Jak reklamovat dovolenou: Za co vám vrátí peníze?
Prožili jste nejhorší dovolenou na světě? Podívejte se, na co máte nárok a co lze reklamovat.
Dny, týdny, nebo dokonce měsíce jste se těšila na vysněnou letní dovolenou, kterou jste chtěli příjemně strávit se svými nejbližšími. Jejímu pečlivému výběru jste věnovali dlouhé hodiny, aby vše dopadlo podle vašich představ. Jenže místo ráje na zemi následoval pořádný šok, špinavý pokoj, hluk v nočních hodinách, stále stejná strava a pláž dostupná jedině čtvrthodinovou jízdou autobusem.
Navzdory opakovaným stížnostem delegátovi cestovní kanceláře a personálu hotelu jste se nedočkali žádného zlepšení? Poradíme vám, co s tím...
Dovolená musí vypadat jako v katalogu
Podle nového občanského zákoníku máte nárok na to, aby vám byly poskytnuty přesně takové služby, jaké jsou uvedeny ve smlouvě o zájezdu a nabídce v katalogu či na internetových stránkách pořadatele zájezdu. Pokud jste tedy vybrala krásně zařízený čtyřhvězdičkový hotel přímo na pláži, který má být ideálním místem pro rodinnou reklamovat a žádat slevu, která se obvykle pohybuje mezi 5-50 % z ceny zájezdu v závislosti na závažnosti nedostatků," uvádí Petr Novák, právník z webu vasenaroky.cz.
Doporučujeme: Být na dovolené on-line je zlo!
Co všechno lze reklamovat:
- Jiný než slíbený hotel.
- Jiné umístění hotelu.
- Jiný druh nebo úroveň ubytování.
- Pokoj bez výhledu na moře, pokud byl přislíben.
- Pokoj bez balkonu nebo klimatizace, pokud byly přislíbeny.
- Nefunkční toaletu a další vybavení.
- Nedostatečný úklid.
- Plíseň či hmyz na pokoji.
- Hluk během dne i noci.
- Zápach.
- Jednotvárná, zkažená nebo žádná strava.
- Špinavá pláž nebo bazén.
- Chybějící lehátka a slunečníky, pokud byly přislíbeny.
- Chybějící hlídání dětí, pokud bylo přislíbeno.
Nápravu můžete zjednat sami
Vady zájezdu řešte přímo na místě s delegátem cestovní kanceláře. Pokud navzdory vašim stížnostem nedojde k odstranění závad, můžete nápravu zjednat sami a následně žádat náhradu účelně vynaložených nákladů po cestovní kanceláři. "Konkrétně to znamená, že se můžete přestěhovat do jiného hotelu odpovídající úrovně, sami si zajistit stravování, cestování, chybějící či nedostatečné vybavení pokoje a následně požadovat kompenzaci všech nákladů, které jste v této souvislosti museli vynaložit," vysvětluje Novák.
Obstarejte si důkazy
Abyste dovolenou po svém návratu mohli úspěšně reklamovat, musíte si již v jejím průběhu pořídit důkazy, kterými nedostatky prokážete. Sepište proto s delegátem protokol o vadách zájezdu a nechte si ho od něj podepsat. Vyfoťte si nedostatky, které se během zájezdu vyskytly, např. plíseň v koupelně, špinavé stoly v jídelně nebo popraskané dlaždice u bazénu. Hluk nebo zápach samozřejmě vyfotit nejde, v těchto případech si proto promluvte s ostatními hotelovými hosty a vezměte si na ně kontakt, abyste je v případě potřeby mohli využít jako svědky.
Pozor na měsíční lhůtu
Po návratu z dovolené je zájezd potřeba písemně reklamovat u cestovní kanceláře. Protokol sepsaný s delegátem zájezdu totiž ještě není samotnou reklamací, ale pouhým důkazem. Jeho kopii proto společně s fotografiemi nebo výpověďmi svědků přiložte k reklamaci. Tu nově musíte uplatnit již do 1 měsíce od skončení zájezdu. Cestovní kancelář následně musí do 30 dnů vaši reklamaci vyřídit a informovat vás o jejím výsledku.
Náš tip: 20 důvodů, proč v létě nejezdit k moři
"Bohužel klientům obvykle nabízejí směšně nízké, pokud vůbec nějaké odškodnění. V takovém případě doporučuji obrátit se na právníka nebo specializovanou společnost. Pokud ani po jejich výzvě nebude cestovní kancelář vstřícnější, nezbývá než na ni na základě zajištěných důkazů podat žalobu," říká právník.
Odškodnění i za psychickou újmu
Kromě finanční kompenzace plynoucí z reklamace zájezdu můžete nově žádat také odškodnění za újmu za narušení dovolené, někdy nazývanou jako náhradu za zkaženou dovolenou. "V českém právu se jedná o zcela nový institut, který má poškozeným nahradit nemajetkovou újmu, která je spojená zejména s pocitem zklamání a stresem vyvolaným danými komplikacemi. Díky tomu můžete za zkaženou dovolenou ve vyhrocených případech získat dokonce vyšší odškodnění, než jaká byla původní cena zájezdu," uzavírá Petr Novák.
Destinace s nejvyšším počtem reklamací:
- Tunisko
- Turecko
- Egypt
- Řecko
- Bulharsko
Nejčastější reklamace
- Nejčastěji reklamovaný typ ubytování: V naprosté většině případů hotel, nejvíce 3* a potom 4*.
- Nejčastěji reklamované vady ubytování: špatně uvedené informace od CK, neodpovídající úroveň hotelu (méně *), ubytování v jiném hotelu, neodpovídající kvalita nebo typ pokoje, špína a plíseň na pokoji, proleželé a špinavé matrace, vadná klimatizace, hluk, zápach, hmyz.
- Strava: jednotvárná, bez masa, nedostatečná hygiena, zdravotně závadné pokrmy
- Špinavý bazén
- Znečištěná pláž
Jaké máte s dovolenou zkušenosti vy? Už jste ji museli někdy reklamovat? A jak vaše stížnost dopadla? Pomohl vám delegát, nebo až následná reklamace?
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Jak správně obléknout podprsenku? Předkloňte se
Foto recept na cukeťák: Jaká je tajná ingredience?