reklama
 

Tipy, jak zatočit s únavou za volantem

Hřbitovy jsou plné hrdinů, co potlačovali únavu za volantem. Účinnější než káva jsou speciální cviky.

"Jezdím k moři na jeden zátah," chlubí se hrdinové a hrdinky za volantem.  A to i když vezou vlastní děti! Přitom k neštěstí stačí z únavy jednou déle mrknout.

Na začátku cesty se možná cítíte za volantem svěží a ostražití, ale po stovce kilometrů se dostaví únava. Přijde pozvolna a nenápadně a s ní i nebezpečné důsledky: ospalost, snížení pozornosti i schopnosti rychle reagovat.

Kdy je čas vypnout motor

Jestliže nechcete během řízení zbytečně riskovat, zkuste zastavit a protáhnout si tělo. Několik minut strávených cvičením INFINITY je mnohem účinnější než káva vypitá v motorestu. Doktorka Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí, vám poradí, jak na to.

Doporučujeme: Jaké léky za volant nepatří: Pozor i na prášky na kašel

Některé cviky lze praktikovat dokonce i za jízdy nebo během čekání při dopravní zácpě, kdy řízení nevyžaduje tolik pozornosti. Provádění pohybů na principu ležaté osmičky si řidiči mohou jen představovat. "Mozek nerozezná skutečnost od imaginace, na jednotlivé cviky stačí jen myslet. Mozek bude příslušné svaly i přesto zapojovat a vysílat do nich signály k pohybu," vysvětluje MUDr. Tomanová. Zkuste to, uvěříte!

Cvičení na odpočívadle

Pohyb ve tvaru pomyslné ležaté osmičky je totiž základním principem metody INFINIT. Na řidiče působí velmi dobře uvolnění a protažení páteře s předklonem nebo záklonem a propnutými pažemi. Cviky by měly být pomalé a plynulé bez trhavých pohybů.

Můžete cvičit odděleně například v oblasti krční, hrudní a bederní páteře ale také tak, že se pohyb přenáší na celé tělo. Vsedě i ve stoje přenášejte při pohybu váhu ze strany na stranu. "Osmičku opisujete vždy třikrát jedním směrem a poté třikrát směrem opačným, postupně v různých rovinách i směrech. Z počátku provádějte téměř neviditelný pomalý pohyb, tzv. mikropohyb. Následně můžete zvýšit velikost ležaté osmičky i prováděnou rychlost cvičení," popisuje primářka Tomanová, která účinnou metodu INFINITY vyvinula.

Cvičení na sedadle 

Cvičit lze i v zaparkovaném autě. Nejprve je nutné zajistit správné sezení a držení těla ve vertikále a také si správně seřídit sedadlo, eventuálně i volant.

Cvik provedete tak, že si sednete vzpřímeně a opřete se o sedadlo celým trupem i hlavou. Rukama a propnutými pažemi se opřete o volant. "Horními končetinami lehce zatlačte do volantu, dolními končetinami do podlahy auta, odtlačte se zadečkem, zády, hrudníkem a hlavou, vše jen jemně. Současně lehce stahujte spodní část zadečku i pánevní dno," radí lékařka.

"Vytáhněte hlavu nahoru a vše proveďte dohromady, jako byste chtěli vstát a celé tělo mělo tendenci se samo vzpřímit a narovnat. Sedm sekund provádějte "vzpřímení" - odtlačení, sedm až čtrnáct sekund uvolnění," dodává autorka metody.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Otestujte si zrak: Můžete si sednout za volant?

Jak vzniká homosexualita? Jen v genech to není

Cukr není jen zlo.Tělo ho potřebuje k životu

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama