Jak napsat životopis, který skutečně zaujme?
Klíčem k získání dobré práce je správně napsaný životopis. Životopis formulář k vyplnění najdete na internetu, ale jak vyplnit, aby zaujal?
Dobře napsaný životopis může otevřít dveře nové kariéře. Dnes vám bude při pracovním pohovoru stačit převážně strukturovaný životopis, ale i ten je třeba napsat tak, aby zaujal. Podívejte se s námi na základní pravidla sestavování životopisu, který se neztratí mezi ostatními.
Více než padesát procent životopisů je z důvodu nízké kvality okamžitě vyřazeno z konkurzu. Tento fakt je překvapující, zvlášť když je na internetu formulář životopisu připravený se vším všudy jen k vyplnění. Chcete-li získat dobrou práci, je třeba se připravit na pohovor a vyvarovat se chyb při sestavování životopisu. Projděte si s námi pár základních rad a pravidel, které sestavil Petr Langer, zkušený expert na segment práce ze společnosti Annonce.
Jak správně napsat životopis, aby zaujal?
Na internetu seženeme mnoho vzorů a šablon, ale i přesto si předvyplněný vzor životopisu pořádně překontrolujte, zda obsahuje všechny náležitosti správného životopisu. Skvělý životopis není výsadou jen vrcholových manažerů. Může ho mít každý. Stačí správně postupovat a vyvarovat se chyb.
Jak se připravit na pracovní pohovor najdete zde >>
Naše curriculum vitae, neboli CV, je strukturovaný přehled dosaženého vzdělání a získaných pracovních zkušeností. Předáváme ho svému potencionálnímu zaměstnanci jako prostředek komunikace. Tento první dojem musí být dokonalý a je třeba si na životopise dát záležet.
Strukturovaný životopis v devíti bodech
1) Dokument si vždy dopře pojmenujte. Dobrý název dokumentu usnadní život personalistům a váš životopis se nezatoulá v útrobách počítače.
Příklad názvu: CV_Jan_Novák.doc
2) V hlavičce životopisu uvádějte celé jméno, bydliště, číslo telefonu a e-mailovou adresu. O svém datu narození, rodinném stavu a počtu dětí se není v dnešní době třeba zmiňovat. Pamatujte si, že tyto informace nejsou pro výkon práce důležité.
3) V kolonce vzdělání uveďte veškeré dosažené a absolvované vzdělání, včetně doplňkového vzdělání a kurzů. Pod každou etapu uvádějte dobu studia od do, název školy a absolvovaný obor. Při seřazování postupujte od posledního vzdělání až ke střednímu vzdělání či učebnímu oboru. U doplňkového vzdělání stačí uvést to, které se vztahují k pozici.
4) Sekci pracovní zkušenosti vyplňujte podobně, jako u vzdělání. Začněte od současného zaměstnání a postupujte do historie. Uvádějte délku trvání práce, název firmy a pracovní pozici. Pod každou pozici je dobré stručně v bodech doplnit náplň vaší práce. Nezapomeňte se zmínit o důležitých dosažených výsledcích.
5) Nebuďte zbytečně skromní a v části jazykové znalosti vypište všechny jazyky, které ovládáte a hlavně stupeň pokročilosti. Vyplatí se vypsat i svůj mateřský jazyk.
6) Ve většině zaměstnání ocení vaše počítačové znalosti, proto vyjmenujte všechny programy, ve kterých zvládnete pracovat a doplňte na jaké se nacházíte úrovni.
7) Předposlední kategorií jsou ostatní specifické znalosti a dovednosti. I sem uvádějte jen ty, které jsou pro danou práci užitečné. Právě tato část je velmi důležitá a může vás odlišit od ostatních uchazečů.
8) V oblasti zájmy, se zamyslete, co je pro budoucí práci důležité a co by mohlo být zajímavé pro vašeho potencionálního zaměstnavatele. Zájmy dokreslují celkovou osobnost uchazeče.
9) Před odevzdáním životopisu nezapomeňte uvést datum vytvoření strukturovaného životopisu.
Informace, které by se mohly hodit při hledání nové práce
Životopis není slohové cvičení. Pište přehledně, stručně a v bodech. Ideální rozsah je jedna maximálně dvě strany. Dbejte na spisovnou a formální stránku. Tento dokument vás bude reprezentovat. Nestyďte se a dejte životopis přečíst někomu ve vašem okolí.
První, co zaujme, je grafická stránka a úprava. Dodržujte odstavce, řádkování a typ písma. Případně přiloženou fotografii volte formální, upravenou a energickou.
Pokud si nevíte rady s popisem práce, můžete se podívat na některé pracovní inzeráty na internetu a nechat se inspirovat.
Celý životopis by měl být napsán stručně, výstižně a samozřejmě podle pravdy. Není třeba si poškodit reputaci před tím, než svého zaměstnavatele potkáte.
MOHLO BY VÁ ZAJÍMAT:
Najít práci v padesáti je těžké. Pomůžeme vám