reklama
 

Chronicky šťastní lidé: Jak se k nim přidat?

Nechápete, jak je možné, že se někteří lidé kolem vás pořád usmívají? Víme, jak a proč se k nim přidat.

Foto: Thinkstock

Nechápete, když brzy ráno cestou do práce potkáváte lidi s úsměvem na rtech, nebo vás neustále udivuje kamarád, kterého nepřechází humor, ať se děje, co se děje? Radost ze života a úsměv je naštěstí něco, na čem se dá pracovat.

Co vlastně znamená radovat se a být šťastný? V encyklopedii byste našli jednoduché vysvětlení: cítit příjemné emoce. Neznamená to, že kdo je šťastný, žije v neustálé blaženosti, ale je schopný dávat najevo pocity radosti, a to i opakovaně.

"Nejvíce se mi líbí definice, že radost je umění, které nám umožňuje celoživotně budovat právě takové vnitřní prostředí k častému prožívání radosti. Umění také zahrnuje schopnost se hlouběji zamýšlet nad svým životem a přijít na to, co je pro nás důležité a co naopak důležité není," říká psycholog Dalibor Špok.

Uspěchaná doba

Práce, děti, domácnost a každý další den opakujeme stejný rituál. Většinou nás provází pocity, že nic nestíháme a nemáme čas na své koníčky nebo na to si jen tak sednout a chvíli odpočívat. Nabízí se tedy tvrzení, že právě stres a hektický způsob života mohou za to, že už se nedokážeme radovat.

"Psychologická zkušenost nám opakovaně ukazuje, že pokud nedáváme prostor všem složkám naší duše, pokud nedokážeme plně pracovat i naplno odpočívat, pokud jsme pouze v tempu a nedokážeme zvolnit, pokud jsme zaměřeni pouze navenek, ale nikdy dovnitř, pak nám taková nevyrovnanost velmi škodí, a hlubší životní radost a spokojenost nemůžeme očekávat. Stejně tak ji například nemůže očekávat ten, kdo se příliš hloubá v sobě a nic nerealizuje ve vnějším světě, tedy kdo zažívá tuto nevyrovnanost naopak," dodává psycholog.

Nebuďte nenasytní

K tomu, abychom se mohli radovat, jsou podle něj důležité tyto základní společenské potřeby: nasycení, práce, zdravotní péče, vnější bezpečí a pořádek, bydlení, sociální podpora.

Ve 20. století a v Evropě většina lidí tyto potřeby bez problémů naplňuje, ba co víc, několikanásobně je překonává. Bohužel to ale neznamená, že by nám to přinášelo několikanásobnou radost. Tři jídla za den nás potěší nesrovnatelně více než žádné jídlo za den. Ale šest jídel za den už naši spokojenost nezdvojnásobí.

Jak být šťastný?

"Neexistuje jednoduchý návod v pěti bodech. Kdo by ho měl, byl by bohatší než Bill Gates a šťastnější než Buddha. Je to cesta na celý život. Ale dobré je začít už tím, že si uvědomuji své rozhodnutí být na takové cestě. Že jej chci takto žít a objevovat, co je účinné," upřesňuje psycholog.

Tyhle kroky vám ale na cestě za štěstím mohou pomoci:

  1. Neřešte maličkosti.
  2. Najděte si místo a chvíli na odpočinek. Je jedno, zda navštívíte kamarádku, zacvičíte si jógu, projdete se, zazpíváte si, nebo jen na deset minut zavřete oči. Důležitá je pravidelnost.
  3. Obklopte se optimistickými lidmi. Podpoří vás a dodají dostatek energie.
  4. Každý den si ráno najděte jednu věc, na kterou se budete těšit.
  5. Sepište si seznam věcí, které musíte udělat, ale buďte realističtí. Nejste superhrdinové, abyste v jednu chvíli byli na dvou místech zároveň. Pak vás nečeká zklamání.
  6. Usmějte se na sebe do zrcadla, i když máte "den blbec".
  7. Rozmazlujte se. Kupte si, nebo dělejte jednou do týdne to, po čem toužíte.
  8. Neříkejte si, že něco nejde. Nejhorší je stále si hledat výmluvy a alibi, proč nemůžete.
  9. Zbavte se závisti. Závist je jen lidská neschopnost.
  10. Neřešte, co si o vás myslí ostatní.
  11. Každý večer si řekněte, za co jste ten den vděční.
  12. Nemyslete pesimisticky. Vždycky je šance, že se vám konkrétní věc zadaří.

Neuzavírejte se

"Spokojenost může být založena pouze na vnitřní svobodě a pokoji, který dosáhneme odvahou prožívat (a akceptovat) všechny části své osobnosti. Neoddělovat se uvnitř na 'dobré', které je vhodné na výstavu, a 'špatné', které odstraním do autoservisu své duše, dokud se to nějak neopraví. Takový přístup povede k tomu, že se začnu určitých částí svého vnitřního světa bát. Budu se stydět za své nacpané autoservisy a vyhýbat se jim. V takovém světě štěstí nenajdete," uzavírá Dalibor Špok.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Objevte výhody otužování. Začněte postupně

Prvních 14 dní Hubnoucí výzvy. Jaké mají dámy výsledky?

Otrava plynem je častější. Jak ji poznat a jak to řešit?






Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama