reklama
 

Kolik můžete v těhotenství přibrat?

Nezřízené přejídání - tak nějak vnímají některé maminky období těhotenství. Jenže když přiberete 25 kilogramů, těžko je necháte na porodním sále. Jaký je ideální váhový přírůstek v jednotlivých trimestrech a jaký celkem?

Foto: Isifa/Thinkstock

Nezřízené přejídání - tak nějak vnímají některé maminky období těhotenství. Jenže když přiberete 25 kilogramů, těžko je necháte na porodním sále. A držet dietu? To při kojení nepřipadá v úvahu!

Přibírat se totiž v těhotenství musí, ale s rozumem. Všechno má své hranice. Jaký je ideální váhový přírůstek v jednotlivých trimestrech a jaký celkem?

Kolik váží plodová voda?

Váhový přírůstek je stejně jako všechno, co se týká těhotenství, velmi individuální. Můžete se setkat s maminkou, která nepřibere téměř nic navíc kromě váhy plodu, a přitom se v jídle neomezuje, ale také s maminkou, která se snaží jíst zdravě a kila letí nahoru skoro sama. Stejně tak existují i maminky, které přiberou 20 kilogramů a hravě se jich po porodu zase zbaví. Roli při tom hrají geny, metabolismus i způsob stravování a kondice maminky před otěhotněním.

Doporučujeme: Porodila u řeky - explicitní, něžné a dojemné video

Nicméně přesto existuje odborné doporučení přírůstku váhy v jiném stavu: Při zdravém průběhu těhotenství by měla žena přibrat zhruba 12-15 kilogramů. Menší či větší přírůstek může znamenat problém a v extrémních případech ohrozit zdraví matky i dítěte.

Rostoucí kilogramy nezahrnují jen tuk, ale také váhu miminka, plodové vody a další změny v ženském těle. Ve většině případů maminky přibírají jen v oblasti břicha, v ostatních částech těla jde obvykle o zadrženou vodu. Rozložení váhy v těhotenství v případě, že žena přibere 12-15 kg, vypadá takto:

  • plod 3,5-4 kg
  • placenta 750 g
  • plodová voda 1 kg
  • děloha 1 kg
  • prsa 0,5-1 kg
  • krev 1,5-2 kg
  • tělní tekutiny 2 kg
  • tukový polštář 2-5,5 kg

Průběh přibírání

Ale pozor! Není důležité jen to, kolik žena přibere, ale také, jak rovnoměrně její váha stoupá v průběhu těhotenství.

Více o průběhu těhotenství se dozvíte na Babyweb.cz>>

1. trimestr probíhá u každé maminky jinak, většina z nich se setkává s těhotenskými nevolnostmi, nadýmáním a zažívacími problémy. Některé trpí neustálým hladem, další těhotenskými chutěmi. Hodně také záleží na kondici maminky, na tom, zda cvičila nebo cvičí i v těhotenství. Ideální je, aby maminka přibrala za první tři měsíce kolem 2 kg. Energetický příjem není třeba zvyšovat.

Ve 2. trimestru je organismus maminky už na těhotenství zvyklý, ustalují se hormonální hladiny, mizí vlčí hlad, nevolnosti i speciální chutě, a tak může budoucí maminka najet na běžný jídelníček. Žena v druhém trimestru přibírá zhruba 500 g za týden. Celkový přírůstek na konci šestého měsíce by měl být do 8 kilogramů. Energetický příjem by se měl zvýšit asi o 200-300 kcal (840-1260 kJ) denně. Pro lepší představu, 200 kcal odpovídá například jednomu většímu jablku a jednomu středně tučnému jogurtu.

Ve 3. trimestru zbývá přibrat zhruba 4-7 kilogramů. Váha může nějakou dobu stagnovat, ale nemělo to by trvat moc dlouho. Pokud by budoucí maminka zaznamenala úbytek či rychlé nabrání kilogramů, je třeba situaci konzultovat s gynekologem. Celkový průměrný energetický příjem těhotné ženy by se měl pohybovat kolem 2 400 kcal denně. Optimální je rozdělit si denní množství potravy do více menších dávek, jezte 5-6krát denně. Snažte se vybírat lehčí pokrmy a nezapomínejte na dostatek zeleniny a ovoce.

Váha podle BMI

Každá žena je však originál, a tak váhový přírůstek vždy záleží na spoustě okolností. Chcete-li přesnější hodnoty, můžete vyjít z tabulek BMI, abyste zjistili, kolik kilogramů je ještě v normě.

  • od hodnoty 20 BMI (podváha) 12-18 kg
  • od hodnoty 20 - 25 BMI (normální váha) 11-16 kg
  • od hodnoty 26-29 BMI (nadváha) 7-12 kg
  • více než 29 BMI (silná nadváha) 7-9 kg

Platí tedy, že velmi hubená maminka může klidně přibrat až dvacet kilogramů, zatímco obézní žena by se měla víc hlídat. Anebo ještě lépe - měla by srovnat svou váhu do normálu už před otěhotněním.

Podvýživa i obezita totiž mohou vést k problémovému těhotenství nebo komplikovanému porodu. Ženy s nadváhou jsou vystaveny riziku preeklampsie, těhotenské cukrovky nebo zvýšeného tlaku. Velmi hubené ženy zase mohou mít potíže s udržením těhotenství, plod může trpět nedostatkem živin anebo může dojít k předčasnému porodu. Platí proto přístup užitečný i leckdy jindy v životě, a to zlatá střední cesta.

zdroj: Babyweb.cz

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Darování spermatu? Klidně! Od mého muže? Nikdy!

Cítím, že mi odcházíš aneb Když sen zvěstuje smrt

Jak se stát dokonalou tchyní? Mlčet, hlídat a vařit!

Božská Taylor a vyzývavá Selena. Jinak byly ceny AMA přehlídkou divnosti | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama