reklama
 

Návrat do práce: Jak ho zvládnout a nezbláznit se?

Z práce do jesliček, školky či školy, zajistit dětem odpolední program, nakoupit, uvařit, uklidit, uspat, vyprat… A ráno znovu od začátku. Nekonečný kolotoč povinností bez možnosti oddechu. Tak nějak vypadá návrat do práce. Pokud se naučíte naše desatero, určitě ho zvládnete lépe!

Foto: Isifa/Thinkstock

Z práce do jesliček, školky či školy, zajistit dětem odpolední program, nakoupit, uvařit, uklidit, uspat, vyprat… A ráno znovu od začátku. Nekonečný kolotoč povinností bez možnosti oddechu. Tak nějak vypadá návrat do práce.

Většinu maminek na rodičovské dovolené dříve či později tento krok a s tím spojené těžkosti čekají. Jak si ho co nejvíce usnadnit? Lze všechno uspořádat tak, aby se vám žilo pohodlně, a třeba i s lehkostí? Pokud se naučíte naše desatero, určitě návrat do práce zvládnete lépe! Platí totiž, že připraveným štěstí přeje!

Týká se to všech

Nejdůležitější je si uvědomit, že návrat do práce se dotkne všech členů rodiny. Měli byste proto přesvědčit své blízké, že nebudou vaším nástupem do práce poškozeni. A někdy o tom musí pečující matky přesvědčit i samy sebe.

Pracující ženy a matky totiž často, a neprávem, trpí pocity viny za nedostatek času na děti a domácnost. To je úplně zbytečné. Dlouhodobý pobyt rodičů doma s dětmi ještě automaticky neznamená, že jim rodiče dávají to nejlepší.

Výzkumy neprokazují, že by děti pracujících žen na tom byly po jakékoli vývojové či emocionální stránce hůř než děti žen v domácnosti. Naopak: děti pracujících rodičů mají podle statistik dobré předpoklady pro to být v budoucnu samy dobrými rodiči, věřit ve své schopnosti a obstát i v pracovním světě.

Mateřská je za pár šupů, ženy si ji zkracují

Desatero bezbolestného návratu

1. Spoustu úskalí ukáže až praxe. Odhalte nedostatky slaďování dřív, než nastoupíte do práce naostro a vyzkoušejte vše nejdřív nanečisto. Zařiďte si třeba kurz mimo domov a dejte vašim blízkým možnost fungovat bez vás.
2. Promluvte si s partnerem i s dětmi o tom, jaké změny vás všechny čekají. Zejména partner by si měl uvědomit, že jde o vaši společnou záležitost. Že mu končí doba pohodlného zázemí a že se bude muset začít víc podílet na chodu domácnosti.
3. Nebojte se proto zapojit jeho - ale i větší děti - do vaření a domácích prací. Pokud nebudete stíhat, stojí za zvážení i placená výpomoc v domácnosti.
4. Na nikoho nezapomínejte. Ačkoli vaše práce bude v prvních týdnech vyžadovat většinu pozornosti a energie, najděte si klidnou chvilku pro naslouchání dětem a popovídání s partnerem.
5. Počítejte s proměnlivostí plánů, buďte flexibilní. Pro nečekané události je dobré neplánovat čas na 100 % a mít v záloze plán B - nikdy nevíte, kdy onemocní dítě, nebo paní na hlídání.
6. Stanovte si priority. Dost času na všechno prostě nebude, musíte slevit. Zvažte, co je pro vás nejdůležitější.
7. Neberte na sebe víc, než zvládnete. Naučte se říkat ne. I něco tak lákavého jako společné víkendové lyžování se spřátelenou rodinou vás může stát po náročném týdnu víc energie, než se vám vrátí.
8. Snižte nároky na všechny kolem i na sebe samotnou. Nemluvte o tom, co je špatně, ale hledejte, jak můžete všichni přispět k lepšímu fungování rodiny.
9. Rutina šetří čas - zautomatizujte proto pravidelně prováděné činnosti jako úklid, nákup, příprava věcí do školky.
10. Berte věci s humorem a nadhledem. Stejně vám nic jiného nezbývá...

zdroj: aperio.cz

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Čtyřleté modelky? Vypadají jako luxusní prostitutky

Když je manžel psychopat: Příběh, ze kterého mrazí

Med vás zbaví kocoviny, pupínků i špatné nálady

 

--------------------------------------------------------------------------------

Kde hledat volná pracovní místa?

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama