reklama
 

Proč muži hubnou rychleji než ženy?

Hlídáte si jídelníček, cvičíte a váha stejně nejde dolů, zatímco váš muž jí, co ho jen napadne, ale přesto nepřibere? Spalování tuků souvisí hodně i s genetickou výbavou.

Foto: iStock

Ukládání tuků je u žen i mužů rozdílné a na vině jsou podle odborníků geny. K tomu všemu je samotné spalování pro muže většinou jednodušší. Jaký je důvod?

Problémovými partiemi u žen jsou převážně hýždě a stehna, u mužů je to zase oblast okolo břicha. Může za to postupný lidský vývoj. Muži byli odpradávna lovci, jejich genetická výbava jim proto zajišťuje ochranu vnitřních orgánů silnější vrstvou tuku na břiše. Ženy se zase staraly o potomstvo a zdržovaly se převážně na jednom místě, plná postava byla navíc brána jako symbol ženství a plodnosti.

Velkou roli v ukládání tuků a jejich spalování hraje  ženský hormon estrogen, který dbá na udržení dostatečných tukových zásob pro případné těhotenství. Mužský testosteron zase pomáhá nejen k mohutnějším svalům, ale i ke ztrátě břišní "pneumatiky", která se naopak objevuje ve vyšším věku spojeném s úbytkem testosteronu. I proto je pro muže hubnutí snazší.

Záleží také na somatotypu

Každý člověk je jinak geneticky vybaven, což lze poznat dle jeho somatotypu, tedy morfologie postavy. Prozrazují to místa, na kterých se ukládá tuk, a také míra svalů. Právě tyto vnější znaky napovídají, jakou má člověk tendenci k nabírání a spalování tuků.

Základními somatotypy jsou ektomorf, mezomorf a endomorf, přičemž každý má svá specifika. Průměrný člověk je jejich kombinací. Somatotyp je možné zjistit na základě měření u sportovního lékaře.

"Ektomorf má rychlý metabolismus, který spálí vše, jak tuk, tak svalovinu. Zjednodušeně řečeno nepřibere a zároveň nenabere svaly bez vhodně koncipovaného tréninku. Jeho metabolismus spaluje tak rychle, že po dlouhodobější pauze v cvičení může svaly opět rychle ztratit. Endomorf naopak dobře nabírá svaly, ale zároveň má tendenci špatně odbourávat tuky. Ženám s tímto somatotypem při cvičení rychle rostou svaly na rukou a nohou, což mnohdy nechtějí, stejně jako v případě převládající mezomorfní komponenty," vysvětluje výživový poradce programu Cambridge Weight Plan inženýr Lukáš Vrána. Mezomorf představuje zlatý střed, snadno nabere svaly a udrží si je, při dietách zase lépe ztrácí tukové zásoby. Mezomorfové proto často bývají úspěšnými sportovci.

Znát svůj somatotyp je užitečné pro sestavení vhodného jídelníčku nebo tréninkového plánu. Hlavním faktorem, který má na svědomí rozdílné spalování tuků u mužů a žen je totiž právě ve svalovině. Muži při stejném výkonu vydají více energie, a to jednoduše z toho důvodu, že jsou většinou těžší. Zároveň mají více síly, proto mohou podat náročnější výkon, zvednout větší váhu. Průměrně proto muži při fyzických výkonech spálí více energie.

Hubněte s rozvahou

Při rozhodnutí zbavit se přebytečných tuků pomocí diety je zapotřebí postupovat s rozvahou, případně s odborným dohledem, který pomůže vyvarovat se častým chybám. K těm patří třeba hladovky. "Při nárazovém zhubnutí je zdravotním rizikem vysoká pravděpodobnost opětovného nabrání hmotnosti, které ukazuje na špatně vyváženou stravu. Pokud někdo shodí a znovu nabere třicet kilogramů, má s vysokou pravděpodobností ve stravě výrazný energetický přebytek zvyšující riziko civilizačních chorob," dodává Lukáš Vrána.

Ačkoliv muži mají ve spalování tuků genetickou výhodu, neznamená to, že dietní režim pro ně nikdy neplatí. V případě potřeby jim správně zvolený dietní program stejně jako ženám může pomoci k efektivní redukci nadváhy.

reklama

Komerční tip

reklama