reklama
 

10 nejčastějších chyb při osobním pohovoru

Základních deset chyb, které uchazeči o práci neustále opakují.

Foto: Thinkstock

Kristina Stiefelová, která má více než dvacetileté zkušenosti s vedením personální agentury Axial, vyjmenovala základních deset chyb, které uchazeči o práci neustále opakují.

Hledáte práci či ji chcete změnit? Čeká vás pohovor? Snažte se vyvarovat deseti věcí, viz níže.

1. pozdní příchod

Základem úspěchu při hledání práce je přijít včas na pohovor. Dejte si časovou rezervu, ať jste na místě přibližně o deset minut dřív. Počítejte s provozem i s tím, že můžete místo chvilku hledat. Včasným příchodem předejdete nervozitě a špatnému pocitu, že k pohovoru už přicházíte s proviněním. Personalista na včasnost velice dbá a vaši včasnost hodnotí. 

2. nevhodné oblečení

Slušně, čistě, nevyzývavě. V oblečení se musíte cítit hlavně dobře a sami sebou. Žádné divoké kreace. Pro ženy platí: punčochy, skrytá ramena a žádné velké výstřihy. Pokud nehledáte práci v uměleckém světě, zachovejte při výběru oblečení k pohovoru střídmost.

3. špatné podání ruky a uhýbání očima

Pracovník, který s vámi vede pohovor, si dělá první úsudek již z podání ruky. Způsob podání ruky hodně vypovídá o sebevědomí a případně o nejistotě sám sebou. Krátký pevný stisk ruky a oční kontakt je základ. Nenechte se svázat nervozitou, personalisté jsou zpravidla milí lidé.

4. pomlouvání dřívějšího zaměstnavatele

Pokud někdo mluví špatně o svém dřívějším zaměstnavateli, personalistovi hned zabliká kontrolka. „ Nebude tak mluvit jednou o naší firmě?". Pozor na to! Nikdy nebuďte indiskrétní, nikdy nepomlouvejte ani firmu, ani šéfa z předchozího pracovního poměru.

5. akcent na peníze

Peníze jsou jistě důležité, ale při pohovoru by neměly zaznít hned na prvním místě. Je lépe počkat, až začne o penězích hovořit ten, kdo vede pohovor. A pokud to neudělá sám, opatrně se zeptejte až závěrem pohovoru, případně u druhého kola.

6. vlezlost

Chuť zalíbit se za každou cenu spíše odrazuje, nechovejte se vlezle. Kandidáti, kteří jsou podlézaví, působí navíc nedůvěryhodně. Nebojte se zeptat, nekývejte na věci, kterým nerozumíte, nepapouškujte odpovědi z příruček.

7. mluvení mimo téma rozhovoru

Odpovídejte na dotazy a neodbíhejte od tématu, personalista by mohl u pohovoru usnout, nebo se velice nudit a to body nepřidává. Někdy není od věci přímo se zeptat, zda máte určité téma rozvinout či nikoliv.

8. lhaní

Není snad nic horšího, než když jste přistiženi u pohovoru při lži. Pokud nebudete působit důvěryhodně, šance na přijetí jsou velmi nízké. Zkušený personalista chytře volenými otázkami odhalí lež velmi rychle. Pokud jsou vám některé dotazy nepříjemné, je lepší to říct na rovinu, než se zamotat do nějakých polopravd.

9. strojené chování

Chovejte se vždy přirozeně a buďte takoví, jací jste doopravdy. Je dobré být na pohovor připraven, ale chování musí být spontánní. I kdybyste oklamali přetvářkou někoho ve fázi výběru, časem by se to stejně vymstilo.

10. stěžování si

Na ukřivděnost není u pracovního pohovoru nikdo zvědavý. Můžete mít při hledání práce smůlu a mohli jste narazit i na špatné zaměstnavatele, ale litování sám sebe nepůsobí u pohovoru prostě dobře. Hlavu vzhůru a šance na přijetí rapidně vzrostou!

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Nejde vám to v práci? Možná příliš sedíte

Toužíte po penězích? Vysoký plat vás šťastnou neudělá

Nedaří se vám? 10 životních pravd, které to možná změní

Náprsenka dokonale kopírující každou křivku. Zendaya ohromila na cenách kritiků | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama