Jak vznikl nápad založit Oděvní banku?
„Oděvní banka byla původně iniciativou naší druhé neziskovky - Klubu svobodných matek, v němž jsme zajišťovali materiální pomoc v podobě oblečení pro rodiny samoživitelů v nouzi. Po dvou letech fungování se projekt rozběhl natolik, že se letos Oděvní banka osamostatnila a jako samostatná neziskovka s vlastní ochrannou známkou se stala partnerem potravinových a nábytkových bank.“
Komu vlastně pomáháte?
„Z původního okruhu klientů se naše pomoc rozšířila a dnes se zaměřuje na všechny osoby v nouzi napříč celou republikou. Tudíž jsou to nejen samoživitelé, ale i senioři nebo single osoby a rodiny v nepříznivé finanční situaci.“
Jakého oblečení obvykle nasbíráte přes míru a kde naopak chybí?
„Ono je to popravdě každou sezónu jinak, v letošním roce nám překvapivě chybí svetry, kterých byl naopak v loňském roce přebytek. Jediná konstanta je asi to, že dlouhodobě máme nejvíce dámského oblečení v těch nejmenších velikostech S a XS. Naopak nám chybí dětské oblečení na větší děti a také pánské oděvy.“
Které kousky patří mezi ty nejvyhledávanější?
„U nás to není tak, že by si člověk z oblečení vybíral. My darované oblečení nejprve protřídíme, aby splňovalo kritérium kvality a následně rozdělíme podle druhu a velikostí. Poté se kompletují krizové balíky oblečení o průměrné váze 4-5 kg. Každý obsahuje (kromě spodního prádla) kompletní set oblečení, aby se člověk mohl obléci „od hlavy k patě“.“
„Je to v podstatě jednoduché, oblečení musí být čisté a nezničené. My říkáme, že to musí být takové oblečení, které bychom si sami oblékli. Bohužel někdy se stává, že si lidé charitu pletou se sběrným dvorem, na který se jim nechce a chtějí zabít dvě mouchy jednou ranou. Pokud je oblečení špinavé, zničené, prostě nepoužitelné, tak ho určitě našim klientům dávat nemůžeme. Naštěstí spolupracujeme s jednou z největších firem s textilními kontejnery, která od nás tento sortiment odebírá a následně dává k likvidaci. Nebereme ani boty, kočárky a autosedačky, které nám lidé často nabízejí. Prostě pouze a výhradně oblečení.“
Chybí třeba i nějaké velikosti?
„Stejně jako u sortimentu je to i s velikostmi každý rok jinak. Po covidu nám chyběly z dámského oblečení větší velikosti L a XL, letos je naopak nedostatková velikosti M. U dětského sortimentu je pak na trhu přehršel nabídek na miminkovské velikosti, na které máme stop stav a nepřijímáme. Naopak chybí dětské oblečení od velikosti 122 výše. U pánského oblečení pak máme nedostatek všech velikostí.“
Jak vypadá zhruba "krizový balíček" oblečení?
„Je to v podstatě kompletní set oblečení bez spodního prádla. Trička, halenky, svetry, kalhoty, šaty/sukně, bundy. Samozřejmě se to vždy liší podle sezóny a podle toho, jaké zboží máme na skladě.“
Říkáte, že tato práce má smysl. Jak se to projevuje?
„V první řadě, pokud pracujete v tomto oboru, musíte věřit tomu, co děláte. Podle mě Oděvní banka pomáhá dokonce dvakrát, jednou v rovině sociální pomoci a podruhé v té ekologické. Spousta lidí a rodin v naší republice na tom není dobře a oblečení je jednou z položek, na něž nemají finance. My to vidíme a víme o tom, díky spolupráci s potravinovými bankami, přes které zprostředkováváme distribuci největší části našich balíků s oblečením. A poptávka neustále roste. Co se týká životního prostředí, tak podle oficiálních údajů u nás ročně vyhodíme na 180 tisíc tun oblečení, takže je fajn mít příležitost vracet ho do oběhu.“
Dá se v případě Oděvní banky mluvit o "konkurenci", jako třeba swapy, second handy a jiné místa, kam lze použité a přitom zachovalé oblečení odnést? A pokud ano, proč by přednost měl dostat tento projekt?
„Ono se to nabízí jako logická úvaha, ale je to přesně naopak. Tím, že fungujeme už třetím rokem a máme vybudovanou pověst, tak naopak se všemi spolupracujeme. Oblečení dostáváme darem od soukromých dárců, kteří nám ho v Praze vozí do Oděvní banky nebo partnerských obchodů Fashion Charity Shop. Mimopražští ho zasílají oproti kódu přes Zásilkovnu, aby za dopravu nemuseli nic platit. Velkou roli hrají i firmy a instituce, které pro nás pořádají zaměstnanecké sbírky oblečení. A právě do té sítě partnerů patří další neziskovky, komerční subjekty, zmiňované swapy i kontejnerové firmy, které se nám ozývají vždy, když jim přebývá oblečení, pro něž nemají využití. Vědí, že u nás dobře zužitkujeme každý jednotlivý kus.“
1. Jak vznikl nápad založit Oděvní banku?
„Oděvní banka byla původně iniciativou naší druhé neziskovky - Klubu svobodných matek, v němž jsme zajišťovali materiální pomoc v podobě oblečení pro rodiny samoživitelů v nouzi. Po dvou letech fungování se projekt rozběhl natolik, že se letos Oděvní banka osamostatnila a jako samostatná neziskovka s vlastní ochrannou známkou se stala partnerem potravinových a nábytkových bank.“
2. Komu vlastně pomáháte?
„Z původního okruhu klientů se naše pomoc rozšířila a dnes se zaměřuje na všechny osoby v nouzi napříč celou republikou. Tudíž jsou to nejen samoživitelé, ale i senioři nebo single osoby a rodiny v nepříznivé finanční situaci.“
3. Jakého oblečení obvykle nasbíráte přes míru a kde naopak chybí?
„Ono je to popravdě každou sezónu jinak, v letošním roce nám překvapivě chybí svetry, kterých byl naopak v loňském roce přebytek. Jediná konstanta je asi to, že dlouhodobě máme nejvíce dámského oblečení v těch nejmenších velikostech S a XS. Naopak nám chybí dětské oblečení na větší děti a také pánské oděvy.“
4. Které kousky patří mezi ty nejvyhledávanější?
„U nás to není tak, že by si člověk z oblečení vybíral. My darované oblečení nejprve protřídíme, aby splňovalo kritérium kvality a následně rozdělíme podle druhu a velikostí. Poté se kompletují krizové balíky oblečení o průměrné váze 4-5 kg. Každý obsahuje (kromě spodního prádla) kompletní set oblečení, aby se člověk mohl obléci „od hlavy k patě“.“
5.
„Je to v podstatě jednoduché, oblečení musí být čisté a nezničené. My říkáme, že to musí být takové oblečení, které bychom si sami oblékli. Bohužel někdy se stává, že si lidé charitu pletou se sběrným dvorem, na který se jim nechce a chtějí zabít dvě mouchy jednou ranou. Pokud je oblečení špinavé, zničené, prostě nepoužitelné, tak ho určitě našim klientům dávat nemůžeme. Naštěstí spolupracujeme s jednou z největších firem s textilními kontejnery, která od nás tento sortiment odebírá a následně dává k likvidaci. Nebereme ani boty, kočárky a autosedačky, které nám lidé často nabízejí. Prostě pouze a výhradně oblečení.“
6. Chybí třeba i nějaké velikosti?
„Stejně jako u sortimentu je to i s velikostmi každý rok jinak. Po covidu nám chyběly z dámského oblečení větší velikosti L a XL, letos je naopak nedostatková velikosti M. U dětského sortimentu je pak na trhu přehršel nabídek na miminkovské velikosti, na které máme stop stav a nepřijímáme. Naopak chybí dětské oblečení od velikosti 122 výše. U pánského oblečení pak máme nedostatek všech velikostí.“
7. Jak vypadá zhruba "krizový balíček" oblečení?
„Je to v podstatě kompletní set oblečení bez spodního prádla. Trička, halenky, svetry, kalhoty, šaty/sukně, bundy. Samozřejmě se to vždy liší podle sezóny a podle toho, jaké zboží máme na skladě.“
8. Říkáte, že tato práce má smysl. Jak se to projevuje?
„V první řadě, pokud pracujete v tomto oboru, musíte věřit tomu, co děláte. Podle mě Oděvní banka pomáhá dokonce dvakrát, jednou v rovině sociální pomoci a podruhé v té ekologické. Spousta lidí a rodin v naší republice na tom není dobře a oblečení je jednou z položek, na něž nemají finance. My to vidíme a víme o tom, díky spolupráci s potravinovými bankami, přes které zprostředkováváme distribuci největší části našich balíků s oblečením. A poptávka neustále roste. Co se týká životního prostředí, tak podle oficiálních údajů u nás ročně vyhodíme na 180 tisíc tun oblečení, takže je fajn mít příležitost vracet ho do oběhu.“
9. Dá se v případě Oděvní banky mluvit o "konkurenci", jako třeba swapy, second handy a jiné místa, kam lze použité a přitom zachovalé oblečení odnést? A pokud ano, proč by přednost měl dostat tento projekt?
„Ono se to nabízí jako logická úvaha, ale je to přesně naopak. Tím, že fungujeme už třetím rokem a máme vybudovanou pověst, tak naopak se všemi spolupracujeme. Oblečení dostáváme darem od soukromých dárců, kteří nám ho v Praze vozí do Oděvní banky nebo partnerských obchodů Fashion Charity Shop. Mimopražští ho zasílají oproti kódu přes Zásilkovnu, aby za dopravu nemuseli nic platit. Velkou roli hrají i firmy a instituce, které pro nás pořádají zaměstnanecké sbírky oblečení. A právě do té sítě partnerů patří další neziskovky, komerční subjekty, zmiňované swapy i kontejnerové firmy, které se nám ozývají vždy, když jim přebývá oblečení, pro něž nemají využití. Vědí, že u nás dobře zužitkujeme každý jednotlivý kus.“