reklama

Facebook a práce: Co když váš profil uvidí šéf?

Myslíte si, že to, co dáváte na Facebook, nemůže ovlivnit vaši práci, a že se to nemůže dostat k vašemu šéfovi?

Foto: Isifa/Thinkstock

Myslíte si, že to, co dáváte na svůj facebookový profil, nemůže nijak ovlivnit vaši práci, a že se to nemůže nijak dostat k vašemu šéfovi? To jste na velkém omylu. Dokonce i tehdy, když nemáte takzvaně otevřený profil, kam může každý, nejen vaši přátelé. Nikdy zkrátka nevíte...

Možná jste se navíc i k vám už donesla zpráva o tom, že někdo dostal výpověď poté, co se na Facebooku nelichotivě vyjádřil o firmě, která ho zaměstnává. A ano, děje se to i tady v Česku. 

Navíc Facebook může mít velký podíl i na tom, zda vás vůbec do nějaké prác přijmou či nikoli. Americký magazín Forbes dokonce zveřejnil studii, podle níž si průměrný budoucí zaměstnavatel lustruje vaše jméno na Facebooku zhruba pět až deset minut.

A i když hned zkraje zjistí, že máte profil uzavřený, vidí na něm vaši profilovou a úvodní fotografii, vaše záliby, a možná i nějaký starší příspěvek, který jste omylem odklikla tak, aby byl viditelný celému světu.

Čtěte také: Problém se šéfem? Naučte se s ním zacházet

Jenže i kdyby tam nic z toho nebylo, zaměstnavatel může vidět, zda nemáte nějaké společné přátele, což je v jednom pracovním oboru velmi pravděpodobně. A tak se na vás poptá, a možná se dozví, že se pravidelně fotíte před zrcadlem, každý pátek i sobotu se zlijete do němoty, že se vyjadřujete sprostě, pořád si na něco stěžujete, všechny nesnášíte, nebo že se třeba vyjadřujete sprostě o své práci nebo kolezích... A kdo by chtěl s někým takovým dobrovolně pracovat?

Facebook a další sociální sítě sice byly stvořeny k úplně jiným účelům a člověk by čekal, že kvůli práci budou sledovat jen váš profil na LinkedIn, jenže opak je pravdou. Na Facebooku zkrátka člověk vemi rychle odhadne vaše zájmy a záliby, podle toho, co vás zajímá nebo podle toho, jakým způsobem reagujete a komentujete příspěvky, pak pozná, jaká jste osobnost.

Jak se tedy bránit tomu, aby Facebook negativně zasahoval do vašeho zaměstnání?

1) Hlídejte si soukromí

Nejdřív ze všeho nastavte soukromí vašeho profilu na co nejvyšší úroveň. Nic by neměl vidět nejen úplně cizí člověk, ale ani přátelé vašich přátel by se k vašim příspěvkům neměli dostat. Zároveň přemýšlejte o tom, koho si přidáte mezi své facebookové přátele. Odklikávat úplně každého se nemusí vyplatit.

2) Začněte myslet jinak

Přestaňte si myslet, že Facebook je soukromá věc stejně jako vaše e-mailová schránka. Není. Čím víc přátel tady máte, tím veřejnějším prostorem se váš účet stává. Nikdy nevíte, kdy a komu se kdo zmíní o tom, co na sociální síti viděl. Navíc vytvořit printscreen je stejně jednoduché jako vytvořit falešný profil...

3) Myslete na šéfa

Cokoli se rozhodnete na Facebooku nebo kdekoli jinde zveřejnit, mělo by projít autocenzurou. Vždycky si představte svého šéfa, nebo klidně i své minulé šéfy a řekněte si, jestli byste mu tenhle příspěvek nebo třeba jen komentář klidně ukázali. Pokud si tím nejste jistí, radši si danou věc nechte pro sebe, nebo ji svým známým pošlete ve zprávě či jednoduše e-mailem. Jedině tak máte jistotu, že dojde jen těm adresátům, kterým měla.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Proč nemluvíme o výši své výplaty? A měli bychom?

10 vět, které dobrý manažer nikdy nevysloví

Nejlepší povolání roku 2015: Je tam i to vaše?

reklama
reklama
reklama