reklama

Nejčastější podvodné věty podomních prodejců: Znáte je?

Je neuvěřitelné, jak často se podomním prodejcům podaří nekalými taktikami přesvědčit naivního zákazníka ke změně dodavatele energií. Důvěřivému člověku mohou vytáhnout z kapsy pěkných pár tisíc korun.

Foto: Thinkstock

Nová smlouva na levnější plyn či elektřinu? Možná jste se s ní setkali i vy.

Domácnosti jsou stálým cílem pochybných obchodníků, jejichž praktiky mohou důvěřivému člověku pořádně zkomplikovat život a stát ho pěkných pár tisíc navíc. Je neuvěřitelné, jak často se podomním prodejcům podaří nekalými taktikami přesvědčit naivního zákazníka ke změně dodavatele energií.

Podle průzkumu energetické společnosti E.ON se s nekalým jednáním ze strany obchodního zástupce setkalo 72 % Čechů. Mezi nejčastější triky patří nabídka nové smlouvy na plyn či elektřinu nebo třeba hra na jiného dodavatele. Spolu se zdánlivě výhodnou smlouvou pak snadno získají díky předloženým fakturám přístup k soukromým údajům.

Doporučujeme: 9 rad, jak nenaletět zlodějům. Nejen pro seniory

Jak se bránit lživým taktikám podomních prodejců? Dobře poslouchete, co říkají...

Přišli jsme zapsat hodnoty na elektroměru

Za pracovníky distribuční společnosti se podomní prodejci vydávají poměrně často a návštěvu odůvodňují kontrolou elektroměrů. ¨"Odečet měřidel je vždy dopředu oznámen a provádějí ho pouze zástupci místní distribuční společnosti, kteří se prokážou příslušným průkazem," podotkl k problému Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E.ON. Podomního prodejce může zákazník poznat i podle toho, že si ke kontrole měřidla vyžádá fakturu za elektřinu nebo smlouvu na dodávky energie a opisuje z ní údaje.

Jak se bránit: Odečty provádějí zástupci místních distributorů, kteří o svém příchodu vždy předem informují. Pokud přesto váháte, zda si domů někoho pustíte, ověřte si jeho totožnost, nejlépe na příslušné telefonní linc vašeho dodavatele.

Máme pro vás výhodnější nabídku

Jedním z triků, který se stále opakuje, je využití nepozornosti zákazníka. Stává se, že prodejci nabídnou zvýhodněný produkt, ale už se nezmíní o tom, že jde o smlouvu s novým dodavatelem. V tomto případě si člověk vůbec nemusí všimnout, že přímo během rozhovoru s prodejcem došlo k podepsání dvou různých smluv. Namísto kopie pak drží v rukou nový dokument o dodávce energií.

Čtěte také: Pozor na podvodné kontroly telefonů, varuje ČTÚ seniory

Jak se bránit: Dealeři využívají nepozornosti. Předtím, než podepíšete vystavené dokumenty, si je proto v klidu pročtěte. Seriózní prodejce na vás nebude tlačit a poskytne vám prostor pro nastudování obchodních podmínek a ceníků. Pokud jste už smlouvu podepsali, můžete od ní dle energetického zákona odstoupit do 14 dnů. Také podle občanského zákoníku může spotřebitel od smlouvy odstoupit do 14 dnů od uzavření, pokud jde o službu.

Váš dodavatel zkrachoval, máme řešení!

Tvrzení o ukončení činnosti dodavatele je dalším z  častých triků, které mají pouze vyvolat stres a nepozornost. Pokud skutečně dojde například ke krachu obchodníka, česká legislativa zajišťuje odběratelům náhradní dodávky energie a dostatečnou ochranu. "V případě krachu dodavatele by zákazníci dostali napřed zprávu. Následně by dodávky převzal příslušný distributor elektřiny, takzvaný dodavatel poslední instance, definovaný energetickým zákonem. Zákazníkům je vždy poskytnut dostatek času, aby si mohli pečlivě zvážit výběr nového obchodníka," vysvětluje Vladimír Vácha.

Jak se bránit: Zkrachování dodavatele energií a následné řešení této situace není v kompetenci podomního prodejce. Na jeho nabídku proto nemusíte reagovat. A každopádně si vždy můžete informace ověřit z dalších dostupných zdrojů, například na zákaznické lince vašeho dodavatele, na jeho webu.

Víte, že vám brzy skončí smlouva?

Pokud vám podomní prodejce přijde oznámit blížící se konec vaší smlouvy nebo nutnost jejího prodloužení, pravděpodobně překračuje svoje pravomoci. Energetické společnosti totiž nabízejí smlouvy na dobu neurčitou nebo určitou, přičemž v druhé z uvedených možností obvykle dochází k automatickému prodloužení.

Jak se bránit: Záměrem je v tomto případě vyvolat obavy zákazníka, které se pojí s ukončením smlouvy a případnými následky. Pokud bude prodejce argumentovat ukončením smlouvy, nemusíte být zaskočeni. Její platnost si můžete ověřit též přímo u svého současného dodavatele.

Přicházíme k vám z energetického úřadu

Někteří dealeři se neostýchají vystupovat v roli, jež jim nepřísluší, a vydávají se za pracovníky Energetického regulačního úřadu (ERÚ), kteří přicházejí na kontrolu tarifu nebo sazby, případně za jiné dodavatele.

Jak se bránit: Pokud u vašich dveří zazvoní osoba, která se bude vydávat za zaměstnance ERÚ, neváhejte zavolat policii nebo kontaktovat ERÚ na telefonní lince 564 578 666.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Nesnášíte rodinu svého partnera? Začněte to řešit

Varovné signály, že nastal čas ukončit vztah

8 důvodů, proč vstávat brzy. Budete štíhlí a šťastní

reklama
reklama
reklama