reklama
 

Stravování podle ájurvédy: Zapomeňte na diety a jezte v souladu s roční dobou

Hodně lidí, zejména žen, se stále trápí dietami, teď v zimě obzvlášť. Jenže detox nebo náročná očista nejsou pro tělo v zimě vůbec vhodné. Místo nich raději jezte v souladu s roční dobou.

Foto: iStock

Už léta pracuji především jako ájurvédská terapeutka a výživa je jedním z hlavních témat mé praxe. Musím říct, že jsem rok od roku více přesvědčená, že staré medicínské systémy, jako jsou ájurvéda, čínská medicína a další léty vyzkoušené směry, jsou jedinou skutečnou cestou k vyváženému stravování.

Každému svědčí něco jiného, každé trávení je jiné a z toho je důležité vycházet. Módní diety, striktní omezení a jednorázová opatření určitě mohou pomoci, ale efekt bývá chvilkový. Protože zdravé stravování a nejrůznější dietní systémy sleduji z profesionálního zájmu už léta, zjistila jsem, že ty úspěšné se skutečně z 99 procent inspirují u starých alternativních medicínských systémů, jakými jsou ájurvéda či čínská medicína. Právě tyto výživové přístupy totiž dávají smysl, nikomu neslibují zázraky, ale na druhou stranu, pokud si některá jejich pravidla vpustíte do života, efekt je veliký a trvalý.

V souladu s roční dobou

Z ájurvédského pohledu je základem zdravého těla dobré trávení - stále přiměřeně hořící trávicí oheň - agní. A aby tento "oheň" hořel opravdu vytrvale, je důležité sledovat, jak tělo reaguje na vnější vlivy. V ájurvédském výživovém systému je hodně důležité, jaké energie - dóši - u vás převládají, a podle toho se sestavuje individuální jídelníček. Kdybychom se ale podívali na stravování obecně, je nutné pracovat s ročními dobami. Pokud venku mrzne, až praští, je nám přirozeně zima a i naše trávení je chtě nechtě "ochlazováno". A samozřejmě je logické, že když ohniště vyhasíná, moc toho nespálíme - tedy když trávení nehoří, budeme špatně spalovat. Ájurvéda proto radí, v chladných dnech i v zimě jezte výhradně nebo aspoň převážně tepelně upravenou stravu. Ta je dobře stravitelná a trávení nechladí.

Na jaře přidávejte čerstvé suroviny

Pokud zimu "přežijete" na tepelně upravené stravě - k snídani třeba kaše, vajíčka, polévka, toust, k obědu trocha polévky a hlavní jídlo a k večeři lehčí teplé jídlo, trávení bude hořet přesně tak, jak má, a na jaře můžete začít pomalu přidávat syrové potraviny. Ájurvéda říká, že nejlépe tělo tráví v poledne, proto by oběd měl být největším jídlem dne, a když začne jaro, je právě oběd tím správným časem, kdy začít dodávat syrové suroviny - třeba malý salát k hlavnímu jídlu. Trávení dobře podpoří hořká chuť, a tak malý salát z pampelišky, rukoly nebo polníčku hezky nabudí trávicí oheň.

Ohnivé léto

V létě bývají velká vedra a může se stát, že trávicí oheň začne hořet více, než je zdrávo - začne se přehřívat. Pak je dobré ho regulovat syrovými a zchlazujícími potravinami - pozor ale na ledové věci, které by ho přechladily… Ájurvéda radí po obědě vypít takzvaný K2F čaj, který udržuje zdravý chod trávicího procesu. Tento čaj si můžete připravit sami doma, skládá se z římského kmínu, koriandru a fenyklu, které ve stejném poměru nasypete do dobře uzavíratelné nádoby a promícháte. Po každém obědě pak dáte jednu čajovou lžičku do šálku o objemu zhruba dvě deci, zalijete horkou vodou a necháte 10 minut odstát. Pokud máte pocit, že vaše trávení pracuje celý rok pomalu, vyzkoušejte jiný ájurvédský recept, ukrojte si před každým jídlem tenoučký plátek zázvoru, lehce ho posolte, zakápněte citronem a rozžvýkejte. Tato kombinace hezky nabudí stagnující trávení.

Přírodních receptů na podporu trávení má ájurvéda mnoho. Základem ale je, že je to systém, který vás nenutí k drastickým dietám a nesmyslným očistám, ale podle typu vašeho těla vám nabídne program, který tělo pročistí a pomůže mu zhubnout zdravě a pomalu. Někdo se do ájurvédy zamiluje a věnuje se jí více do hloubky, jiný si z ní vybere jen ta pravidla, která mu dělají dobře, a aplikuje je v době, kdy trochu přibral nebo kdy trávení stagnuje…

Kim Kardashian a holý pupík Emily Ratajkowski. Začíná oscarová afterparty | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama