reklama
 

Nemůžete zhubnout? Možná je na vině alkohol. Má hodně kalorií

Snažíte se už teď zhubnout nějaké to kilo do plavek, ale vaše snahy jsou dlouhodobě marné? Možná za to může ta večerní sklenička vína, co si dopřáváte.

Foto: iStock

V hubnoucím režimu se vyplatí alkohol co nejvíce omezit. Obsahuje prázdné kalorie, a dokonce může zhoršovat i vaše sportovní výkony. 

Různé druhy alkoholu se v počtu kalorií samozřejmě liší, ale pořád platí, že alkohol má velkou zásobu energie. "Alkohol obsahuje nejen prázdné kalorie, tedy takové, ze kterých tělo neprosperuje, ale kromě toho zvyšuje chuť k jídlu, zatěžuje náš organismus a může omezovat spalování tuků," vysvětluje hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová.

Lahev vína místo večeře se nevyplatí

Konzumací alkoholu zkrátka a dobře navyšujete počet kalorií, které za den přijmete. Pokud je příjem alkoholu opravdu jen občasný a v malém množství, například jedenkrát za měsíc sklenička vína či malé pivo, vaši snahu zhubnout to nijak nepoškodí. Znám však případy lidí, kteří si dají lahev vína místo večeře, aby si nenarušili kalorický příjem, avšak žádných pozitivních výsledků nedosahují. Alkohol je specifický a jeho účinky na lidský organismus nelze srovnávat s žádnou jinou makroživinou.

Vlivem alkoholu ubývá svalová hmota

Občasná sklenička vína nebo jedno pivo vaší snaze zhubnout neuškodí, ale při pravidelném holdování alkoholu se mějte na pozoru, zvláště pokud sportujete. "Alkohol způsobuje úbytek růstového hormonu a testosteronu, což jsou důležité hormony pro budování svalů. Negativní vliv alkoholu na růst svalů je v tomto případě prokázaný u mužů. U žen dochází díky alkoholu naopak ke zvýšení hladiny testosteronu, takže mohou být fyzicky výkonnější, i když růstový hormon klesá. Nic to ale nemění na faktu, že u obou pohlaví může nadmíra alkoholu zpomalit regeneraci svalů po tréninku a zapříčinit tak vyplavení důležitých minerálů a vitaminů z těla," tvrdí hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours Kateřina Hollerová.

Vyhněte se míchaným koktejlům, volte vinný střik

"Pokud chcete, aby bylo vaše hubnutí a celkově nastavení zdravého životního stylu co nejefektivnější, omezte pití alkoholu na minimum. Udělejte z toho výjimečnou událost," doporučuje Bartolomějová. "V situacích, kdy se alkoholu nemůžete vyhnout, volte vinný střik. Vyhýbejte se velkému množství piva, nepijte míchané koktejly," radí Bartolomějová.

Pozitivní účinky alkoholu

Alkohol jednou za čas nevadí, ale ve větší míře spíše škodí, což potvrzuje i praktická lékařka Pavla Myslíková z Lékařského domu Praha 7. "V nadměrné míře alkohol ohrožuje játra, střeva, srdce, imunitu i mozkové buňky. Může se spolupodílet na psychických obtížích, neplodnosti, a dokonce může být i jednou z příčin vzniku rakoviny," říká. Kromě toho může být příčinou přibírání na váze, s čímž jsou pak spojeny další zdravotní komplikace.

Pozitivní účinky se často připisují pivu, které je zdrojem různých typů vitaminu B a biologicky aktivních látek. Víno zase obsahuje antioxidanty. Na vypálení červa, jak se u nás v Česku s oblibou říká, je oblíbená slivovice. Lékařka Myslíková ale upozorňuje na to, že i přes možné pozitivní účinky alkoholu ho nelze brát jako lék a především je nutná konzumace v přiměřeném množství.

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama