reklama

Pozor na diety aneb Co dělat, abychom si neublížili!

S dietami se pojí někdy zdravotní rizika často horší než řešený problém.

Anorexie, ilustrační snímek
Anorexie, ilustrační snímek | Foto: Reuters

S různými druhy diet se v poslední době doslova roztrhl pytel. Zaručené rady kolegů či kolegyň, kterým ta či ona dieta zabrala, nalákají další hubnutí chtivé, aby ji také zkusili. Často se stane, že vše funguje, někdy dokonce i bez následného jo-jo efektu.

Odborníci však oprávněně varují - jednotlivé druhy diet poškozují naše tělo, a to různým způsobem. Co je tedy potřeba vědět, abychom si za cenu zmenšení obvodu v pase  neplánovaně neuškodili? Oblíbená dieta, založená na pojídání masa, zeleniny, ovoce a bez příloh, tedy s omezením sacharidů, poskytne našemu tělu takové nadměrné množství bílkovin, že sice můžeme zhubnout, ale riskujeme infarkt, mrtvici , cukrovku a zatěžujeme ledviny. Bát se v tomto případě nemusí snad jen vrcholoví sportovci. 

Surové a syrové diety

Zajímavou myšlenkou je též návrat daleko do minulosti, tedy k potravě našich prapředků. Tím se dostáváme opět ke konzumaci masa, dokonce i v syrové podobě. Rizika jsou kromě nebezpečí různých nákaz obdobná jako ve výše popisovaném případě. Ruku v ruce s omezením sacharidů přichází nedostatek energie pro mozek i svaly, únava, podrážděnost. Některé typy diet dovolují náhradu bílého pečiva celozrnným, jiné pečivo zcela vylučují.

Rozhodně není vhodné dodržovat podobná doporučení celoživotně, neboť sacharidy v určitém množství potřebujeme. 

Podle odborníků je zcela nevhodná a dokonce nebezpečná dieta  podle krevních skupin. Pro určité skupiny zakazuje například lepek, který je potřebný a celozrnné výrobky by měl do jídelníčku pravidelně zařazovat každý, kdo není nucen držet bezlepkovou dietu.

Máme své zvířátkové dny

Zdá se, že rozumným řešením by mohla být asi všem známá dělená strava. Dny zvířátkové a kytičkové vyzkoušel mnohý z nás a vzhledem k tomu, že nám často bezpřílohové jídlo tolik nechutnalo a celkově jsme jedli menší množství, dieta zafungovala.

Pokud dochází k pravidelnému střídání takto rozdělené stravy, je tělu dodáváno vše, co potřebuje a nehrozí zdravotní komplikace. Je však potřeba o stravě opravdu přemýšlet a kombinovat vhodné potraviny.

Závěrem je nutno připomenout, že každou dlouhodoběji plánovanou dietu bychom měli zkonzultovat s dietologem či lékařem a její průběh by měl být sledován. Jedině tak můžeme mít ze ztracených kilogramů radost a být v naději, že díky dietě nezačneme řešit nové zdravotní problémy.



--------------------------------------------------------------------------------

Která dieta vám bude vyhovovat?

Bittnerová: Vložky zdarma? Pro spoustu žen je menstruace stigma, muži diskuzi hrotí | Video: Emma Smetana
reklama
reklama
reklama