Učit děti anglicky? Začněte už ve školce!
Učit se cizí jazyk ve středním věku? To je pěkná dřina! Ulehčete to svým dětem včas: Snažte se je přivést k cizímu jazyku, nejlépe anglickému, co nejdříve - dokud ještě zažívá jejich mozek vývojovou jazykovou revoluci.
Učit se cizí jazyk ve středním věku? To je pěkná dřina! Ulehčete to svým dětem včas: Snažte se je přivést k cizímu jazyku, nejlépe anglickému, co nejdříve - dokud ještě zažívá jejich mozek vývojovou jazykovou revoluci.
Mozek malých dětí totiž dokáže bez problémů zvládnout nejen mateřský, ale i další jazyk na úrovni rodilého mluvčího. Nejlepším věkem pro vytvoření základních nervových spojení pro mluvení mateřským jazykem je věk do tří let. Druhým nejlepším obdobím je potom období do šesti let.
Hlavně nenásilně!
Jak na to? Využijte přirozených schopností, které doprovázejí vývoj batolete, a seznamte dítě se základy druhého jazyka ještě ve školce. Pro miminka a batolata neexistují žádné cizí řeči, cizí jazyk se učí stejně jako jazyk mateřský. Je to pro ně hra.
Melodii, rytmus a strukturu jazyka vnímají odposlechem, takže ji vstřebají ještě předtím, než samy dokážou mluvit. Netrápí se přitom větnou stavbou ani jinými poučkami, vše přijímají přirozenou cestou, pouze tím, že jazyk poslouchají. Postupně si pak neustálým mluvením a opakováním osvojí základní slovíčka a budou je používat stejně samozřejmě jako v mateřštině.
Nejlepší je cizinec
Děti se mohou učit doma, v mateřských školách, ve speciálních jazykových kurzech nebo přímo v mateřských anglických školkách. Ideální je ovšem mít doma rodilého mluvčího. Je-li váš partner cizinec, využijte jeho mateřský jazyk a nechte ho mluvit na dítě pouze jím. V malé hlavičce se oba nesrozumitelné proudy slov časem srovnají, prcek si jeden jazyk přiřadí k mámě, druhý k tátovi - a bude mít vyhráno. Bilingvní základ do života se mu určitě bude hodit.
Ne každý má ovšem za partnera cizince nebo cizinku. Většina rodičů tedy nejspíš přihlásí dítě do jazykového kurzu. Pozor však na kvalitu, zejména u kurzů pro menší děti! Využijte určitě možnost navštívit bezplatnou ukázkovou hodinu, ptejte se na metody, materiály a kvalifikaci učitelů, posuzujte prostředí a servis, který je k dispozici - herna, kuchyňka, prostor na přebalování dětí.
Při výběru dbejte i na velikost výukových skupin. Ty by měly být ideálně čtyř- až osmičlenné. Hodina v malém kolektivu vrstevníků je totiž zábavnější, děti mohou mezi sebou soutěžit a hrát si a učitel se přitom ještě stihne každému věnovat individuálně.
Podle čeho vybírat kurs?
Samozřejmou součástí výuky by měly být hudba, písničky a pohyb - tedy činnosti, které děti baví a motivují. Během hodiny by se děti měly formou rozmanitých her učit pojmenovávat věci okolo sebe, zvířátka, rodinu a postupně si rozšiřovat slovní zásobu.
Důležitá je také návaznost kurzů. Mnohdy se děti učí anglicky už v mateřských školách, ale na základní škole pak výuka chybí a ony vše zapomenou. Ideální je proto zvolit zařízení, kde na sebe výuka navazuje, aby dítě mohlo plynule postupovat a rozvíjet se.
Zdá se vám to všechno příliš složité? Ano, to máte pravdu. Ale vložený čas se určitě vyplatí. Zvládnout cizí jazyk totiž patří k nejtěžším a nejhůř nabývaným dovednostem vůbec. Čím dřív s tím začnete, tím víc svému potomkovi usnadníte učení a posléze díky tomu i rozšíříte šanci na pracovní uplatnění.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Láska? Zapomeňte! Ze ženy dělají matku hormony!
15 šokujících věcí, které jste o svatbě určitě nevěděli!
První dítě měla v 50 letech: Porodila ho z lásky
Naše jazykové tipy
- Důležitá je pravidelná domácí příprava s rodiči. Při učení pomůže poslech CD v angličtině. Můžete sáhnout třeba po interaktivní knize Obrázkový slovníček - Angličtina pro děti, kterou právě vydalo nakladatelství Fragment. Jednotlivé výrazy v této elektronické publikaci pomalu a srozumitelně namluvil rodilý mluvčí britskou angličtinou. Každý výraz je doplněný obrázkem pro názornost a snadnější porozumění.
- Netroufáte si učit děti sami? Najděte kurz, kde můžete výuku absolvovat spolu se svými dětmi, třeba v nabídce škol Helen Doron. Jednak budete mít přehled o tom, co se dítě v hodině učí, jednak se můžete učit spolu s dítětem a vědomosti potom využít při domácí výuce.