Penis a vagína aneb Víte, co se vaše děti učí ve škole?
Sexuální výchova vyvolává velké emoce. Nechvalně známý, exhibicionista, zvrhlík, v lepším případě kontroverzní člověk... Takové nálepky dávají její odpůrci kantorům, kteří ji vyučují, a sexuologům, kteří její výuku doporučují.
Nechvalně známý, exhibicionista, zvrhlík, v lepším případě kontroverzní člověk... Takové nálepky dávají odpůrci sexuální výchovy kantorům, kteří ji vyučují, a sexuologům, kteří její výuku doporučují.
"Tyto lidi je hodně slyšet. Jsou totiž mnohem agresivnější než sexuologové a pedagogové, militantnější a lépe organizovaní, takže velmi silně zasahují do státního rámcového programu základního vzdělávání a zkresleně ovlivňují veřejné mínění přes média," konstatuje PaedDr. Pavel Petrnoušek, ředitel pražské ZŠ Kuncova, který výuku sexuální výchovy na školách propaguje už dvacet let.
Čtěte také: Dokumentaristka varuje: Sexuální výukou bereme dětem tajemství!
"Přitom podle pravidelné studie sexuálního chování Čechů a Češek je 86 - 90 % lidí pro informovanost dětí o tomto tématu ve školách. Obsah výuky tak silně ovlivňuje 10 % občanů opačného názoru, kteří své vidění světa vnucují mlčící většině. To je pro mě šokující. Když nechtějí své děti informovat o pohlavním životě a rizicích pohlavních chorob, mohou je dát do církevních školy, ale proč zakazovat otevřené a vědecky doložené informace všem?" ptá se.
O sexu učit nebudu!
Sexuální výchova přitom není v ČR samostatný předmět, ale jen povinné téma, které se probírá v rámci několika předmětů. Na prvním stupni ZŠ je to prvouka a přírodověda, na druhém stupni výchova ke zdraví, výchova k občanství, přírodopis a tělesná výchova. Jeho obsah zpracoval Výzkumný ústav pedagogický (a na základě připomínek církevních organizací ho před dvěma lety velmi zredukoval).
Podle doporučení ministerstva školství by žáci ZŠ měli získat základní informace o biologickém, sociálním a psychickém dozrávání člověka, o rozdílech mezi pohlavími, vývoji dítěte, lásce, osobní a občanské odvaze, odpovědnosti za sebe i za partnera, vztazích a právním rámci, který je upravuje.
Doporučujeme: Třináct let: Nejvyšší čas na sex?
Rámcový vzdělávací program však poskytuje každé škole velký prostor pro vytvoření vlastního školního vzdělávacího programu a obsahu ve všech předmětech včetně výše zmíněných. Jestli se chce ředitel nebo učitel nějakému tématu vyhnout, tak se mu prostě vyhne. Stačí říct - To si prostudujte sami, tohle zkoušet nebudu ...
Což je podle Pavla Petrnouška špatně: "Téma Lidské tělo je součástí prvouky, přírodovědy i biologie. Součástí muže je i penis. Součástí ženy je vagína. Tak to prostě je, ať si to odpůrci sexuální výchovy přejí nebo ne," konstatuje. "Když se výuka zruší, děti si budou hledat informace na internetu - a dojdou k pornografii."
Víte, že...
- ... v ČR je sexuálně zneužíváno až 18 % dětí, a to nejčastěji v rodinách?
- ... ročně v ČR porodí přibližně sto děvčat, kterým je méně než 15 let?
- ... ročně v ČR prodělají interrupci stovky děvčat, kterým je méně než 15 let?
- ... 80 % mužů je nositeli papilomaviru, který způsobuje rakovinu děložního čípku?
- ... v ČR lze bezplatně očkovat proti HPV jen třináctileté dívky? Později se za očkování platí.
- ... za rok 2013 bylo zaznamenáno 123 nových případů HIV pozitivních? V roce 2004 to bylo 30. Léčba jednoho HIV pozitivního vychází až na 500 000 Kč ročně a zatím stále nedokážeme infikovaného vyléčit?
- ... žáci, kteří absolvovali koncepční sexuální výchovu, odkládají pohlavní styk na pozdější dobu?
- ... žáci, kteří absolvovali koncepční sexuální výchovu, mají méně sexuálně přenosných nemocí?
- ... méně žákyň, které absolvovaly koncepční sexuální výchovu, nechtěně otěhotní?
- ... více než 60 % učitelů ZŠ si netroufá se pouštět do sexuální výchovy?
Nejsou to "moje úchylné hry"!
Děti se učí o lidském těle a dospívání, naučí se správně pojmenovat pohlavní orgány, dozvídají se, že je nikdo (ani příbuzní) nesmí sexuálně zneužívat, mluví o lásce a zamilovanosti, dozvídají se o početí, těhotenství i porodu, ve vyšších ročnících o heterosexualitě a homosexualitě, o všech druzích antikoncepce, pohlavních nemocech... V hodinách řeší, co je nejdůležitější při výběru partnera nebo partnerky, které sexuální techniky jsou nejvíce rizikové, zda je rizikovější sex při menstruaci - a to nejen metodou výkladu, ale i formou hry a zážitkové pedagogiky.
Přečtěte si: Ta knížka - no fuj! Jsou na ní nahatí lidé!
"Nejsou to moje úchylné hry, jak mi bývá často předhazováno," vysvětluje Pavel Petrnoušek. "Jde o metody převzaté ze zahraničí, z Německa, Nizozemí, Velké Británie, Dánska. U nás o nich učitelskou veřejnost informovali v 90. letech sexuologové jako prof. Petr Weiss a MUDr. Hanka Fifková. V té době byl do základních škol zaveden předmět Rodinná výchova - dnes Výchova ke zdraví - a sexuální výchova se stala jeho součástí za osobní podpory pracovníka ministerstva školství PaedDr. Jiřího Pilaře nebo pana prof. Zdeňka Matějčka."
Na nadstandardní kurzy sexuální výchovy, které Pavel Petrnoušek nabízí na své škole pouze žákům a žákyním 8. a 9. tříd, se dospívající dopředu velmi těší právě díky interaktivním hrám: "Když budete čtyři hodiny přednášet, je to naprosto neefektivní. Vulgarismy sice děti znají již od mateřské školy, ale často jim nerozumí. Je běžné, že třináctiletá dívka neumí pojmenovat svůj genitál. Říká tam dole... Žáky je třeba seznámit se základními pojmy, aby se vůbec mohli na něco ptát," vysvětluje pedagog.
"Teprve když je vyjasněný kultivovaný sexuální slovník, můžeme se otevřeně bavit. Po ukončení mých kurzů nikomu nedělá problém říct slovo penis, pochva, nebo pohlavní styk. A to je smyslem: Být spolu schopni komunikovat o věcech, které nás budou provázet celý život. Nemyslím, že bych tím dětem bral nějaké tajemství, to v době internetu už dávno neexistuje," uzavírá Pavel Petrnoušek.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Smutná zpráva, pane ministře: Sex skutečně existuje!
Žili jsme spolu třicet let, opustil mě kvůli studentce
Mladý pár si sám postavil krásný dům jen za 2,5 milionu