reklama

Potřebují ženy orgasmus? Nebo jen muži?

Médii podporovaná představa o orgasmu maluje ženy jako jednoduché stroje, kde stačí zmáčknout to správné tlačítko a "už to jede." Nic není pravdě vzdálenější..

Foto: Profimedia.cz

Médii podporovaná představa o orgasmu maluje ženy jako jednoduché stroje, kde stačí zmáčknout to správné tlačítko a "už to jede." Nic není pravdě vzdálenější...

Na začátek trochu statistiky: Až 8 % žen orgasmu nedosahuje nikdy, 17 % v menšině styků, 21 % dosahuje orgasmu asi v polovině styků, 28 % ve většině případů, ale jen  27 % vždy nebo téměř vždy (Weiss, Zvěřina: Sexuální chování v ČR - situace a trendy, 2001). Mnoho žen tedy k orgasmu nedochází tak často či tak lehce, jak by si představovaly.

K čemu vůbec je?

Funguje jako přírodní antidepresivum, zahání bolest i stres a dlouho se lidé dokonce domnívali, že bez něj není možné otěhotnět. 

Orgasmus je neustále obestřen jakýmsi tajemstvím. K čemu vůbec slouží? Zatímco u mužů to je jasné (ejakulace a reprodukce), u žen se jedná o menšinu v živočišné říši. Potvrzený je totiž jen u vyšších primátů, a ještě ne u všech.

Existuje názor, že orgasmus hrál klíčovou roli v lidské evoluci. V knize Nahá opice tvrdí její autor Desmond Morris, že orgasmus neměl být bonusem za sex, ale že měl ženu vyčerpat tak, aby zůstala v horizontální poloze a sperma nemohlo vytéct z pochvy. Podle Morris je neschopnost dosáhnout s některými muži orgasmu pouhou formou přirozeného výběru. Pokud žena nedosáhla vyvrcholení, nechtěla se vlastně s dotyčným ve skutečnosti milovat.

Trauma může způsobit i slovo

Orgasmus u žen není tak viditelný jako mužský a ani tak snadno dosažitelný. Mnoho žen se dosahování orgasmu musí naučit.

Příčin, které způsobují, že žena nemůže dosáhnou orgasmu, je mnoho. Některá žena projde velmi puritánskou výchovou či výchovou s mizivým množstvím informací o sexualitě či o fungování lidského těla vůbec.

U některé ženy dosahování orgasmu komplikuje fakt, že u ní došlo v dětství či mládí k nějakému sexuálnímu traumatu. Nemusí to vždy být pouze znásilnění. Někdy zapůsobí pouze nevhodné poznámky či narážky mužských příbuzných.

Dále sexualitu komplikují různé předsudky, které si mnoho žen vůbec neuvědomuje a bere je jako "ta správná tvrzení". Nejčastěji zaznívají moudrosti jako: žena sex nepotřebuje, potřebuje vztah; orgasmus je jen u chlapů; muži mají rádi jen štíhlé... Tyto vlivy pak mohou způsobovat strach či stud něco si v sexu vyzkoušet.

Co na to partner?

Sexualita je ve většině případů záležitost partnerská, a tím se dostáváme k další oblasti možných nesouladů. Neřešené partnerské konflikty, nevyřešený nesoulad v rozdílné chuti na sex, stud, strach a další se podílejí na kvalitě sexuálního soužití partnerů.   

Všechny výše zmiňované příčiny a jistě i mnohé další jsou v zásadě záležitostí psychiky ženy či jejího vztahu s partnerem. Na tyto příčiny je velmi obtížné poskytnout obecné rady či odpovědi. Ve většině případů je velmi přínosná konzultace s odborníkem (psychoterapeut-psychiatr či psycholog, sexuolog, partnerský poradce).

Existují však ženy, u kterých je příčina neznámá a nelze ji přesně identifikovat ani po dlouhé terapii (některé ženy orgasmus nemají celý život a některé z nich jsou se svojí sexualitou spokojené). Ve chvíli, kdy je alespoň částečně odstraněn některý z psychických bloků, je možné se zabývat tělesnou stránkou věci.

Jak na to?

Dobré je začít autoerotikou - masturbací - a prozkoumáváním vlastního těla. Někdy pomůže použít zrcátko, ve kterém si žena může své pohlavní ústrojí prohlédnout.

Před společným nácvikem je dobré si uvědomit tři důležité body:

  • Není potřeba dosáhnout orgasmu při každém milování.
  • Orgasmu se nemusí dosáhnout pouze při souloži.
  • Simultánní orgasmus obou partnerů je velmi zřídkavý.

Ve chvíli, kdy žena ví, co jí dělá dobře, může to naučit svého partnera. Nácvik by měl být postupný a partner spolupracující. Stud je největší nepřítel orgasmu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Proč lidé i zvířata zívají? Je za tím sex?

Obřízka: Ano, nebo ne? Zdraví, nebo tradice?

Více na uLékaře

reklama
reklama
reklama