reklama
 

Diety: Která je pro vás nejhorší

Všichni hubnou do plavek. Jdete do toho taky? Pak se podívejte na přehled nejznámějších diet - a hlavně na to, jak vám mohou uškodit.

Foto: Profimedia.cz

Všichni hubnou do plavek. Jdete do toho taky? Pak se podívejte na přehled nejznámějších diet - a hlavně na to, jak vám mohou uškodit.

Co je těžší než zhubnout jedno kilo? Jedno zhubnuté kilo udržet! Lepší než diety je proto změna životního stylu, která kromě rozumného stravování podle zdravých zásad zahrnuje i přiměřený pohyb. A co by se mělo i při hubnutí dodržet?

  • minimálně jedna třetina energetického příjmu má pocházet ze sacharidů
  • aspoň jedna lžíce rostlinného oleje denně - řepkový je stejně dobrý jako olivový
  • denní příjem bílkovin by měl být aspoň 0,8 g na kilogram tělesné hmotnosti
  • vlákniny bychom měli sníst 25 -30 g denně
  • základní vitamíny, především C a D, a minerály
  • nešiďte ani vápník

Atkinsova dieta

Je zaručeně vědecká metoda Dr. Atkinse (nikoliv Atkinsona, jak se neustále chybně uvádí), jak přepnout metabolizmus ze spalování uhlohydrátů na spalování tuků. V zásadě Atkins říká:

ANO: maso, maso, maso, ryby, zvláště ty tučné, tučné sýry, a trochu zeleniny pro zajištění vůbec nějaké stolice.

NE: jakékoli jiné zdroje energie než tuky. Protože musíte svůj organizmus DONUTIT přejít na spalování tuků  (s těmi dodanými zvnějšku pak bude spotřebovávat i ty vlastní, kolem boků a v břiše), nesmíte mu dát  možnost si z čehokoli vyrobit glukózu. Podobně funguje ketodieta - ta povoluje vlastně pouze bílkoviny a později i zeleninu, ale žádné tuky.

Výhody: možná se tímto způsobem dá opravdu zhubnout.

Nevýhody:  Vysoký cholesterol zaručen! Množství bílkovin může ohrozit ledviny, neomezená konzumace tuků přispívá k rozvoji kardiovaskulárních chorob. Totální ochablost z latentní hypoglykémie. Hubnutí nastává především odvodněním organizmu a posléze trvalým nechutenstvím. Průvodními jevy jsou zápach z úst a nepěkný odér potu.

Dieta podle krevních skupin

Vychází z rozdělení lidstva podle údajného historického původu krevních skupin, o kterých se tvrdí, že byly utvářeny stravovacími návyky.  Rozdělení vypadá takto: skupina 0 - lovci,  skupina A - zemědělci,  skupina B - kočovníci,  skupina AB - směs kočovníků a zemědělců.

Z toho pak krkolomnou cestou je odvozováno, co by které skupiny měly jíst, aby se připodobnily jim přiřčeným předkům, dosáhly pro ně přirozeného výživového stavu a tím zhubly.

Výhody:  snaží se o individuální přístup a aspoň neublíží.

Nevýhody: viditelná přitaženost za vlasy většinu lidí předem odradí. Nezohledňuje celkový energetický příjem, pohyb ani pitný režim, takže nejspíš nezhubnete.

Dieta South Beach

SoBe je pláž v Miami, kde byla natočena většina dílů seriálu Miami Vice. Kardiolog Agatston podle ní pojmenoval svou dietu, která je téměř stejná  jako Atkinsova. Jen je milosrdnější k našemu oběhovému systému a dovoluje trochu ovoce. Proklamovaným cílem je zabránit Američanům v přecpávání se kukuřičnými lupínky a jiným vysokokalorickým krmivem. Snaží se je vymanit z cyklu, kdy ranní uhlohydráty zvednou hladinu inzulínu a ta si pak vynutí konzumaci dalších a dalších uhlohydrátů. 

Výhody: Více se dbá na dělení tuků na doporučené a nedoporučené a nevystavuje nás tolik hypoglykemickým šokům.  Nechá vás celý den chroupat nějaké menší přesnídávky, které vám hladinu glukózy udrží na snesitelné úrovni. Ve finále byste měli dospět k požívání normální stravy v normálních množstvích, což je skutečně chvályhodné. Není lepší s tím začít rovnou?

Nevýhody: i tak je jednostranná, a proto s sebou nese stejná rizika jako Atkinsova.

Hollywoodská 48tihodinová zázračná dieta

Tajná formule sestávající z ovocných šťáv a dření s dodatkem vitamínů a minerálů má způsobit, že po dvou dnech ztratíte 5kg tuku.  V reálném světě se takové věci nestávají.

Výhody: Koupíte-li si několik lahví džusu s multivitamínem každou po 800,-Kč, nemůžete ty peníze utratit za bůček a za zmrzlinu.

Nevýhody: Co při této dietě skutečně můžete ztratit, je hodně vody a trochu svalové hmoty. Vodu zase  načerpáte, takže se váhový výkyv vyrovná. Místo svalové hmoty, pokud nebudete cvičit, vám naroste sádlo.

Dělená strava

V Čechách se stala známá v 90. letech hlavně díky Lence Kořínkové. Má zavést pořádek do stravovacího systému.

Původní návrh diety podle Dr. Haye vypadal poněkud jinak, než byl u nás prezentován, ale princip je tento: opět se oddělí uhlohydráty od tuků a každé se konzumuje jindy. V některých variantách stačí 4 hodiny po sobě, v jiných musí odstup trvat celý den. Nedochází pak údajně k hnití ve střevech, plynnatosti atd.

Výhody: určitě sníte méně a naučíte se plánovat a hlídat jídelníček.

Nevýhody: nikdo vlastně neví, proč funguje. Ale také může vést k osteoporóze, chudokrevnosti a dně.

Ananasová dieta

Spočívá v údajné schopnosti fermentu bromelainu pomáhat při spalování tuků. Bromelain se pravda v ananasu nachází, ale ne v sladkém mase plodu, nýbrž v kmenu. Lze jej koupit i ve formě výtažku a takto byl po dlouhou dobu používán pěstiteli dobytka k zjemňování masa. Stříkal se kravám zaživa do svalů, dokud to nebylo prohlášeno za neetické. Jiné skutečně prokazatelné účinky na živé tvory nejsou dokumentovány.

K požírání tuků údajně lze použít i dvakrát fermentovaný čaj PuErh, který se v Evropě normálně moc nepije. 
 
Výhody: chutná-li vám ananas, můžete jíst ananas.

Nevýhody: nenamlouvejte si, že to, co je na ananasu sladké, není cukr. Je!

Zónová dieta

Její autor Dr. Barry Sears sám říká, medicína není tak složitá, jak si myslíme. Jeho dieta není ani tak primárně určena k hubnutí, jako k boji s latentním zánětlivým potenciálem vyvolávaným autoimunními reakcemi. Ne ovšem těmi vyvolanými skutečnou infekcí. Tytéž reakce totiž dokáže vyvolávat průmyslově vyráběná strava. Příznaky jsou nadváha, vysoký cholesterol, vysoký tlak, stálá únava už od rána, stálá potřeba doplňování uhlohydrátů, lámavost nehtů.

Dieta jako taková staví na ovocných cukrech jako zdrojích energie a z masa doporučuje libová masa a ryby. Olivový olej, cvičení. 5 jídel denně, cca 1700 kalorií. Výsledkem má být snížení tvorby inzulínu a zvýšení tvorby glukagonu. Tvrdí, že ze samotných tuků nelze ztloustnout. Nedostatek glukózy způsobí, že glukagon štěpí aminokyseliny na cukry a tím spotřebovává zásoby tělesného tuku.

Výhody: relativně se blíží modernímu pojetí zdravého stravování.

Nevýhody: Atkins opět v jiném balení, navíc musíte opravdu pečlivě plánovat.

Instantní dieta

Tedy všechny tzv. hodnotné náhrady stravy v podobě koktejlů, kaší, polévek atd., které dodají tělu 100 % doporučené denní dávky vitaminů, minerálů a stopových prvků, ale pouze 417 kcal. Je jich několik desítek a řádí zde od ledna 1990.

Vesměs se jedná o výmysly výrobců potravinových doplňků, kteří potřebují odbyt pro své kýble, krabice, dózy a kartony, jejichž obsah je většinou (v nepatrném množství, používaném k laboratorním rozborům) zdraví neškodný.

Výhody: kdekoliv si můžete dát jídlo, z něhož neztloustnete

Nevýhody: s normálním jídelníčkem to nemá nic společného

--------------------------------------------------------------------------------

Které diety jsou nejlepší?

reklama

Komerční tip

reklama