reklama

Máte problém s výbuchy vzteku? Tady jsou účinné tipy, jak je zvládat

S výbuchy vzteku mají problém stovky tisíc Čechů. Nádech a výdech není jediná metoda, jak zvládat vztek. Některé jsou dokonce účinnější.

Prohlédnout grafiku
Foto: Isifa/Thinkstock

Stovky tisíc Čechů mají podle průzkumu neziskové organizace Liga otevřených mužů problémy se zvládáním vzteku. A není to jen blízké příbuzenstvo agresora, které jeho záchvaty vzteku trpí, vliv mají nezvládnuté emoce také na něj samotného.

Průzkum vypracovala organizace společně s agenturou Nielsen a dotazovala v něm 1019 Čechů starších 18 let, z nichž 13 procent připustilo, že má se zvládáním vzteku problém a až 10 procent lidí z reprezentativního vzorku se svěřilo, že se na svých blízkých dopouští verbálního, fyzického nebo psychického násilí. Při zjednodušeném přepočtu se tak jedná o stovky tisíc dospělých lidí. 

"Kromě fyzického zranění se oběti mohou potýkat s neustálým stresem a strachem, které mohou vést k chronickým zdravotním obtížím jako bolesti hlavy, zad, opakující se mdloby a záchvaty či poruchy spánku a příjmu potravy," říká metodik programu Zvládání vzteku Evžen Nový. 

Zahraniční studie například ukazují, že dospělí lidé, kteří si v dětství prošli násilím ze strany rodičů, mají čtyřikrát až dvanáctkrát vyšší riziko, že se u nich vyskytne alkoholismus, zneužívání drog, deprese, pokus o sebevraždu. Osoby, které pak dlouhodobě nezvládají svůj vztek, jsou zase náchylnější k chronickým zánětům, poruchám spánku, metabolickým poruchám nebo kardiovaskulárním onemocněním.

Liga otevřených mužů před šesti lety proto založila podpůrný program Zvládání vzteku. 

Podívejte do naší galerie na tipy od koordinátora Evžena Nového, jak zvládat vztek.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

reklama
reklama