reklama

Na compu paří jako draci, tkaničky do bot nezvládají...

Dříve bývalo zavázání tkaničky do bot pro školkové děti něco jako malá maturita: Už jsem velký, umím se o sebe postarat sám! Suché zipy a internet tuto dovednost pomalu posílají na hřbitov dějin. Je to dobře?

Foto: Isifa/Thinkstock

Při letošních zápisech měly děti na některých základních školách jako jeden z úkolů zavázat si tkaničku do bot. Výsledek?

„Z více než dvaceti dětí, které dorazily k zápisu, uměly udělat funkční kličku na tkaničce jen dvě," popisuje zarážející fakt učitelka na jedné z jihočeských škol Lenka Malá.

Dříve bývalo zavázání tkaničky do bot pro školkové děti něco jako malá maturita: Už jsem velký, umím se o sebe postarat sám! Suché zipy a internet tuto dovednost pomalu posílají na hřbitov dějin. Je to dobře?

Místo skutečnosti virtuální realita

Nejde o výjimku. Praktické dovednosti předškoláků a školáků na prvním stupni jsou čím dál horší: neumí se pořádně obout ani obléknout, čím dál méně jich jezdí nebo plave, další praktické dovednosti, ale i jejich jemná motorika jsou hluboko pod úrovní předchozích generací.

Doporučujeme: Jak utáhnout dítě na vařené nudli: Ověřeno matkami!

Zato dovednosti spojené s digitálními technologiemi a potřebami moderní doby prudce rostou. Děti umějí zacházet s internetem, tablety i chytrými telefony, znají také lépe anglická slovíčka.

Co průzkum zjistil?

Průzkum, který provedla společnost AVG Technologies mezi více než 6 000 matkami v 10 zemích včetně ČR, ukázal prapodivné věci...

  • 14 % dětí ve věku 3-5 let si umí zavázat tkaničku
  • 16 % dětí ve věku 6 až 9 let používá Facebook
  • 23 % dětí ve věku 3-5 let umí plavat
  • 57 % dětí ve věku 3-5 let ovládá nejméně jednu aplikaci na chytrém telefonu či tabletu
  • 89 % dětí ve věku 6 až 9 let používá internet
  • v přínos mobilních technologií věří 47 % rodičů v USA
  • v přínos mobilních technologií věří 13% rodičů v ČR - nejméně ze všech zúčastněných zemí
  • přitom ale 81 % dotázaných matek přiznalo, že nahrálo fotku svého dítěte na internet ještě před jeho prvními narozeninami
  • 80 % dotázaných také sdílí informace o pokroku svých dětí na sociálních sítích

Co na to psycholožka?

"Chování dětí odráží trendy moderní doby, ať se nám to líbí, nebo ne. Je tomu bohužel tak - počítačovou gramotnost po nich bude společnost požadovat zcela jistě, zatímco schopnost plavání úspěch nezaručí. A tak vlastně není divu, že děti ve věku kolo jedenácti let mají leckdy v oblasti technologií dovednosti, které odpovídají spíš dospělým. To ovšem nic nemění na tom, že jsou to z hlediska fyzického, psychického a emočního vývoje stále ještě děti. Účast na používání moderních technologií je tak nutí k rozhodnutím, na která ještě nejsou dostatečně připraveny," konstatuje pražská psycholožka Vlasta Svobodová.

"A právě tady mají nezastupitelnou úlohu rodiče. Jejich potomci se totiž mohou ve spleti světa dospělých rychle ztratit. Narodily se do prostředí, kde digitální zařízení poskytují běžnou zábavu, o světě kolem se dozvídají doslova z monitoru, mámy dávají jejich fotky z ultrazvuku na facebook, ještě než prckové přijdou na svět… Není potom divu, že děti přijímají moderní technologie za své, aniž by si uvědomovaly, že jim jejich prostřednictvím může hrozit vážné nebezpečí, třeba kyberšikana. Je proto třeba, aby si rodiče byli plně vědomi důsledků a vedli počítačově gramotné děti také ochraně soukromí," uzavírá psycholožka.

zdroj: Aktuálně.cz

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Mám úzkostlivé dítě, všeho se bojí: Co s tím?

Narodila se jako mořská panna, lékaři jí vrátili nohy

Jak jedl pračlověk? Vyzkoušejte recepty na pravěké menu

 

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama