reklama

Jak se zabít v autě: 4 věci, co zvyšují nebezpečí

Určitě netelefonujete v autě, že ne? Možná ale děláte jiné věci, které nebezpečí nehody také neúměrně zvyšují.

Foto: Isifa/Thinkstock

Určitě netelefonujete v autě, že ne? Riziko nehody je skoro pětapůlkrát větší a vyrovná se jízdě s 0,8 % alkoholu v krvi. Řídit "pod vlivem" by vás možná nenapadlo. Možná ale děláte jiné věci, které nebezpečí také neúměrně zvyšují.

Přitom si často ani neuvědomujeme, jak rizikové naše jednání je. Nedávný televizní klip připomněl, že bez zapnutého pásu se člověk může zabít už při cestě za první roh ulice. Stejně tak děti bez sedaček. Možná jste si ale neuvědomili, že totéž platí  o volně ložených předmětech ve voze. Třeba o taškách, kufrech - a taky domácích mazlíčcích.  

Máte v autě hrocha?

Nový psí crash test poukazuje na nebezpečí způsobené nepřipoutáním psa ve vozidle. Ukázalo se, že i při nehodě v rychlosti 40 km/h vyvine 35kilový německý ovčák sílu zvířete s hmotností až 1400 kg, což je například hroch!

Doporučujeme: Téma: Žena za volantem

Jízda s nezabezpečeným zvířetem tak může mít tragické následky pro všechny cestující. Při nárazu pak může ohrozit vše, na co v kabině narazí, včetně řidiče, který se v krizovém okamžiku snaží předejít nejhorším následkům nehody.

Experiment ukazuje, že vezete-li na zadních sedadlech nezajištěného středně velkého psa, může při čelním nárazu i v poměrně nízké rychlosti dojít k naprosté devastaci předních sedadel.

Nohy na palubní desce

Sedět s nohama nahoře je sice hrozně cool, ale taky hrozně nebezpečné. Rozdrcená kolena, pohmožděný hrudník, zmačkané  plíce, vyražené zuby.  Při podobné nehodě se vlastně kombinují dva faktory. Jedním  je síla airbagu, který vystřeluje nohy proti tělu, druhým pak nepřirozená poloha spolujezdce.

Aktivace airbagu vede hlavně k poraněním či zlomeninám kotníků. Energie nárazu se pak dále přenáší na bérce a stehna a to může vést k úrazům pánve, kde je riziko životu nebezpečného zranění. Nepřirozenou polohou spolujezdce je také ohroženo břicho a hrudník, páteř včetně krku a hlava. Zranění vznikne buď prudkým zpomalením při samotném nárazu, či po kontaktu například s dolní končetinou, která může být airbagem doslova vystřelena proti svému majiteli."

Při nehodě vystřelený vzduchový vak zatlačí nohy do těla a může způsobit vážná zranění. Stejně nebezpečné je i zapření rukou o přístrojovou desku. Vystřelený airbag vám v lepším případě zlomí ruku.

Sluneční brýle

Tmavé brýle jsou móda, která se neřídí hodinami. Jinak mohou fungovat brýle s tmavými skly o půlnoci v baru, jinak působí o půlnoci za volantem. Přitom správné vidění je skutečným základem bezpečné jízdy.

Rozjasňující žluté či oranžové odstíny jsou ideální na běh, cyklistiku či lyžování. Pro řidiče se však nehodí - zkreslují obraz a  mohou se tak stát příčinou dopravní nehody.

Špatné obutí

Žabky, sandály a v zimě třeba lyžáky rozhodně nepatří mezi správnou obuv. Profesionální řidič by za ně dostal  dvoutisícovou pokutu. Pojišťovny za ně dokonce snižují výplatu pojistek i amatérům. Nevhodné jsou také lodičky s vysokými jehlami.

Nejhorší jsou však právě plážové žabky. Nemají totiž zpevněnou patu, takže se noha nemůže pořádně zapřít a potící se chodidlo v nich navíc klouže. Ze stejného důvodu je nevhodné také řízení naboso.

Brzdná dráha, která je v rychlostí asi 50 km/h při správném obutí 12,3 metru, ale a v žabkách 16,1 metru. Když vezmeme v úvahu, že přechod pro chodce má šířku tři metry,  může se jednat o rozdíl, který se rovná rozdílu mezi životem a smrtí.    

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Jaké léky za volant nepatří: Pozor i na prášky na kašel

Je to melanom? Podle čeho poznat rakovinu kůže?

Tahají z nás doktoři peníze? Pacienti jako zlatý důl

reklama
Doporučené recepty
    reklama