reklama
 

Jak se pozná hypochondr: Nepřeháníte to se starostí o své zdraví?

Nezanedbávat péči o sebe je samozřejmě důležité, stejně jako chodit na pravidelné lékařské prohlídky či provádět si třeba samovyšetření prsu. Kdy je ale naše pozornost k možným nemocem už choroba, která otravuje běžný život?

Foto: iStock

V případě, že je nějaká nemoc odhalená včas, může nám to zachránit život. To v žádném případě nezpochybňujeme. Ale ruku na srdce, kdo si do internetového prohlížeče zadá třeba "bolest v koleni" a po dvou hodinách skončí pátrání s očima navrch hlavy a s přesvědčím, že má určitě rakovinu, je hypochondr.

Představa, že mám určitě nějakou smrtelnou nemoc, je úzkost, která postihuje zhruba 9 % světové populace. Postižený považuje jakýkoliv fyzický neduh za příznak onemocnění, které ho spolehlivě dostane do hrobu. Obyčejný kašel je jistě počínající zápal plic, bolest hlavy zase rakovina mozku. Hypochondra třeba nenapadne, že by mohl mít alergii nebo, že hlava třeští proto, že zanedbává pitný režim.

Diagnóza: internet

V dobách před Googlem si lidé se zájmem o své zdraví (a hypochondři) kupovali encyklopedie Domácích lékařů, dnes vám verdikt o životě a smrti během několika vteřin vyplivne každý chytřejší telefon. Zajímat se o to, jak se cítíte, chtít vědět víc poté, co diagnózu stanoví lékař, je zcela normální. Ale činit tak bezdůvodně, pravidelně a považovat se téměř za doktora amatéra, je projevem nezdravé úzkosti.

U doktorů jste častěji než práci

Vyslechnout si názor více odborníků může nemocnému pomoct, ale když nikomu nevěříte, všichni lékaři vám připadají nepozorní a neschopní, chyba bude pravděpodobně jinde.

Děsí vás nastydlí lidé

Nikdo vás nenutí, abyste se vídali s infekčně nemocnými, ale spílat kolegovi za to, že není na nemocenské s rýmou, je trochu chorobné. Pokud nemáte sníženou imunitu, ani se vám nic nestane, když na vás někdo kýchne. A i kdyby, na virózu se většinou neumírá. Věřte svému tělu, ale také dbejte o svou mysl. Někdy totiž velkou roli hraje takzvané sebenaplňující se proroctví. Tak dlouho si opakujeme, že nám určitě něco je, až se to pak skutečně stane.

reklama

Komerční tip

reklama