reklama
 

Nemoc a cvičení: Někdy vám sport pomůže v rychlejším uzdravování

Nepsané pravidlo zní, že pokud jsme nemocní, měli bychom zůstat v posteli. Jenže když je sport součást našeho života, nechceme se ho kvůli rýmě jen tak vzdát. Navíc je dokázáno, že cvičení nám může pomoci v rychlejším uzdravování.

Foto: iStock

Nemoc se nevyhýbá nikomu z nás, zvláště v chladném počasí je kýchání, bolest v krku a smrkání na denním pořádku. Takže nejen, že se nám ráno nechce na naši hodinu jógy vstávat, ale vlastně bychom ani neměli. Nebo ano?

Nejdříve je nutné si uvědomit, že není nemoc jako nemoc a cvičení jako cvičení. Jakýkoli sport, u kterého ztěžka dýcháte, potíte se a cítíte jistý diskomfort v těle, probouzí stresovou reakci. Přemýšleli jste nad tím, proč, když začínáte cvičit, jste tak často nemocní? Odpověď je právě v předchozí větě. Většinou jsme vystresovaní z našeho klasického dne a když k tomu ještě přidáme cvičení, je to jen další forma stresu. Pokud na to nejste zvyklí, onemocníte, váš imunitní systém to nezvládne.

Zlatá sřední cesta

Z toho všeho se může zdát, že bychom se v případě nemoci měli cvičení obloukem vyhnout. To ale nemusí být tak úplně pravda. Tajemství se totiž skrývá v té správné míře. Je to jako se vším. Dáte-li si sklenku vína denně, prospějete svému zdraví. Pokud vypijete tři, už to tak slavné nebude.

Existují jisté druhy pohybu, které mohou pomoci v uzdravování. Jedná se o chůzi, pomalý běh, jízdu na kole, jemnou jógu nebo třeba tai chi. Žádná z těchto aktivit (pokud to nepřeženete) není natolik intenzivní, aby vytvořila v těle stresovou reakci a naopak dochází k posílení imunitního systému. Ten se potom může s nemocí rychleji poprat.

Poslouchejte sami sebe

Samozřejmě pokud ráno "umíráte" a třeba máte vysokou horečku, zůstaňte v posteli. Pokud však cítíte, že energii na cvičení máte, není důvod k tomu si ho nedopřát. Jako u všeho poslouchejte hlavně svoje tělo. Jestliže vás na začátku cvičení bolí hlava, cítíte se malátní, okamžitě přestaňte a raději zvolte postel.

Obloukem se rozhodně vyhněte intenzivnímu cvičení, jako zvedání těžkých vah, sprinty a podobně. V případě nemoci není ta nejlepší možná doba na lámání rekordů. Nesnažte se o výkon a ego nechte za dveřmi tělocvičny.. Samozřejmě, co je pro někoho velká zátěž, je pro jiného jen lehké cvičení, proto ještě jednou, poslouchejte sami sebe.

I v případě cvičení platí pravidlo zlaté střední cesty. Z výzkumů vyplývá, že lidé, kteří cvičí méně než jednou týdně nebo naopak více než čtyřikrát týdně (a nejsou na to zrovna trénovaní), bývají nemocní častěji, než ti, kteří cvičí jednou až třikrát za týden. Zkrátka cvičit příliš málo nebo moc, znamená snížení imunitní ochrany. V rozumné míře sport vaši imunitu posílí. Nezapomeňte ale, že v této rovnici hrají roli i jiné faktory. Ve výsledku se bavíme o stresu, ať už fyzického nebo psychického charakteru. Pokud máte vyčerpávající stresovou práci, může pro vás i intenzivní trénink dvakrát za týden být zkrátka moc.

reklama

Komerční tip

reklama