posledních psychologických průzkumů, známkování motivaci a touhu po poznání spíš ubíjí, než povzbuzuje.

Známkování je demotivující?

"Současné školství je ghetto odtržené od světa. Kdybychom si sedli a začali vymýšlet prostředí, které je naprosto nevhodné pro rozvoj mozku, tak bychom vymysleli něco jako školní třídu," říká Ondřej Šteffl, spoluzakladatel gymnázia PORG a majitel vzdělávací společnosti Scio. V jeho nové pražské ScioŠkole, která spustí provoz od září, se proto známkovat nebude.

Více o jeho názorech: Školní třída je pro rozvoj mozku nevhodná

"Podle výzkumů známkou dosáhnete toho, že děti plní úkoly, které jim dáváte, ale potlačujete v nich chuť a schopnost se učit. Školský systém  vrozenou zvídavost a schopnost dětí se učit často ubíjí," vysvětluje.

Tento názor potvrzuje i student prestižního pražského gymnázia Tomáš: "Známky odrážejí skutečné vědomosti tak ze 60 %. Mohou být hodně ovlivněné osobními sympatiemi učitele i jeho výchovnými metodami. Třeba když z matiky dostávám trojky místo jedniček, protože něco napíšu propiskou a ne fixou, nebo když mám strženou o stupeň známku ze čtvrtletky, protože jsem po limitu dopisoval datum, je to hodně demotivující. Jestliže mám trojku s průměrem 2,56 stejně jako člověk co má 3,49, a přitom na trojku potřebuji zlomek úsilí, které musím vynaložit na dvojku, je výsledek jasný - prostě se učit nebudu..."

Děti nestresují známky, ale rodiče

Zrušení vysvědčení navrhl už před dvěma lety ministerstvu školství ředitel základní školy v Chrudimi Zdeněk Brož. Sice jen pololetního, ale přece... Argumentoval tím, písemky a zkoušení žáky zbytečně stresují a navrhl místo toho ústní hodnocení. Jeho názory vyvolaly v učitelské obci velký rozruch. Setkaly se převážně s nesouhlasem. Čím zastánci známkování a vysvědčení argumentovali?

Doporučujeme: České školství nadšenýma očima americké matky

  • Děti nestresují známky, ale nesoudní rodiče s nesoudnými požadavky.
  • Vysvědčení a známkování představuje zdravou motivaci a přípravu do reálného života, kde děti také budou muset čelit hodnocení.
  • Děti nestresují známky, ale zbytečné memorování a nesmyslná zátěž, kdy se musí učit přemíru teoretických a nepraktických informací.
  • Děti se obvykle kvůli známkám moc nestresují, a když už, tak pouze dva týdny před vysvědčením, kdy se snaží napravit to, na předchozího půl roku zanedbaly.

"Děti potřebují průběžnou informaci o svém studiu, kdyby se známkování zrušilo, přestanou se učit úplně. A měly by to být známky, slovní hodnocení nestačí. Je třeba něco průkazného, aby měli zpětnou vazbu. Pokud nemají jasně vyjádřenou známku, byla by informace o tom, jak si s prospěchem stojí, pro ně nečitelná. Fakt, že rodiče dostanou známky černé na bílém, představuje jeden z mála motivačních momentů, které vůbec ještě zaberou. Takže já bych známkování rozhodně nerušil," shrnul převládající názor pražský učitel Jindřich Vobořil.

Co si myslíte vy?

Známkovat, nebo neznámkovat? Nebo to není až důležité, a rozhoduje spíš způsob, jakým se známkám přistupuje? Možná by stačilo brát školní výsledky benevolentněji, považovat známky za orientační, ale ne jediný ukazatel. Skutečnou školou je přece život samotný. A v něm zdaleka ne vždy vítězí jedničkáři.

Čtěte také: Než budete křičet kvůli vysvědčení, vzpomeňte na své známky!

Zapomeňte tedy na křik, zákazy, výhružky nebo dokonce facky. Nic z toho prospěch dítěte nevyřeší. Zkuste mu v klidu vysvětlit, proč by se mělo učit a oceňte cokoli, co se mu povedlo. Konec konců část viny je i na vás - známkami jste se měli spolu s dětmi zabývat průběžně po celý školní rok, ne až poslední den v červnu!

A pokud si už vážně nevíte rady, můžete vyzkoušet také radu odborníků. Rodičovská linka bezpečí je v pohotovosti na číslech 840 111 234 nebo 606 021 021. Děti pak najdou pomoc na telefonním čísle 116 111, kde má v poslední červnový den službu dětský psycholog a psychoterapeut.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

"Samolibý" učitel? Co dělat, aby vám zobal z ruky!

Zrušit pololetní vysvědčení na ZŠ? Hlasujte!

Nesouhlasíme se známkou na vysvědčení: Co máme dělat?

reklama
reklama
reklama