reklama
 

10 vět, které dobrý manažer nikdy nevysloví

Úkolem každého správného manažera nebo šéfa je, aby zvládal dobře svoji práci, měl o ní přehled, uměl poradit svým podřízeným, podpořit je a motivovat. Jak tedy vypadá špatný manažer?

Foto: Isifa/Thinkstock

Úkolem každého správného manažera nebo šéfa je, aby zvládal dobře svoji práci, měl o ní přehled, uměl poradit svým podřízeným, podpořit je a motivovat. Měl by myslet konstruktivně, nestresovat sebe ani své okolí a ovládat své emoce, a to vše bez ohledu na obor, v němž pracuje. Co by tedy správný manažer rozhodně říkat neměl?

Pokud zástáváte nějakou manažerskou pozici, berte následující řádky jako ponaučení nebo inspiraci, jak se ke svým kolegům a podřízeným chovat lépe. A jestliže jste naopak v pozici podřízeného, zkuste otestovat, jak dobré manažerské schopnosti má váš šéf...

1) Jestli nechceš tuhle práci, najdu si někoho jiného.

Jistě, všichni jsme nahraditelní, jenže správný manažer si do svého týmu vybere jen takové lidi, kteří se budou vzájemně doplňovat, budou práci dělat s nadšením a ještě budou schopní. Pokud někdo z týmu takový není, je chyba manažera, že si ho najal. Jak upozorňuje americký magazín Businessweek, jedině správně sehraný a fungující tým vydělává peníze.

2) Nezajímá mě, co si myslíš, prostě udělej, co říkám.

Tohle říká špatný manažer jako reakci na jakoukoli myšlenku, která se mu nelíbí. Obdobou této věty je také: Neplatím tě za to, abys myslel, platím tě za práci. A tím šéf svému podřízenému sděluje, že ho bere jen jako cvičenou a nesamostatnou opici, která nedokáže sama nic vymyslet, ani udělat, a že vlastně jediný inteligentně uvažující tvor v této firmě je on sám. Čímž se vracíme k bodu jedna - pokud má manažer tento pocit, je to jeho chyba, měl vytvořit tým lidí, na které se může spolehnout. A pokud to nedokáže, ještě existuje varianta zajít si k psychologovi.

3) Nebudeš surfovat na internetu v pracovní době.

Strávit celou pracovní dobu na Facebooku samozřejmě není úplně košer, ale na druhou stranu dobrý manažer se zajímá o výsledky, o dodržování termínu, včasné příchody na schůzky s klientem, ale vlastně by ho neměla zajímat cesta, jakou jeho podřízený k výsledku došel. Je přece úplně jedno, jestli tu práci udělá ráno v kanceláři, odpoledne v kavárně, nebo večer doma, protože v práci prostě neměl náladu nebo energii. Hlavní je, že ji odevzdá včas a správně odvedenou. Kromě toho jsme lidé, ne roboti, a lidé se prostě nevydrží soustředit na práci celých osm hodin v kuse, potřebujeme alespoň občas pauzu.

4) Všeho nech a udělej tohle.

Každý manažer se někdy dostane do situace, kdy potřebuje okamžitě něco udělat, vyřídit, nebo odeslat, a to je naprosto v pořádku. Jenže dobrému manažerovi se to stane párkrát do roka. Špatnému klidně každý den. Jak často tedy slyšíte, nebo říkáte tuhle větu vy?

5) A budeš to stíhat, když máš malé dítě? Ta práce je náročná.

Je fajn, když se o vás šéf zajímá a nebere vás jen jako pracovní stroj. Pokud ale vaše soukromí používá proti vám, ba že ho vůbec vytahuje v souvislosti s vykonáváním vaší práce, je špatně. Nemůže si dovolit vás jakkoli podceňovat dopředu, opět by ho měly zajímat jen vaše pracovní výsledky, ne to, jak si zařídíte hlídání.

6) Můžeš být ráda, že máš vůbec práci.

Nejvtipnější na šéfech, kteří tohle říkají je, že ani na nich se moc nepozná, že jsou šťastní, že mají práci. Kromě toho je to to samé, jako by vám nadřízený řekl, že se diví, že při rekordní zaměstnanosti jste vy pořád mezi tou většinou zaměstnaných. Tedy že jste naprosto neschopní. A to dobrý manažer prostě neříká. 

7) Nezajímají mě problémy, chci slyšet řešení.

Všechno špatně. Pokud někdo něčemu šéfuje, nebo o něčem rozhoduje, měl by velmi dobře vědět o problémech, které se v jeho úseku dějí, a co víc, měl by se také (ochotně!) podílet na jejich řešení. Samozřejmě, neměl by dělat práci někoho jiného, ale měl by tu být jako poradce i opora. Koneckonců, on za firmu nese mnohem větší odpovědnost než vy, takže by ho problém měl teoreticky zajímat ještě více než vás.

8) Nemám čas tě hodnotit. Až budeš dělat něco špatně, řeknu ti.

To je další velká chyba. Každý pracovník potřebuje alespoň občas slyšet uznání, jedině pak si může ochotně vyslechnout i kritiku a poučit se z ní. Každý potřebuje slyšet, co dělá dobře, v čem je třeba lepší než ostatní, na co má talent, a co by naopak měl ještě zlepšit, případně jak. A měl by tohle slýchat pravidelně, jinak brzy ztratí motivaci odvádět ty nejlepší výsledky a pracovat i sám na sobě.

9) Tohle nemám v popisu práce.

Třísk. Také byste šéfovi, ale třeba i kolegovi nejraději jednu vrazili, když tohle pronese? Spousta lidí ještě nepřišla na to, že aby jakákoli firma fungovala a prosperovala, musí její zaměstnanci tvořit tým, který si vzájemně pomáhá, aby produkt nebo služba, kterou vytvářejí, byly co nejlepší. To by mělo být stejně důležité jako to, že za svou práci dostanete výplatu. To, že někdo odmítne udělat práci někoho jiného, přestože to způsobí malér, je nepřípustné.

10) Povzdechnutí.

Jakékoli povzdechnutí, povytažení obočí, zvednutí očí v sloup jakožto reakce na něco, co jste řekli nebo udělali, by si dobrý manažer nikdy nedovolil, i když je občas tak těžké udržet své emoce na uzdě. Jenže jeho úkolem je řešit pracovní problémy, nikoli vzdychat, případně tím někoho ponižovat.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Je mi padesát: Jsem v práci už úplně odepsaná?

Jak napsat životopis, abyste zaujali budoucího šéfa?

Jezte tučná jídla. Budete zdravější a zhubnete

reklama

Komerční tip

reklama