Jak napsat životopis, abyste zaujali budoucího šéfa?
Hledáte novou práci? Připravili jsme pro vás podrobný návod, jak napsat životopis, aby si ho všiml budoucí šéf v záplavě mnoha dalších nabídek.
Životopis je vaší vizitkou. Pokud hledáte novou práci, věnujte jeho přípravě pečlivou pozornost. Dobře napsaným životopisem a motivačním dopisem můžete v záplavě uchazečů zaujmout svého budoucího šéfa právě vy.
Připravili jsme pro vás přehledný návod, jak má profesionální životopis vypadat. Pak už jen stačí přiložit k odpovědím na inzerát a čekat na verdikt.
Údaje uvádějte pravdivě, stručně a v profesionální podobě
CV si můžete připravit v libovolném textovém editoru, kde se vám naskytne klasicky čistý papír nebo můžete využít šablonu. Vedle toho se na internetu vyskytuje řada programů, jejichž princip je jednoduchý. Prostřednictvím formulářového průvodce vyplníte svá data a nakonec si stáhnete životopis do svého počítače.
Jeden z programů pro tvorbu životopisů si můžete stáhnout zdarma ZDE >>
7 věcí, které si žádá správný životopis
1. Osobní údaje:
V této kolonce je nejdůležitější vaše celé jméno, vyplnit občanství a vždy uvést váš rodinný stav.
2. Kontaktní údaje:
Nezapomínejte v hlavičce životopisu napsat vaše telefonní číslo, e-mail a zcela jistě připojte i poštovní adresu trvalého i přechodného bydliště, i když dnes se již zasílání odpovědí žadatelům nepraktikuje.
3. Přehled o dosažené praxi:
Vyberte ty nejdůležitější činnosti, které se co nejblíže vztahují k vámi dotazované pracovní pozici. Údaje by měly být zapsány za posledních pět až deset let.
4. Informace o vzdělání:
Základní škola se zpravidla neuvádí, pokud ovšem není vašim posledním ukončeným vzděláním. Budoucího zaměstnavatele bude zajímat střední škola a hlavně vysoká škola, popřípadě dosažené tituly.
5. Další znalosti a dovednosti:
V této části jsou nejdůležitější jazykové znalosti či absolvované kurzu. Nezapomínejte připojit informaci, zda vlastníte řidičský průkaz a přesně vypište které skupiny. Dále se zmiňte o počítačových dovednostech a o tom, zda jste držitelem nějakého odborného certifikátu.
6. Zdravotní omezení
Vypište svá případná zdravotní omezení, ale jen taková, která mají vliv na vaši budoucí práci. To, že máte často chřipku, vašeho budoucího zaměstnavatele nebude zajímat. Naopak by vám to ještě mohlo uškodit.
7. Závěr
Každý životopis by měl být zakončený datem vyhotovení a vlastnoručním podpisem. V případě, že používáte elektronickou poštu, stačí pouze napsané jméno a příjmení.
Čtěte také: 10 vět, kvůli nimž byste nejraději zabila svého šéfa
Strukturovaný životopis
V poslední době se dává přednost strukturované formě životopisu. Jednoduše proto, že uchazečů je mnoho a budoucí šéf či pověřený personalista nemá čas, pročítat dlouhé elaboráty. Strukturovaný životopis je napsaný v heslech či krátkých větách, kde je uvedeno vše podstatné. Ukázky strukturovaných životopisů si najdete na internetu.
Při psaní životopisu mějte stále na paměti:
- Ideální rozsah životopisu je 1 až 2 strany.
- Snažte se být struční a výstižní.
- Do životopisu uvádějte pouze pravdivé informace.
- Údaje o praxi a vzdělání sepisujte vždy od nejnovějších po nejstarší.
- Pokud je vyžadování, přikládejte jen svou seriózní fotografii.
- V případě, že si zaměstnavatel žádá, pošlete životopis i v anglickém jazyce. Pamatujte, že si vaše znalosti jazyka mohou prověřit při pohovoru.
Tipy a triky
Čerstvý absolvent:
Nemáte-li žádnou předchozí praxi, klidně vypište krátkodobé i dlouhodobé brigády, ale jen ty, které souvisí s budoucí pozicí. Pokud jste ve škole dosáhli nějakých významných úspěchů, nebojte se je do kolonky praxe uvést také.
Jeden životopis na všechny pozice:
V žádném případě. Vždy upravte životopis na míru pozice, o kterou se ucházíte. Nechceme, abyste lhali, ale jen upřednostníte věci, které by vašeho budoucího zaměstnavatele mohli zajímat.
Příklad: Paní Jana pracovala jako švadlena, následně jako učitelka českého jazyka. V současné době se uchází o práci editorky, proto uvede svoji dokonalou znalost gramatiky a stylistické schopnosti.
Jak napsat praxi?
Nejprve napište název a adresu zaměstnavatele, délku pracovního poměru, název pozice a stručně naznačte, co bylo náplní vaší práce. Nezapomeňte vypsat i to, za co jste zodpovídali.
Možný je i odkaz na referenční osobu, na kterou se potencionální zaměstnavatel může obrátit pro doplnění dalších informací.
Správný formát souboru
Strukturovaný životopis vyhotovte jako samostatný dokument a přiložte jej jako přílohu. Název souboru by neměl obsahovat diakritická znaménka a mezery. Vhodný název je například zivotopis_dolezalova.doc.
Soubor vytvářejte pouze v takových textových editorech nebo programech, které jsou rozšířené. Standardní formáty programů jsou:
.doc
.rtf
.txt
Pokud posíláte životopis elektronickou poštou, nepoužívejte jako adresu odesílatele stávající firemní email. Lepší bude soukromá pošta. V případě, že se ucházíte o více pozic, neposílejte své životopisy v jednom emailu. Hromadné zasílání na více adres je nepřípustné. Váš budoucí zaměstnavatel by si to mohl vyložit tak, že nemáte o místo moc velký zájem.
Náš tip: Máte profil na Facebooku? Může vás připravit o práci!
Předmět zprávy by měl být jasný a stručný, nejlépe uveďte název pracovní pozice, na kterou reagujete, popřípadě číslo inzerátu. Pokud reagujete na výzvu o zaslání životopisu, uveďte do předmětu: "životopis".
Do zprávy napište stručně adresátovi, proč mu píšete. Na závěr uveďte své kontaktní údaje a životopis nahrajte jako přílohu.
Jak se píše motivační dopis se dozvíte v článku, který pro vás připravujeme na příští dny.
Pomáhal vám někdo sestavovat životopis? Která informace z něj vám pomohla získat zaměstnání? Myslíte si, že dobře napsaný životopis může ovlivnit vaši budoucnost? Napište nám v diskuzi pod článkem.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Vanessa Mae šokuje svět: Už po několikáté
Záhada dvojčat: Když se sestra zraní, cítím její bolest
Jak uvázat kravatu? 3 různé druhy uzlů
--------------------------------------------------------------------------------
Víte, kde najít volná pracovní místa?