reklama

Děti a počítače: Dejte jim šanci vědět víc

Vášeň nejmladší generace pro sezení u počítače by se dala využít jako příprava na budoucí povolání. Dopřejte svým dětem základy programování a světě se neztratí. Výuka IT je totiž na našich školách stále hodně nedostatečná.

Foto: MakeItHappen

Silvie Zeman a Klára Štouračová si založily na pražské Letné projekt makeITtoday, který se snaží dětem vštípit nejen digitální gramotnost, ale naučit je také argumentovat, spolupracovat, prezentovat vlastní projekt a pracovat v týmu. Tedy další vlastnosti, bez kterých v dospělosti nemohou uspět. Kurzy probíhají od října ve skupince pro maximálně 10 dětí, ve věku od 8 do 12 let. "Děti učíme programovat v jazyku Scratch, který byl vyvinut na přední americké univerzitě MIT a je uzpůsoben právě pro jejich výuku," říká Silvie Zeman.

Nemáte pocit, že dnešní děti se znalostí počítačů už snad rodí a ovládají je mnohem lépe než dospělí? Co je chcete naučit?

To je to samé jako říct, že děti nedáte na žádný sport (atletika, tenis, fotbal atd), protože si myslíte, že pobíháním venku stráví už dost času. Je rozdíl venku pobíhat s kamarády, nebo se metodicky něco učit, rozvíjet se a osvojit si nové dovednosti. To samé platí s počítačem. Na kurzech se nám bohužel potvrzuje, že děti kromě spuštění videa na Youtube nebo her, už nic jiného neovládají. Neumějí zacházet s počítačem, myší, soubory a už vůbec ne vysvětlit na jakých principech technologie fungují, a třeba si umět naprogramovat vlastní hru. Nechceme, aby děti byly jen pasivními uživateli, ale aby byly kreativní tvůrci.

Jakou digitální gramotnost podle vás budou potřebovat? Co má obsahovat?

Je to soubor kompetencí nezbytných k efektivnímu a bezpečnému využívání digitálních technologií, za účelem pracovní i osobní seberealizace. Výuka programování je povinná od 1. třídy základní školy ve většině vyspělých zemí, zatímco u nás značně zaostáváme.

Jak jste na nápad založit makeITtoday přišly? Proč se tomu věnujete?

Spojujeme výuku programování zábavnou a interaktivní cestou, s přirozeným rozvojem soft skills. V obou oblastech vidíme velké nedostatky v porovnání se zahraničím, a rozhodly jsme se s tím něco dělat. Naším cílem není vychovat víc programátorů, ale pěstovat u dětí informatické myšlení, aby se samy jednou mohly rozhodnout v jaké oblasti to využijí.

Většina pozic, které dnešní děti budou jednou zastávat, neexistují. Zatím. Jak dokážete odhadnout, co budou potřebovat?

Odvozuje se to od minulých roků s tím, že vývoj v následujích letech bude probíhat ještě rychleji než doposud. Vezměte si například jak se změnilo celé odvětví marketingu s příchodem Facebooku nebo jak se proměnilo chování lidí od představení prvního Iphonu před 10 lety, tak bychom mohly pokračovat dál a dál.

Kolik hodin denně doporučujete, aby děti směly být na počítači?

Jako ve všem, i v tomhle by měla být rovnováha. Neptaly bychom se kolik hodin za počítačem stráví, ale co tam dělají. Nejde o kvantitu, ale kvalitu. Stále více škol vyžaduje přípravu na počítači a úkoly probíhají elektronicky. Stejně tak ve Scratchi (nejrozšířenější vizuální programovací jazyk pro děti na světě), ve kterém naše kurzy probíhají, se děti učí zpracovávat vlastní myšlenky a témata kreativním způsobem.

Jak dokážete udržet jejich pozornost?

Naše kurzy probíhají ve velmi přátelském a kreativním duchu a jsou plné interakcí. Děti se naučí prezentovat vlastní nápady, kriticky přemýšlet, pracovat v týmech. Poprvé se samy stávají tvůrci a velice aktivně se do hodiny zapojují. Spíš se nám stává, že na konci hodiny nechtějí odejít.

Jaké jsou plány do budoucna?

Díky velkému zájmu se od února rozrůstáme a přidáváme nové pololetní kurzy a víkendové workshopy. Naše další plány jsou v plném běhu a doufáme, že se o ně budeme moci brzy podělit.

reklama
reklama
reklama