reklama

Současný stav nahrává strachu a nejistotě. Je to čas pro duševní péči, poradíme jak

Koronavirová krize nás navrací ke každodenním radostem, na které jsme už zapomněli a které nám paradoxně pomáhají situaci zvládat. Co můžete dělat, abyste se cítili lépe?

Prohlédnout grafiku
Foto: iStock

Současná situace plná nejistoty plynoucí z omezujících nařízení a budoucnosti může v lidech vzbuzovat stres, úzkost i depresi. Psycholožka Kamila Dvořáková říká, že nám tento čas pomáhá postavit se nejistotě, která tady vždy byla, nastavit si své vlastní hranice a především si uvědomit, že musíme pečovat o své duševní zdraví průběžně, nikoliv až "bouchneme". 

"Když se necítíme dobře kvůli stresové a náročné situaci, racionalizace nám nepomůže. Jako první se musíme stabilizovat a zklidnit, s čímž souvisí péče o sebe samého. Abychom byli schopni těžké momenty zvládat, měli bychom se zaměřit na sebelaskavost a všímavost - uvědomit si, že chci o sebe pečovat, protože mi na sobě záleží, že jsem důležitá osoba jako všichni kolem mě," vysvětluje psycholožka Kamila Dvořáková, které vede kurzy všímavé sebelaskavosti. 

Ptejte se sami sebe

Sebelaskavost a sebepéči můžeme v sobě probudit právě tím, že denně věnujeme nějaký čas menším i větším aktivitám, které nám dělají radost a kterými se následně také uvolníme. "Zeptejte se sami sebe v průběhu dne: Co laskavého pro sebe můžu udělat? Nejde tady o odpověď, jestli to bude to, že se několikrát nadechnete a vydechnete, uvaříte si v klidu kávu nebo se půjdete projít. Důležité je, abyste si uvědomili, že se sami sebe vůbec můžete zeptat," říká psycholožka. 

Koronavirová krize tak může mít podle ní pro mnoho lidí zcela novou dimenzi v nalézání si potěšení v každodenních drobnostech, v navracení se k radostem, na které jsme zapomněli a které si teď znovu objevujeme, protože nám nic jiného nezbývá, zároveň jsou to ale právě ty věci, které nám ve výsledku pomáhají situaci dlouhodobě zvládat. 

Nejistota dřív nebyla jen vidět

Druhým důležitým bodem podle Dvořákové je pak postavení se nejistotě. "Nejistota je přirozená součást života, vždy tady byla, ale nebyla tak vidět. Teď je najednou neuvěřitelně zhuštěná před našima očima a my jsme z toho špatní, protože ji nemáme pod kontrolou. Spousta věcí je opravdu složitá, náročná, ale když se v této nejistotě budeme snažit najít něco pozitivního, tak je to právě to, že nás nutí vrátit se k sobě, být tady pro sebe a pečovat o sebe, abychom to lépe zvládali a nezbláznili se," podotýká psycholožka všímavé sebelaskavosti. 

S tím podle ní také souvisí uvědomění si toho, že máme své mentální hranice. "Zjistíte, že se nemůžete celý den dívat na zprávy, protože byste se z toho zbláznili. Dojde vám, že neunesete všechno a že musíte ten stres a nepříjemné pocity něčím vybalancovat. A to ne až když to bouchne, jak bývá většinou zvykem, ale právě průběžně a každodenně," dodává. 

Chcete se uvolnit od stresu a úzkosti a cítit se lépe? Podívejte se do naší galerie na několik zaručených metod. 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

reklama
reklama