reklama
 

Prokletí mladých generací

Kouření, alkohol, drogy, dlouhodobé vystavení slunci, špatná strava a přejídání jsou sebezničující. Na tento seznam si podle nejnovějších lékařských studií můžeme přidat i dlouhé sezení.

Foto: zdravotni-zidle.cz

V práci u počítače,  pak v autě, ve škole,  doma u televize - většina z nás tráví v sedě i více než 10 hodin denně. Na takový nápor nebylo lidské tělo stvořeno. 

Kouření, alkohol, drogy, dlouhodobé vystavení slunci, špatná strava a přejídání jsou zničující. Na tento seznam si podle nejnovějších lékařských studií můžeme přidat i dlouhé sezení. Práce na poli, házení lopatou nebo pochod Praha-Prčice jsou pro naše tělo méně škodlivé než celodenní pasivní sezení. Sezení je totiž pro páteř tou nejnamáhavější činností.

Proč se vsedě tloustne?

Ve stoje se aktivují hluboké stabilizační svaly, které páteř drží vzpřímenou, a proto na meziobratlové ploténky není vyvíjen tak velký tlak, jako když sedíme, a  zatěžuje je celá váha horní poloviny těla. Trpí tak páteř, svalový korzet i oběhový systém. 

Sedavý způsob života je nebezpečný ze dvou důvodů:

  • Vsedě je páteř strnule ohnutá v nevhodné pozici, která zatěžuje meziobratlové ploténky i svaly, což vede nejen k bolesti, ale dokonce k trvalé degeneraci a deformaci páteře a pohybového aparátu. 
  •  Při dlouhodobém sezení je díky nečinnosti narušen oběhový systém, dýchání i trávení, a může tak docházek ke komplikovaným zdravotním problémům celého systému

Málokdo ví, že v pasivní sedavé poloze je také narušen oběh lipázy, což je enzym, který štěpí tuky. Důsledky však mnoho z nás na sobě pozoruje.

Nesprávné sezení ohrožuje život

Ohrožení zdraví dlouhým sezením bylo studováno na téměř 150 000 obyvatel v Kanadě, Austrálii a zejména v USA.  Jeden z vědců tohoto výzkumu, doktor Marc Hamilton, profesor biomedicínských věd na University of Missouri v Columbii, dokonce nazval čas strávený na židli jako "zákeřné nebezpečí."

SEĎTE ZDRAVĚ - PRO DALŠÍ INSPIRACI KLEPNĚTE SEM!

Po provedení uvedených studií došli vědci  k závěru, že lidé, kteří trávili více času vsedě, měli vyšší riziko úmrtí než lidé aktivní, a to nezávisle na dalších známých rizikových faktorech, jako je kouření, obezita či vysoký krevní tlak.

Kvůli zpomalení lymfatického a krevního oběhu dochází mj. i k omezení vyplavování důležitých enzymů do krve. Pasivní sezení na židli má tak za vinu i problémy s trávením a metabolismem tuků. Ten se kvůli nedostatečnému uvolňování štěpícího enzymu lipázy nerozkládá a nespaluje, ale krví se dostává zpět do oběhu a je ukládán v tepnách i v podkoží. Není divu, že mnohé studie prokázaly, že lidé, kteří příliš sedí, trpí dvoj- až trojnásobně častěji obezitou, onemocněním srdce a diabetes.

Hlavně nesedět pasivně!

Lékaři obecně nedoporučují sedět déle než 4 hodiny najednou. Negativní dopady dlouhého sezení na naše zdraví jsou totiž tak radikální, že ani půl hodiny cvičení denně není dostatečné k jejich překonání. Lépe na tom nejsou ani sportovci: jednostranné zatížení způsobené intenzivní sportovní činností působí stejné problémy.

„Mnozí moji zákazníci si myslí, že svému zdraví prospějí, když si po celodenním sezení v kanceláři či v autě dají večer pořádně do těla," říká známý fyzioterapeut Dušan Lavrinčík. „Pro tělo je to po mnohahodinové fyzické nečinnosti takový šok, že se všechny svaly ještě úporněji stáhnou a problémy se mohou zafixovat. Paradoxně s nimi pak mám na stole více práce než s nesportovci."

Daleko efektivnější je se v kanceláři každou hodinu na pár minut zvednout ze židle a krátce se projít či protáhnout.

Zvykněte si na aktivní sezení

Pokud jste někdy zkoušeli delší dobu sedět na rehabilitačním míči, jistě víte, že to není jen tak. Jde o značnou zátěž. Při dynamickém sezení totiž tělo bezděky namáháme, jako bychom cvičili.

Díky drobným pohybům se nejen zapojují svaly, které mají držet páteř ve správné poloze, ale také náš centrální nervový systém dostává potřebné informace a sám se poté snaží případné chyby korigovat. Na stejném principu aktivního sezení fungují speciální židle.

Výkyvný sedák na pružině u zdravotní židle SpinaliS zajišťuje optimální, tedy správné držení těla při sedu, a to pomocí podvědomé a přirozené práce našich vlastních svalů.  Dokáže tak nejen předejít vážným problémům, ale i ulevit od bolesti těm, kteří již problémy mají.

SEĎTE ZDRAVĚ!

Podle českého pracovního práva existuje dokonce po každých 2 hodinách sezení právo na pětiminutovou odpočinkovou pauzu. Málokterý ze zaměstnavatelů toto právo aktivně sleduje a podporuje. Ke zdravému sezení, předcházení bolestem páteře, zvyšování pohodlí pří práci a eliminaci únavy z dlouhého sezení vám pomohou v pražském Centru zdravého sezení.

Pomsta odhozené manželky. Dianne se po rozvodu kvůli mladší milence náramně baví | Video: Instagram/Dianne Laurance
reklama
reklama
reklama